Op zaterdag 9 december jl. in de rubriek Opinie van de Volkskrant schrijft Bercan Günel een opmerkelijk stuk over het dragen van een hoofddoek.  ‘Nee, de hoofddoek is toch niet een keuze van vrijheid’. Ik lees haar opinie en probeer het te begrijpen.  Ze leest in de Koran niets over een religieuze betekenis om een hoofddoek te dragen. Het heeft niets met keuzevrijheid te maken maar  juist gestoeld op religieuze perceptie  dat de vrouw geen  aanstoot mag geven aan de man.  Voorkom dat de vrouw als lustobject gezien wordt. Het verbod om een hoofdoek  op religieuze gronden, te dragen in publieke functies is daarmee direct verbonden met de vrijheid een einde te maken aan – het als vrouw- van een (zelf) opgelegde dwang geen aanstootgevend beeld te zijn. In deze context is het dragen van de hoofddoek geen keuzevrijheid en daarmee komt een verbod  voor mij in en ander daglicht te staan.

 

 

 


Nummer 22

Verwarde, inmiddels (na alle jaren hiervoor) Anno 2022- Juli 3 minder verward, en mede oprichter van het Absurdistisch Verbond met als mede lid en co oprichter Kees Schilder "Paco Painter"en zijn andere alter ego's. (De inmiddels emeritus) Prof.dr.mr.ir. R. Leijdecker (1955) van het O.I.L. Onderzoeks Instituut Leijdecker waarnemer, beschouwer en publicist over maatschappelijke ontwikkelingen met een knipoog. Een flinke knipoog! Reiziger over onze aarde (4 x helemaal rond ) kijker en luisteraar naar anderen. Eigenlijk, de Eigenheimer onder de eigenheimers, maar dat alles geheel terzijde.

8 reacties

Wayan · 17 december 2017 op 08:04

In het jaar 1906 was het tonen van enkels aanstootgevend. Vrouwen die zich waagden op het Noordzeestrand moesten hun enkels bedekken. In 1907 werd het volgende gerapporteerd op het strand van Oostende (Belgie): Duitse dames waagden het zelfs om na het bad met loshangende natte haren rond te lopen. Het stoeien in zee van mannen en vrouwen, ‘enkel bekleed met flanellen badpakken die de lichaamsvormen onthulden’ was voor menig bezoeker een ergerlijke vertoning.(Pasquini, 360; Addison, 144-145, 147; Belgique monumentale I, 105; von Meysenbug, 128; de Chaumont, 119.)

Dus wat is aanstootgevend? Uiteraard is ALLES wat gefrustreerde Taliban zien van een vrouwenlichaam aanstootgevend, want zij zijn gewoon aan in tenten gehulde vrouwen. Het minste bloot plekje zal hun opwinden. In Belgie is er een probleem met de opvang van Afghaanse jongens (vluchtelingen) die voor het eerst in hun leven in een schoolklas met Belgische meisjes zitten. Die jongens waren totaal in de war en hadden psychologische hulp nodig. Zij wisten niet hoe om te gaan met meisjes.

Wat de Islam niet begrijpt is dat beschaafde mannen niet reageren als hete apen bij het zien van een sexy vrouw in minirok. Wat ons onderscheidt van de dieren is dat wij vork en mes gebruiken om te eten en dat wij onze seksuele driften kunnen bedwingen.

Een vrouw verplichten om zich zo te kleden dat mannen er niet naar kijken is afschuwelijk. Dat betekent dat die mannen hun driften niet kunnen bedwingen en de schuld afschuiven op de vrouwen.

En dan die hoofddoek…zijn enkel de haren van vrouwen sexy? Wat indien een vrouw zich kaalscheert, moet zij dan ook een hoofddoek dragen om de mannen van haar lijf te houden? Is dat geen haar-fetish?

Nummer 22 · 17 december 2017 op 08:28

Precies! Gelijkheid en acceptatie begint pas bij erkenning en respect van keuze zonder dwang op basis van welke ideologie dan ook!

    Nummer 22 · 18 december 2017 op 06:51

    Het geeft een de andere perceptie weer en het leert mij weer eens dat het klakkeloos aannemen van wat wellicht anders is ook kan zijn.

Nummer 22 · 18 december 2017 op 18:08

Alhoewel in de jaren 60 van de vorige eeiw de vrouw na het wassen en watergolven met rollers in het haar en een hoofddoek daarover heen ..hup zo naar de slager ging. ‘ stukje voor haar, de kleine?’ Toen kon dat gewoon..toen wel!

    Karen.2.0 · 19 december 2017 op 01:06

    Dat kan nu ook hoor, je moest eens weten hoe ik soms in de rij bij de kassa sta. Maar denk de rollers nog maar even weg 😀

Geef een reactie

Avatar plaatshouder