In Nederland zijn inmiddels meer mobiele telefoons in omloop, dan er mensen zijn. Dat is bij vele organisaties het signaal geweest, om sommige diensten nog uitsluitend via mobiele communicatie aan te bieden – en dan bij voorkeur via een App voor een van de twee belangrijkste mobiele platformen, Apple’s iOS en Android van Google. Van een commerciële organisatie – zelfs een met een maatschappelijke taak, zoals een bank – kan ik dat begrijpen. Maar dat ook de overheid dit meer en meer doet is onverteerbaar.

De overheid mag best apps ontwikkelen. Als je daarmee nog een extra contactmogelijkheid maakt voor een groep mensen, is dat prima en leuk. Niks mis mee. Maar er zijn wel enkele problemen, als de smartphone het voornaamste kanaal is voor overheidsdiensten.

  • Internettoegang is niet gratis
    Via mobiele telefoons kost internetgebruik geld, hetzij via een abonnement, hetzij op basis van het verbruik. Internettoegang in de openbare bibliotheek is gratis, en daardoor komt de belastingdienst ermee weg om te digitaliseren. Maar een overheidsdienst die gepusht moet worden, zoals een bericht dat het paspoort verloopt, kost de burger dus geld. Ik ontvang dan liever een brief, daarom heb ik ooit geïnvesteerd in het laten inbouwen van een brievenbus.
  • Platformafhankelijkheid
    De app voor mijn iPhone of mijn Experia is leuk. Maar wat als ik een Windows Phone heb? God verhoede! Of nog erger: Blackberry, Firefox of zelfs een Ubuntu phone… Die kleinere platforms zijn vaak heel veilig, maar ja, de overheid sluit je buiten, dus wat heb je eraan? En trouwens, klein? Windows Phone heeft een marktaandeel van 8 procent in Groot-Brittannië en zelfs 14 procent in Italië en Frankrijk. Als de ‘overige’ besturingssystemen in Nederland bij 10% van de bevolking in gebruik zijn, hebben we het dus over 1,7 miljoen mensen. Het is helemaal niet netjes om zoveel mensen uit te sluiten.
  • Uitsluiting van bevolkingsgroepen
    1,7 miljoen? De werkelijkheid is erger! Niet alleen afwijkende platforms staan buitenspel. Mensen, vooral ouderen en slechtzienden, hebben vaak wel een mobiele telefoon, maar geen smartphone. Ook kinderen krijgen telefoons die niet op het internet kunnen. De overheid kan dus alleen met deze gebruikers communiceren door middel van een sms of – je kunt het je bijna niet voorstellen! – door een telefoongesprek.
  • Lege batterij
    Tja, en daar sta je dan, met je hippe smartphone. Laten vallen en dan zit je toch de rest van de dag zonder. Of je batterij is leeg door teveel filmpjes. De overheid biedt geen gratis oplaadpunten in het hele land. Dat zou overbodig stroomverbruik in de hand werken en is natuurlijk strikt genomen helemaal geen overheidstaak. Maar dan is het nog steeds wel een overheidstaak, om de mensen met hun lege smartphone toegang te geven tot de diensten van de overheid. Gewoon, door een kantoor open te stellen, of door op te bellen. Of door, oh gruwel, een brief te sturen.

Het voorbeeld dat NL-Alert het fysieke luchtalarm moet gaan vervangen is het meest stuitend. Als er een brand uitbreekt, waarbij een gifwolk vrijkomt, dan kan de (lokale) overheid het luchtalarm laten afgaan, en een geluidswagen de straat op sturen om mensen naar binnen te jagen. Dit werkt voor iedereen, behalve dove mensen. Gaan we echter dit bericht via een smartphone pushen, dan sluiten we direct mensen uit. Natuurlijk iedereen zonder smartphone – waaronder bijvoorbeeld spelende kinderen! Maar ook mensen die hun smartphone even niet kunnen (langsrijdende trein, huilende baby) of willen horen. Dat is zo een serieus percentage van de bevolking. Het is dus duidelijk: de overheid verzaakt haar verplichtingen ten opzichte van Nederland, als ze de smartphone tot belangrijkste of zelfs enige kanaal voor bepaalde diensten wenst in te zetten.

Daar voel ik mij niet lekker bij.

Bronnen:

http://www.mywindows.nl/2015/05/de-nieuwe-kantar-cijfers-goed-en-slecht-nieuws/ , 1 juni 2015


Rvpcc

Ruben van Praagh (1978) is schrijver. Naast essays en columns schrijft hij ook voor bedrijven; van training tot business plan. Ruben komt uit Utrecht, is getrouwd en heeft vele interesses, waar hij ook over schrijft. Dit zijn, bijvoorbeeld, astronomie, economie, maatschappij & politiek, auto's, muziek, en gedragswetenschappen.

6 reacties

Mien · 3 juni 2015 op 12:45

Leuke bespiegeling, maar ook eenzijdig. Denken in mogelijkheden in plaats van belemmeringen dat is de toekomst. Zo heb ik me uit betrouwbare bron (die ik liever voor mezelf houd, ja ook dat kan, de lezer uitsluiten op geheel eigen wijze) laten informeren dat er op dit moment gewerkt wordt aan de ontwikkeling van een eetbare smartphone. Altijd handig bij noodgevallen. Want wie wil er nu bij gevaar van honger sterven? Tipje van de sluier. De vormgeving is rood en bevat een wit kruis. Naast de telefoon zitten er ook andere handige overlevingstools aan vast. Zoals en flessenopener en een tandenstoker. Altijd handig. O ja. Hij werkt niet op smartphonebatterijen oplaadbaar via een elektriciteitsnetwerk maar op oplaadbare zonnenenergiebatterijen. Mocht de zon even niet schijnen, geen nood. Gewoon zelf het zonnetje zijn en de energiebatterij laad vanzelf op!

    Mien · 3 juni 2015 op 13:03

    Oeps vergeten. Nieuwste ontwikkelingen. Er wordt ook al gewerkt aan een zeer goedkope wegwerpsmartphone. Vooral handig als de communicatie niet vlekkeloos, niet on time of niet naar wens verloopt. Verder is de smartphone die overal maar dan ook werkelijk waar overal antwoord op weet in de laatste ontwikkelingsfase. Wat nog even op zich laat wachten is de poop-smartphone. Erg handig als het toiletpapier op is en jij toevallig net een grote boodschap hebt achtergelaten. Deze poop-smartphone zet resten van de grote boodschappen die waar dan ook blijven hangen om in digitale keutels. Kan onbeperkt boodschappen verwerken ongeacht de grootte van de bundel en de grootte van jouw batterij.

Esther Suzanna · 3 juni 2015 op 14:16

Goed geschreven en goed onderbouwd,….
en helemaal mee eens!

🙂 :yes:

Esther Suzanna · 3 juni 2015 op 14:19

Oh, titel kan sterker.

Dat is alles… 😀

NL Alert met Smart? 😉

Dees · 4 juni 2015 op 18:27

Ja, goed geschreven en onderbouwd.

Mien · 25 februari 2016 op 11:24

Ik was even benieuwd welke column er als eerste bovenkomt zodra je op het eerste ‘Populaire woord’ klikt in de woordwolk op de CX-overzichtspagina. Het eerste populaire woord (= populair woord voor tag) in de woordwolk is de tag ‘actueel’.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder