1
Op de automatische piloot fietst Mark naar huis, zijn ogen strak op het asfalt voor zich gericht. Om hem heen gaat het leven van alledag gewoon door. Hij heeft de mogelijkheid het even uit te zetten, puur door zich ergens anders op te concentreren. Omhoog kijkend is hij in de lucht, omsloten door een witte wattenstilte, zweeft weg, geniet. Meegevoerd op zo’n zachte wolk wordt elke depressie getrotseerd. En wanneer hij besluit om zich heen te kijken, is de aardse wereld weer zijn realiteit. Hij rijdt op de weg, het grijs meter voor meter achter zich latend. Zijn blik valt op een oneffenheid. Een zwart pluisje. Het beweegt. Zonder te kijken of er iets of iemand aankomt springt hij van zijn fiets, recht in het leven van een harige duizendpoot. Galant krijgt het dier een vrije overtocht. Achter hem op de weg stoppen meerdere fietsers, zich afvragend wat er belangrijker kan zijn dan zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen. Mark merkt ze pas op wanneer het insect de berm heeft bereikt. Onverstoorbaar stapt hij op en fietst huiswaarts. Uit de mond van één toeschouwer rollen woorden of zinnen.
Hij praat tegen dovemansoren.

2
Soepel glijden haar handen over het gezicht voor haar. Elke vorm wordt tweedimensionaal vastgelegd. Steeds scherper vormen zich de contouren. Het gelaat krijgt een karakter in haar hoofd, onder haar handen. Een klassiek deuntje vult de kale ruimte, vloeiend zingt zij het mee. Zacht en melodieus. Ze voelt, denkt en voelt weer. Steeds opnieuw zoekt ze naar ogen, oren, een neus. Impulsieve kleuren vullen haar brein, uitgedachte vormen betreden het doek.
Achter haar opent een deur. Ze draait zich om, een afwachtende glimlach om haar lippen.
“Lotte, wat is ze mooi!”
“Mam, je moet niet zomaar binnen sluipen. Dat vind ik eng! Wat voor kleuren heeft ze?”
“Je zit de laatste tijd in de blauwtinten. Prachtig.”
Op het schilderij aan de muur staat een verrassend gedetailleerd portret van een vrouw in surrealistische kleuren.
Voelen kan zien zijn.

3
Vrolijk danst Els op de basdreunen van de muziek.
“Wil je wat drinken?”
Met grote ogen kijkt ze naar hem en haalt haar schouders op. Hij herhaalt zijn vraag. ‘Nee’-schuddend keert zij zich deels van hem af, haar handen opgeheven als definitieve weigering. Snel doet hij een stapje dichterbij en vouwt zijn handen in een intiem gebaar om haar middel.
“Kom op, doe niet zo flauw”, dringt hij aan, met zijn mond dicht bij haar lippen. Door het gebrek aan rook in de discotheek dringt zijn lichaamsgeur onaangenaam haar neusgaten binnen. Ze duwt hem ruw van zich af. In een reflex laat hij haar los en heft zijn hand, maar bij het zien van Els’ gezicht zakt zijn arm weer.
Met een ‘die rotwijven ook altijd’ draait hij zich, enigszins wankelend, om en loopt op zijn volgende potentieel slachtoffer af. Een glimlach vormt zich om haar sprakeloze lippen.
Zonder woorden spreekt zij duidelijke taal.

Categorieën: Diversen

Arta

Zijn. bewonderen, verwonderen, notuleren, opwaarderen; Het zijn zomaar wat steekwoorden, die voor mij onlosmakelijk zijn verbonden aan 'Schrijven'. *Overigens schrijf en reageer ik als arta natuurlijk op persoonlijke titel

11 reacties

LouisP · 11 februari 2009 op 18:16

ArtA,
Het tweede doet me denken aan het schilderij ‘Black Magic’ van Rene Magritte.
Maar jouw naam en schrijven doet me denken aan Leonor Fini.

Bijzonder fijne stukjes.

L

Mosje · 11 februari 2009 op 22:06

Een bijzonder drieluik. Ben nog even op zoek naar het verband tussen de drie.

Mien · 11 februari 2009 op 23:08

Mooi ,mooi, mooi

[quote]Een glimlach vormt zich om haar sprakeloze lippen. Zonder woorden spreekt zij duidelijke taal.[/quote]

Mien

Neuskleuter · 11 februari 2009 op 23:26

Bijzonder. Ik vind het wel grappig om te zien wat jij met de thema’s doet, waar ik zelf een tijd terug ook een serie over heb gemaakt!

Bij de eerste twee had ik een heel autistisch gevoel, alsof bepaalde zintuigen en talenten om iets te zien, te voelen, te doen, worden benadrukt om het andere weg te laten. Bij de laatste ging dat echter niet op. Ik ben ook nog zoekende naar het verband. De eerste twee delen spreken mij het meest aan, vanwege het verborgene, het ingetogene, tegen het poëtische aan.

pally · 12 februari 2009 op 00:04

Bijzondere stukjes, Arta, vooral de eerste twee.
En de link tussn de drie stukjes is, denk ik, dat alle drie deze mensen iets missen, zonder dat ze dat werkelijk missen, integendeel.
Ze zijn alledrie speciaal, ondanks of dankzij. Of zit ik er helemaal naast? Erg mooi geschreven,

groet van pally

KawaSutra · 12 februari 2009 op 01:46

Mooi drieluik. Het verband lijkt mij toch gewoon de titel.
Ik probeer nog even de uitspraak van Confusius: ‘Kijk niet naar, luister niet naar, spreek niet uit en richt je niet op wat in strijd is met welvoegelijkheid.’ Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

lisa-marie · 12 februari 2009 op 11:40

Bijzonder en speciaal
:kus:

doemaar88 · 12 februari 2009 op 13:13

Mooi geschreven, Arta. Originele opbouw.

[quote]Zonder woorden spreekt zij duidelijke taal.[/quote]
Mooi!

arta · 12 februari 2009 op 15:55

Mijn rode draad in deze verhaaltjes is, zoals Pally stelt, om eens te schrijven over mensen met een beperking zonder het over de gebreken te hebben, maar juist hun sterke kanten te benadrukken. (maar dat is niet goed uit de verf gekomen, merk ik aan de reacties)
@ LouisP: :oeps:
@ Kawa: Inderdaad, de titel was er eerst.
Dank voor de reacties!:-)

Ma3anne · 12 februari 2009 op 19:29

Al lezend wordt steeds duidelijker wat ik net gelezen heb. Aan het eind loop ik synchroon met je verhaal.
Wat mij betreft erg goed opgebouwd dus.

LouisP · 18 februari 2009 op 22:18

A.
het mooie in bijna al jouw verhalen is de juiste keuze en aantallen van verschillende woordtypes.
Als voorbeeld het aantal bijv. naamw. Dit in tegenstelling tot veel andere auteurs. Die ook zeker niet slecht zijn. Hoe moet ik het zeggen. Goed uitgebalanceerd. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Mooi door eenvoud of eenvoudig door het mooie. Ondanks dat ik dit niet jouw beste werk vind kom ik geen zin tegen die me doen stoppen met lezen. Rare omschrijving hè.

L.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder