In de middeleeuwen kreeg de bisschop van de keizer de tekenen voor zowel zijn geestelijke als wereldlijke werk. Later alleen nog die van de seculiere arbeid. Nu regelt de clerus het onder elkaar. Dat dit ook niet gezond is, weten we inmiddels. Maar goed, scheiding tussen kerk en staat moet absoluut en heilig zijn. Die tussen geloof en onderwijs ook. Volwaardige burgers zijn medelanders met grote, brede  algemene kennis, niet eenzijdig geïndoctrineerd. Het curriculum moet naast rekenen, taal en aardrijkskunde veel cultuur omvatten. Daarin is plek voor kennisoverdracht van de verschillende beschikbare levensovertuigingen. Voor verdieping en persoonlijke beleving van een gekozen gezindheid zijn de vrije uren thuis of de vrijdags-, zaterdags- of zondagsscholen beschikbaar. Tot het vak cultuur behoort ook geschiedenis, en wel een objectieve informatiestroom over wie en wat urbi et orbi hebben gevormd. Objectief betekent inclusief successen, uitglijders en blunders. Het was wat het was en dat was het. Het zal de relativeringzin van de leerling en student bevorderen en hem/haar /het tot een redelijk denkend mens helpen ontwikkelen. De historie onder ogen komen of aan den lijve ondervinden in musea, bibliotheken of ander huis van kennis prikkelt de zo noodzakelijke fantasie om de massa te ontgrijzen. Geloof is niet meer dan cafetariamodel waaruit alleen de eerste honger wordt gestild. Samen aan een tafel met brood en wijn is een betere setting. Brood mag ook carpaccio zijn, al dan niet halal, kosjer of met vleesvervangers bereid. En lekker naakt ouwehoeren met elkaar! Dat is de grondgedachte achter oecumene.

7 oktober 2017  #BinnenDoorDenker

Categorieën: Algemeen

Robert

Robert Beernink auteur van verhalen, #binnendoordenkers en lichtgedichten. Zijn motto: elk verhaal is waar, elke waarheid slechts geloof.

9 reacties

Mien · 6 oktober 2017 op 08:46

Knap staaltje mooipraterij.

Nummer 22 · 6 oktober 2017 op 09:26

Geweldig geschreven! Ter info, Het O.I.L.(1955) heeft nog een onderzoeksrapport ergens in het archief over de nachtelijke mis misbruik in katholieke enclaves met foto’s. Alleen het originele fotorolletje is verdwenen, bonnetjes weg en ondeugelijke van de amerikaanse bisschoppen gekochte wijwaterkwasten die zomaar ontploffen bij het rondzwaaien. Ook beelden van een plas drinkende bekende nederlandse. Enfin.

van Gellekom · 6 oktober 2017 op 10:14

Tja, het blijft mij een raadsel hoe anno 2017 nog steeds dat gezwets van bijgelovige boeren van 2000 jaar geleden serieus genomen wordt,

Esther Suzanna · 6 oktober 2017 op 10:58

Het bestuderen van de Geschiedenis van de mensheid kan dienen als grondslag van begrip voor ‘onze’ drijfveren. Alle antwoorden zijn sinds de optekening van de mensheid al gegeven, al kun je die antwoorden in een zin samenvatten: onze eeuwige zoektocht en behoefte aan veiligheid, én het veilig stellen van onze verworvenheden is de enige reden voor welk geloof dan ook.

Geschiedenis was/is mijn lievelingsvak.

Mooi stuk.

    Nummer 22 · 6 oktober 2017 op 12:22

    Juist Esther Suzanna en daar ligt precies de kern dat ‘ ratten’ in religies de onwetenden misbruikten en misbruiken voor het eigen gelijk en lust. Zoek maar op de eerste ‘ Paus’ met hofhouding was een en al Sodom en Gomorra en helaas het vindt in alle religies nog altijd plaats. Eigenlijk moeten die ratten met pek en veren op een metalen stang met vlijmscherpe punten door de straten, maar dat terzijde en niet realistisch. Dogma’s en fundamentalisme, uitbuiting, slavernij, sexueel misbruik en ongelijke behandeling etc.etc…komt in elke laag van een bevolking voor. Brrrrr

NicoleS · 6 oktober 2017 op 19:44

Een gedegen stuk weer van jouw hand, Robert!

Arta · 6 oktober 2017 op 21:43

Informatief, subjectief geschreven. Dat is een bijzondere keuze!
Goed stuk.

Wayan · 8 oktober 2017 op 15:59

Mooi geschreven. Het curriculum moet m.i. ook fysika bevatten, d.w.z. de leerlingen aanzetten om na te denken, bijvoorbeeld:
-Waarom is de hemel blauw? (antwoord: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag22.php)
-Hoe klein is een atoom? (in 1 zandkorrel zitten meer atomen dan het totaal aantal zandkorrels op elk strand in de hele wereld samengeteld)
-Elke ster is een zon. Onze zon is een kleine ster in vergelijking met de biljoenen andere sterren in de Melkweg, en er zijn biljoenen Melkwegen met elk biljoenen sterren.
-Welke golven gaan op elk moment gewoon door ons lichaam, door rotsen, door de hele aarde zonder problemen (antwoord: neutrino’s)
-Wat gaat er allemaal door de kamer, door de muren, door alles? Niet alleen neutrino’s, ook Radio Moskou, Wifi, ultraviolet en infrarood, enz…

En dat schijnt God niet te weten, want dat wordt niet vermeld in de Bijbel of de Koran.

Ook dat er in onze darmen 100 biljoen bacterien leven moet verteld worden.

Dat toont aan de leerlingen hoe nietig wij wel zijn.

Wayan · 8 oktober 2017 op 16:27

Het moet ook gezegd worden aan godsdienstige leerlingen dat men zich kan afvragen waarom er geen kangoeroes in de Ark van Noach waren. Dat is een doordenkertje dat zij moeten oplossen, en hopelijk komen zij dan tot het besluit dat die hele Ark een fabeltje is, want men ziet niet in hoe kangoeroes helemaal uit Australie naar het Midden-Oosten reisden om in de Ark terecht te komen.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder