Toen ik op de lagere school zat kwam er ieder jaar een soort verpleegster langs die onze haren doorkamde op zoek naar hoofdluizen. Of ze ooit iets vond kan ik me niet herinneren, in ieder geval niet bij mij. Omdat ik er sindsdien nooit meer iets over gehoord had, dacht ik gemakshalve dat de beestjes wel uitgestorven zouden zijn. Kennelijk is dat niet het geval, want gisteren zag ik op tv een reclame voor een middel tegen hoofdluis en ik neem aan dat het bedrijfsleven [nog?] geen middelen probeert te verkopen ter bestrijding van levensvormen die in het geheel niet bestaan.

Wat me vooral opviel was de ‘slogan’ waarmee de fabrikant meent het product, waarvan de naam me inmiddels al weer ontschoten is, te moeten aanprijzen: ‘Sterker dan hoofdluis’. Dat zinnetje vond ik een misser, want dat het ‘sterker dan hoofdluis’ is lijkt me toch wel het minste wat je van een middel ter bestrijding van hoofdluis mag verwachten. Zonder die eigenschap zou het gebruiken ervan immers zinloos zijn. Verder leek het me nogal aanmatigend om opschepperig te gaan zitten doen omdat je iets hebt ontwikkeld dat sterker is dan een beestje dat maximaal slechts een paar millimeter groot wordt. Ik vind dat geen opmerkelijke prestatie. Mijn voeten – zowel het linker- als het rechterexemplaar – zijn bijvoorbeeld sterker dan een mier, maar hoor je mij daar ooit over?

Treuriger nog stemt de gedachte dat het bedrijf waarschijnlijk Veel Geld aan een reclamebureau heeft moeten betalen voor die slappe slagzin [slapzin?] die ze van mij gratis hadden kunnen krijgen. Want ik mag dan arbeidsongeschikt zijn, dat wil nog niet zeggen dat ik niet bereid ben af en toe een steentje bij te dragen aan de maatschappij. Heb ik niet enige jaren geleden na het consumeren van een fles Spa Citron de slogan ‘Spa Citron, frisdrank van het zuiverste water!’ bedacht en deze voor niets aan de firma Spa aangeboden? Nou dan. Ze hebben hem niet gebruikt, maar wie weet wat de toekomst brengt.


34 reacties

troubadour · 2 september 2015 op 07:17

Die twee minuten lezen vond ik een leuke tijdsbesteding met een goede nasmaak.
Zelf ben ik bespoten met DDT, nooit luizen meer gehad. Ook geen haar.

Dees · 2 september 2015 op 07:43

Ah, de latente talenten van Spencer. heb je al een alternatief dan, voor ‘sterker dan hoofdluis’?

Leuk stuk!

Mien · 2 september 2015 op 08:19

[img]http://wcdn4.dataknet.com/static/resources/icons/set64/549ec118.png[/img]

Meralixe · 2 september 2015 op 08:28

Blij je hier nog eens te treffen, andermaal met je spitsvondige ironische blik op dagdagelijkse gebeurtenissen. :-))

    Spencer · 3 september 2015 op 12:35

    Ik ben tot bijna alles bereid om u blij te maken, dat weet u toch wel?
    :-))

trawant · 2 september 2015 op 15:48

Goeie slogan, Spencer ! EN een leuk stukje.
Die reclamejongens toch, gisteren zag ik er een voor snelle Jelle:
‘U vindt het in het..let op: ‘TUSSENDOORTJESVAK”.
Ik heb de TV uitgedaan en de rest van de avond stil voor me uit zitten staren.

Willem Tukker · 2 september 2015 op 16:01

Je vertrouwen in de normen en waarden van het bedrijfsleven lijkt mij wat naïef. Ik zou eerder denken dat voor (of tegen) iets dat bestaat weinig reclame nodig is omdat het zichzelf wel verkoopt. Het oproepen van latente angsten is beproefde verkoopondersteuning. Ik krijg er hoe dan ook jeuk van!

    Spencer · 3 september 2015 op 10:52

    Die naïviteit is natuurlijk gespeeld. Het idee dat dingen zichzelf verkopen lijkt míj dan weer naïef. 😉

Esther Suzanna · 2 september 2015 op 16:43

Zo zijn alle reclames volledig zinloos, vind ik. Er zijn er die gewoon vermakelijk zijn, korte verhaaltjes met een goede pitch en daarom kijk ik graag. Ik ging in Frankrijk graag naar het Reclamefestival in Nyon… erg leuk!

Ferrara · 2 september 2015 op 17:34

Met plezier gelezen.
Ik erger me wezenloos aan die reclamejongens die denken dat wij van het erg domme soort zijn. Als jij dat kunt verbeteren heb je mijn welgemeende zegen.

Pierken · 2 september 2015 op 18:42

Heerlijk stukske Spencer! En fijn om je weer te lezen! Er zijn inderdaad slogans die zo kansloos zijn dat ik ze niet eens kan onthouden.

‘Sterker dan hoofdluis’. Dat zinnetje vond ik een misser, want dat het ‘sterker dan hoofdluis’ is lijkt me toch wel het minste wat je van een middel ter bestrijding van hoofdluis mag verwachten.’ :yes:

Nachtzuster · 2 september 2015 op 18:45

[quote]Verder leek het me nogal aanmatigend om opschepperig te gaan zitten doen omdat je iets hebt ontwikkeld dat sterker is dan een beestje dat maximaal slechts een paar millimeter groot wordt.[/quote]

Wat een geweldig fijne zin! En een hartelijk welcome back!!
Jij verdient het echt om eens CvdM te worden, volgens heb jij heb jij die eer nog nooit mogen ontvangen. En dat kan toch niet liggen aan het ‘out of the box’ denken. Want dat is nu juist zo gaaf.

:yes: :yes: :yes:

    Spencer · 3 september 2015 op 10:56

    Ik denk dat dat toch wel meespeelt.

      Mien · 3 september 2015 op 11:11

      [b][url=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f2/81/97/f28197a8cd099209e3f4902d91fad570.jpg]Eens![/url][/b]

arta · 2 september 2015 op 23:52

En dan zit in die reclame ook nog een blij kijkende baby met drie beesten ter grootte van een oor op haar hoofd. De eerste keer dat ik het zag begon ik spontaan te gillen. (Allergie voor parasieten speelde weer eens op)

Leuk stuk, Spencer, en ja, volgens mij kun jij iets veeeeel originelers bedenken!

Spencer · 3 september 2015 op 10:59

Iedereen bedankt voor de vriendelijke woorden.

Yfs · 3 september 2015 op 12:34

Dat doet mij deugd om weer iets van jouw hand te lezen Spencer en daarbij weer die typische (heerlijke) humor te (her)ontdekken. Ik denk nog vaak terug aan dat ventje “Bij de slager”.

Met heel veel plezier gelezen!

:yes: :rose:

    Spencer · 3 september 2015 op 12:45

    Dat je dat nog weet, van dat ventje. Moet ik toch iets goed hebben gedaan.

Nachtzuster · 1 oktober 2015 op 16:49

Hè hè Spencer. Eindelijk een welverdiende CvdM! Van harte gegund!
Duimpje, duimpje, duimpje omhoog en roos, roos, roos!

Mien · 1 oktober 2015 op 18:02

Felies Spencer. Het is je gegund. Deze mooie Column van de Maand. ?

Meralixe · 1 oktober 2015 op 19:22

Terechte C vd M. Uw eerste? Of, hoe een goed schrijven onderschat kan worden. Ik herinner me toch nog enkele prachtige columns van uw hand. Onder meer deze over dat muziekinstrument, de eekhoorn, en deze over de Zenka 93 waar je een ganse column schreef zonder het apparaat daadwerkelijk te benoemen. Heerlijke juweeltjes waren dat.

marjolijn1 · 1 oktober 2015 op 19:39

Gefeliciteerd, ere wie ere toekomt

Sagita · 2 oktober 2015 op 12:10

Gefeliciteerd Spencer! Had je al eerder deze titel verdiend? Leuk stukje!
groet Sa!

    Pierken · 2 oktober 2015 op 16:07

    Nee, volgens mij niet Sagita. Maar er waren m.i. wel meerdere grote kanshebbers bij. Het verhaal bijvoorbeeld waarin Spencer uitlegt hoe je een eekhoorn bespeeld of één van de Brusselmansen, waren wat mij betreft al CvdM-waardig. Klein greepje uit welke mij bijstaan van zijn inmiddels 80(?) columns hier. Gefelistreert Spencer. Oeuvreprijsje.

Ferrara · 2 oktober 2015 op 21:52

Nou ja, beter laat dan nooit. Van Harte.

Dees · 3 oktober 2015 op 10:52

Beetje dubbel. Want ik vind het een leuk stukje, maar je hebt ook echte parels geschreven. Een oeuvreprijs inderdaad!

Spencer · 3 oktober 2015 op 11:20

Een oeuvreprijs, laten we het daar dan maar op houden. Iedereen bedankt voor de vriendelijke woorden.

Mien · 3 oktober 2015 op 19:50

Oeuvreprijs? Moet je dan niet eerst dood zijn? Kom op zeg. Schrijven zei de gek.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder