Ooit wees een platenbaas de Beatles af, omdat daar volgens hem geen droog brood aan te verdienen viel. Deze conservatieve houding kenmerkt nog steeds de muziekindustrie. Nieuwe ontwikkelingen worden nauwelijks onderkend. Bijna dagelijks lees ik in de krant dat de cd-verkoop voor de zoveelste keer gedaald is. En steeds weer wijst de muziekindustrie de beschuldigende vinger naar particulieren die massaal illegaal cd’s zouden branden op hun eigen pc’s. Rechtszaken tegen muziekuitwisseldiensten als KaZaA worden keer op keer verloren, maar nooit steken de muziekmaatschappijen de hand in eigen boezem. Als een verongelijkt kind jammeren ze over het grote onrecht dat ze wordt aangedaan. In plaats van hun energie te steken in innovaties, verdwijnt hun geld in zinloze rechtszaken. Niemand bedenkt zich dat er feitelijk niets veranderd is, want ver voor het computertijdperk kopieerde ik al volstrekt legaal muziek op cassettebandjes. Ondertussen blijven de prijzen van cd’s stijgen en komt niemand op het idee om cd’s aantrekkelijker te maken door er bijvoorbeeld een gratis dvd met videoclips bij te doen.

Als rasechte bibliothecaris valt me op dat de bibliotheekwereld heel veel lijkt op de muziekindustrie. Bezoek- en uitleencijfers lopen schrikbarend terug, maar elke bibliotheek die ik bezoek ziet er nog precies zo uit als pakweg 20 jaar geleden! Er staan wel meer computers, maar in veel bibliotheken staan die angstvallig weggestopt in aparte zaaltjes. Bibliotheken zien computergebruikers vaak als ongeletterde melaatsen. Boeken blijven de blikvangers. Als de bibliothecaris weer eens geen boek kan vinden over vulkanen omdat die allemaal uitgeleend zijn gaat de klant teleurgesteld naar huis met een lullig printje van een site. Dan kan hij beter achter zijn eigen pc op zoek gaan naar informatie.

De muziekindustrie heeft veel geld weggegooid door veel te laat eigen downloaddiensten op te zetten. Omdat ze daar bovendien bijna net zoveel geld voor vroegen als voor een gewone cd zijn die diensten allemaal grandioos geflopt. Ook de bibliotheekwereld loopt kilometers achter de muziek aan. Ze willen op hun sites van de boekencatalogus een ‘internetcatalogus’ met gestructureerd aangeboden weblinks maken. Bibliothecarissen kunnen zich daar ongetwijfeld heel erg in uitleven, maar klanten hebben daar totaal geen behoefte aan. Zij begrepen de gewone catalogus al niet, laat staan de door bibliothecarissen verzonnen ‘internetcatalogus’. Bibliotheken moeten hun catalogusneurose proberen los te laten. Internetgebruikers vinden bijvoorbeeld de Startpagina een Gods geschenk, ondanks de vele gebreken die de site kent. Die hoeft niet nog eens ‘verbeterd’ te worden door een bibliothecaris.

Net als de muziekindustrie wedt de bibliotheekwereld op het verkeerde paard. Je moet je eigen product verbeteren en aantrekkelijker maken. Het is te laat om van succesnummers op internet, zoals Google en Startpagina.nl een eigen variant te maken. Bibliotheken moeten de klanten iets nieuws aanbieden. Maak van de bibliotheek een omgeving die klanten prefereren boven hun eigen woonkamer. Bioscopen worden ook massaal bezocht, ondanks de komst van video en dvd. Daar kunnen bibliotheken nog veel van leren.
[url=http://www.beatles.com]Beatles[/url][img align=left]http://www.eskimo.com/~bpentium/beatles.gif[/img][quote]Ooit wees een platenbaas de Beatles, omdat daar volgens hem geen droog brood aan te verdienen viel. [/quote]

Categorieën: Actualiteiten

1 reactie

archangel · 7 juli 2003 op 21:54

Kleine voetnoot… de laatste CD van Metallica (zij waren nota bene een van de eerste bands die rechtszaken tegen peer-to-peer muziekuitwisseldiensten aanspanden (-sponnen? 😛 ) wordt standaard geleverd met een DVD waarop ze alle nummers van de CD live spelen….

Geef een reactie

Avatar plaatshouder