Negatieve reclame is ook reclame wordt vaak genoeg gezegd. Die spreuk lijkt inmiddels de lijfspreuk van de NS geworden te zijn. Dagelijks vertragen de treinen en komt de NS negatief in het nieuws. Vertraging heeft grofweg twee oorzaken, technische mankementen en zelfmoorden. Over beide onderwerpen kun je hele boeken vol schrijven, dat is ook al gedaan, probeer de bieb bij u in de woonplaats maar eens uit. In de kranten kom je echter bijna uitsluitend de zelfmoorden tegen, logisch natuurlijk de lezer wil sensatie dus de lezer krijgt sensatie. Zo ook de afgelopen tijd met meerdere familiedrama’s, waaronder die waarbij een vader zich met zijn zonen voor de trein wierp. Een tragisch iets waar men maar al te graag over bericht voor de sensatie zoekende lezer. Wat men vergeet is dat dit geen verhalen zijn om lezers te boeien, dit zijn drama’s met nabestaande die emoties hebben. Ik moet er niet aan denken dat kranten vol staan met dergelijke verhalen over iemand die mij dierbaar is. Ik zou me al schuldig genoeg voelen dat ik niet heb kunnen helpen.

De lezer van 2007 zou zich eigenlijk moeten schamen dat hij alleen nog maar uit is op sensatie en niet langer op zoek is naar berichten die van belang zijn voor zijn leven, interessant zijn of de wetgevende macht controleren. Het wordt tijd dat de lezer afscheid neemt van zijn verslaving aan sensatie, om zo de nabestaande van een dergelijk drama ook afscheid te kunnen laten nemen. Dat kan volgens mij het beste met een afscheidsbrief, hierbij krijgt u van mij een concept afscheidsbrief, om van u sensatieverslaving af te komen.
[i]
Geachte uitgever,

Jaren lang heb ik gezondigd en geleefd als slecht mens, alleen de drang naar sensatie en andermans leed dreef mij tot het aanschaffen van uw dagelijkse uitgave. Niet langer kan ik zo met mezelf overweg. Ik moet meer rekening gaan houden met de nabestaande van de sensationele drama’s waar ik vroeger zo graag over las en sprak. Daarom wil ik vanaf heden afscheid nemen van uw sensationele voorpagina. Ik hoop dat u het me niet kwalijk neemt. Dat ik voortaan meteen naar de sudoku ga. Het is niet u schuld, het geeft niet dat u mij niet kon helpen. Ga verder zonder mij, en houdt u sterk. Ooit zult u mij weer tegenkomen, niet meer bij de sensatie op de voorpagina, maar bij de sudoku op pagina 12.

Het ga u goed,

Veel liefs,
{vul hier uw naam in}.
[/i]
Dus lezers van de Nederlandse sensatiepers, denk aan de nabestaande en koop de krant voor de puzzels en de cartoons. Stuur wel even deze conceptbrief op, dan maken de redacties de sensatie voorpagina’s niet voor niets. Die kunnen ze dan bijvoorbeeld vullen met artikelen over achterstallig onderhoud aan treinen, of waarom treinen bij de NS van nature de neiging hebben om op hun zij te gaan liggen.

Categorieën: Actualiteiten

12 reacties

KawaSutra · 21 maart 2007 op 20:30

Haha Yannick, leuke insteek van een serieus onderwerp. De conceptbrief heb ik al gepost!
🙂

arta · 21 maart 2007 op 20:33

Inderdaad, vaak sta je als lezer niet stil bij de nabestaanden, en wat het voor hen betekent.
Zelf probeer ik elke vorm van sensatie-journalistiek uit de weg te gaan, vind het vreselijk.
Jouw column daarentegen vind ik goed! 😀

Godspeed · 21 maart 2007 op 20:57

Kranten brengen nieuws en sensatie.
Achterstallig onderhoud is geen nieuws dat weten we al jaren.

Maar een goed plan, de voorpagina overslaan, bij mij staan er toch maar alleen grote foto’s op, is ook sensatie.

Gr.

Godspeed

PS: werk je nog steed in Kaatsheuvel?

Ik kom binnenkort weer eens langs.

pally · 21 maart 2007 op 21:57

Het idee hierachter is sympathiek, Yannick.
Al lijkt het of je alle lezers van Nederland hiermee aanspreekt. Maar ja, dat heb je al gauw met een column.
Ik begrijp alleen niet zo goed dat je het steeds over ‘nabestaande’ hebt.
Je bedoelt waarschijnlijk ‘nabestaanden’, meervoud?
Die invulbrief is een heel grappige vondst. 😀

Groet van Pally

WritersBlocq · 21 maart 2007 op 23:23

[quote]denk aan de nabestaande en koop de krant voor de puzzels en de cartoons. [/quote]

Én voor de horoscoop!

SIMBA · 22 maart 2007 op 08:25

[quote]Negatieve reclame is ook reclame wordt vaak genoeg gezegd. [/quote]
“Komt u graag te laat, bent u bij de NS gebaat” 😀

KingArthur · 22 maart 2007 op 12:08

Dit is niet alleen voor lezers van toepassing. Wat dacht je van TV-kijkers (in mijn optiek nog een stap erger) of ramptoeristen en relnichten.

Idd mensen lijken een voorliefde te hebben voor leedvermaak. Hoe groter het leed hoe groter het vermaak. Heerlijk!

DreamOn · 22 maart 2007 op 12:16

Je was me net voor King, wilde ook net ramptoerisme aanhalen! 😀 Wel vreemd: men schijnt altijd te willen ‘gluren bij de buren’, daar zijn programma’s als ‘boer zoekt vrouw’, ‘jouw vrouw, mijn vrouw’, ‘Hoe schoon is jouw huis’ enz. enz. allemaal op gericht.
Hoe kan het dan dat het toch voorkomt, dat iemand maanden dood ligt in zijn huis voordat hij gevonden wordt :eh:

Originele column, mede door die brief! 😉
Ik vind sommige zinnen wat te lang, soms ontbreken er komma’s waardoor zo’n zin dan niet lekker loopt.

Groetjes DO

Mup · 22 maart 2007 op 15:30

Goed onderwerp, knap uitgewerkt,maar voor de mensen die het al weten zal het weinig uithalen, en de mensen die op de sensatie uit zijn, zullen er weinig aan veranderen. En ik ben dan weer zo tegendraads dat ik denk; he, ga jij me nu voorzeggen wat ik moet doen, met je concept?

Maar ik ga het toch doen 😉

groet Mup.

pepe · 22 maart 2007 op 21:02

Goede column.

Jij hebt het over de nabestaanden, maar wat dacht je van de machinisten en iedereen die betrokken raakt bij het opruimen.

Of de redacties van kranten/tv hieraan gehoor geven? Ik ben bang van niet.

Mosje · 22 maart 2007 op 22:29

Studeer jij niet op de derde verdieping van het gebouw waarin ik op de zevende werk?
Als je me voorbij ziet vliegen dan weet je hoe laat het is.
😆

SIMBA · 23 maart 2007 op 18:50

[quote]Als je me voorbij ziet vliegen dan weet je hoe laat het is.[/quote]
Té laat waarschijnlijk Mosje 😀

Geef een reactie

Avatar plaatshouder