Voorzichtig leg ik mijn nieuwe cd op mijn bureau op ons accountantskantoor. Collega Fröhlich pakt hem belangstellend op:’ Leonard Cohen? Ken ik die snuiter?’
‘Snuiter??, iets meer respect, Fröhlich. We hebben het hier over een van de grootste artiesten van de afgelopen eeuw. Hij is onlangs overleden. Maakte schitterende songs. Heeft veel betekend voor de wereld.’
‘O-k-éééé,’ zegt Fröhlich met overdreven lang vasthouden van de laatste klinker.
‘Veel betekend dus? Even om het op een rijtje te krijgen, van Gellekom. Als , ik noem maar een wereldartiest die vreselijk veel betekent voor de mensheid, Frans Bauer onverhoopt mocht overlijden, dan koop jij meteen zijn monsterhit “heb je even voor mij”. Moet ik het zo zien?’

Hij pakt de cd weer op en kijkt naar de foto van Cohen. ‘Raar hoedje, heeft hij op,’ zegt hij peinzend. ‘Ik zal je iets vertellen, van Gellekom.’
‘Ogenblik, Fröhlich, voor je begint met je doorgaans uren durende monologen over niets, zal ik even voor een week proviand inslaan.’
Fröhlich gaat gewoon door: ‘Laten we het hebben over betekenis voor de wereld, van Gellekom. Schuin tegenover mij, en dan rechtsaf de brug over en dan nog een kwartier lopen, woonde een oom van mij. Hij was loodgieter. Had ook zo’n hoedje op als Cohen. Hij verdiende dertigduizend euro per jaar. Als hij mazzel had. Deze oom heeft pas echt betekenis voor de wereld want als mijn riool lekte, maakte hij dat. Maakte hij het niet, dan had ik een probleem. En dat gold voor al zijn klanten. Als Cohen,daarentegen, niet zingt of een cd uitbrengt, komt niemand daardoor in de problemen. Dus…vertel mij maar wie er nou meer betekent voor de wereld.

‘Eh…’
‘Snap je wel van Gellekom. Die oom is vorig jaar overleden. Maar denk jij dat er ook maar iemand op het idee kwam om kopieën van al zijn bekendste gereedschappen aan te schaffen? Met een foto van hem en zijn hoedje erop?’
‘En trouwens, van Gellekom, over Bauer gesproken, die is inderdaad zeer belangrijk voor de mensheid.’
‘Hoezo’, vraag ik wantrouwend .
‘Omdat Frans Bauer een van de drie wereld artiesten is die NIET het nummer Hallelujah gecoverd heeft.
Ik zet de cd in de speler en luister naar het eerste nummer:” You want it darker” en overdenk de
welbespraaktheid en gevatheid van Fröhlich.
Je accepteert het. Wat moet je anders..

Categorieën: Algemeen

van Gellekom

Observeren, zelfspot, humor. En niet persé in die volgorde, bepalen mijn NU moment. Kortom; I love my cat, as much as I love you..

18 reacties

NicoleS · 20 november 2016 op 14:19

Mooie muziek en mooie column. Frans Bauer en Cohen kun je niet met elkaar vergelijken?

Nummer 22 · 20 november 2016 op 15:33

Waarde van Gellekom,

Ook namens prof. dr. mr. ir. Leijdecker van het O.I.L. (sinds 1955) feliciteerd ik u met een voortreffelijk geschreven column.

Echter, het moet worden geschreven kenik ook een Leonard Cohen (“LC” voor zijn vrienden) die een bekende rapper is op de muziek van Frans Bauer. Die andere Leonard Cohen, roept vaag wat herinneringen op, maar aan necrofilistijnse zakkenvullerij doet niemand van het O.I.L aan mee.

Hallelujah wat een gotspe (niet te verwarren met gospel music, alhoewel)

Terug naar de Leonard Cohen (LC) die ik ken. LC rapt Frans Bouwer songs geschreven door Emiel Hartkamp en de rolstoelende Koos Albers, voor de zo “Ik ben wit, geliposuctioneerd,gebotoxed, slissssende en presenteer voor wat zakgeld “Ik hou van Holland”. ja LCCCCCC wat doe je dat goed, sssseggg. hihahihiha

Het nieuwe format heeft een werktitel “Waar De Blanke Top Der Duinen”, voorlopig. Er wordt getwijfeld om dit nieuwe “kijkersmoetendelokkende hihahahhahihhissslisssendehahahahiihi””, programma een andere naam te geven
namelijk die van “LC presenteert “Heel Halal & Besneden Holland Zingen mee met FB & LC”.

LC die nog even met zijn broer Mosje, Mozes (Moos) en Samuel (Sam) het kwartet de “4M” vormt oefent met het RD Rex Dildo repertoire
Jawel en waarvan geheel terzijde akte!

4M? de 4 moppentappers 😉

    van Gellekom · 20 november 2016 op 15:45

    Heerlijke reactie. Van die dingen, ja!! Van die dingen!

Snarf · 20 november 2016 op 16:06

Met de muziek van Cohen heb ik niet zoveel. Met jouw stijl van schrijven des te meer. Lekker lezende humor en smeuïge dialogen met Fröhlich. Wellicht wil hij ook wel eens een column op CX publiceren …? Ik mag die man wel.

Mien · 20 november 2016 op 17:51

Fransje Bauer zingt Halleluja >
http://www.songtexte.fm/frans-bauer/hallelujah

Volgens mij zingt Fransje Bauer ook wel eens (met) Marianne. Maar die heb ik nog niet gevonden. 😉

Dees · 20 november 2016 op 18:25

Prachtig geschreven, duim omhoog.

Karen.2.0 · 20 november 2016 op 18:57

Een echte ‘Van Gellekom & Fröhlich’. Ik kijk uit naar een serie, al niet met een beetje absurdisme 😉

Esther Suzanna · 20 november 2016 op 21:19

In bovenstaande bespeur ik in deze aflevering toch wel iets meer filosofische inslag van een zwaarder soort, ook het incasseringsvermogen van Van Gellekom lijkt wel toegenomen…

Wat gelaten zelfs. Treurig hoor. 🙂

Nummer 22 · 21 november 2016 op 07:45

Accepteren als moreel dilemma, that’s always de uitdaging. Hoor ik daar een big krijsen omdat de staart wordt afgeknipt. Nou, knippen “The Cutting Song” moet verplicht worden maar dan zonder verdoving en laat FB , ook goed Mieke Telkamp ” waarheen leidt de weg…” mag ook, in het “We are the world” choir meedoen.
Hallelujallah, Amen!

StreekSteek · 21 november 2016 op 11:28

De relativiteit van het artiestenbestaan mooi weergegeven. Geen uitgebreid gepalaver maar kort en krachtig.

Bruun · 22 november 2016 op 09:44

Mooie episode met een iets serieuzere ondertoon dan gebruikelijk. Maar daardoor zeker niet minder vermakelijk om te lezen. Ik kijk weer uit naar de volgende.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder