Kijk ik naar het nieuws van de laatste tijd. Maak ik mij grote zorgen. Het Openbaar Vervoer met alles daaromheen lijkt wel ten dode opgeschreven. Reizigers zijn tweederangs consumenten, omwonenden hun leven niet zeker, steden langdurig ontwricht. Ik doe even een greep. In Stavoren rijdt een onderhoudstrein met volle kracht door het stootblok, vernielt een winkel en komt op het dorpsplein tot stilstand. Het gaat om een Zwitserse trein, met een Italiaanse machinist en een Nederlandse opzichter. Het doodlopende spoor was slecht beveiligd. Geen seinen met een lamp erin, maar gewoon een paar schemerige verkeersborden. Naar verluidt dacht de machinist dat hij nog in Sneek reed, en dat het stootblok nog tien kilometer verderop lag. De gevolgen zijn bekend. Schade niet te overzien, en als door een wonder geen slachtoffers. Beun-de-Haas Railslijpservice verrichte werkzaamheden in opdracht van spoorbeheerder ProRail. Zo’n beetje de slechtst functionerende spoorbeheerder in de beschaafde wereld. Het wordt steeds duidelijker dat ProRail werk laat uitvoeren door onderaannemers die amper benul van veiligheid hebben.

En geen idee van kwaliteit ook, bij ProRail. In de Schipholtunnel bleef de stroomafnemer van een trein in de bovenleiding haken. Forse schade was het gevolg. Gedurende vele maanden zal op dat spoor geen trein kunnen rijden. Was de tunnel ingestort en moest die weer worden uitgegraven? Nee hoor. ProRail bleek niet over onderdelen te beschikken om de kapotte bovenleiding te vervangen. Gewoon wat metalen ophangbeugels en haken. Lagen niet in het magazijn. Te duur om op voorraad te hebben of zoiets. De reizigers zitten intussen opgescheept met een uitgeklede dienstregeling, inclusief langer reizen en vaker overstappen. Een regelrechte schande. Maar denk niet dat verantwoordelijk minister Eurlings de kracht nog kan opbrengen om de directie van dat stel idioten de laan uit te sturen. Nee, Camiel is allang murw gebeukt. Steeds duidelijker wordt het, waarom er geen hond te vinden is voor de functie van Minister van Verkeer en Waterstaat. Weet u, hoe het hoofdgebouw van ProRail in Utrecht heet? De Inktpot. Knoeipot was een betere naam geweest.

Zo’n beetje aan de overkant van de straat in Utrecht staat het hoofdkantoor van de NS. Daar moet het wel een enorm vrolijke boel zijn. Met een gemene lach op hun gezicht hebben de marketingtypes een persbericht uitgestuurd. “Nog nooit reed de NS zo vaak op tijd!” Ik ontneem u even een illusie: om dat te bereiken zijn ze niet beter op tijd gaan rijden met hun treinen. Nee, ze hebben de norm gewoon aangepast. Vroeger was een trein nog “op tijd” als de vertraging 2 minuten bedroeg. Tegenwoordig is een trein ook nog “op tijd” als de vertraging 4 minuten is. Dus twee keer zo laat heet opeens nog steeds “op tijd”. Schaamteloos besodemietert de NS alles en iedereen. Zelf heb ik gisteren overigens een nieuw wereldrecord op de 600 meter horden gelopen. De baan was 200 meter lang. Makkelijk zat. Maar van de NS wordt zulk gesodemieter gewoon geaccepteerd.

Net als dat gehannes met de OV-chipkaart. Dat peperdure systeem bleek na aanschaf nog te stom om te weten wat een retourtje is. Dus moest het hele tariefsysteem op de helling. Vroeger was een retourtje goedkoper dan twee enkeltjes. Kwantumkorting, net als bij de melk bij de supermarkt, waar een literpak relatief ook goedkoper is dan een halfje. Maar ja, de idioten bij de NS hadden helaas het verkeerde systeem gekocht. Gevolg: een enkeltje werd weliswaar goedkoper, maar een retourtje veel duurder. En het klantvriendelijke weekendretour verdween ook. Want een retourtje is tegenwoordig gewoon twee keer zo duur als een enkeltje. Weg kwantumkorting. En even lekker betaalbaar een weekendje naar Oma aan de andere kant van het land zit er niet meer in, zoals elders op deze site al werd opgemerkt. Maar het wonderlijke is nu opeens wel, dat een enkeltje van 50 kilometer een ander bedrag kost dan een retourtje van 25 kilometer (in totaal dus ook 50 kilometer). En er zit nóg een addertje onder het gras. Als je bijvoorbeeld van Rotterdam naar Breda reist, en in Dordrecht even een boodschapje doet, zul je met de chipkaart merken dat je rit opeens veel duurder is geworden. Dat zeg ik: de reiziger is een soort tweederangs consument, blijkbaar.

In de rubriek Plat Haags verscheen onlangs een vernietigende column over de stuntelaars van de Amsterdamse OV-dienst DIVV. Die blijken nu een foutje te hebben gemaakt met de overkapping van het megalomane busstation achter het CS in Amsterdam. Daar zou een gigantische overkapping komen. Hard nodig ook, want de passagiers waaien er nu uit hun jas. Die overkapping zou dit jaar klaar zijn. Was de bedoeling. Raad eens, wanneer die overkapping komt? 2011? Nee. 2014? Fout. Het wordt 2017. Dus de buspassagiers staan nog zeven jaar een dubbele longontsteking op te lopen.

Ik blijf het een prachtige grap vinden. Weet u waarom de muzikanten van de Jostiband op werkdagen nooit overdag optreden? Dan werken ze bij DIVV in Amsterdam.


3 reacties

DACS1973 · 4 augustus 2010 op 10:49

Dus de Jostiband = de [url=http://www.tramharmonie.nl/][u]Amsterdamse Tramharmonie?[/u][/url]

Smolderke23 · 4 augustus 2010 op 11:44

Kijk! Eens een keer geen moraalloos lapje zweeftekst over bloemetjes, bijtjes en van binnen stervende weduwen op CX. Even een lekker kritisch stukje OV-haat voor de afwisseling. Opeens heb je het…Je wordt columnist!

Mien · 4 augustus 2010 op 18:24

In de provincie hebben ze gelukkig nog paard en wagen. Op een portie stro loopt zo’n beestje best. Naar Best-West of naar wherever. De provincie is alleen nog op zoek naar een goede menner. Misschien iets voor Camiel.

Mien

Geef een reactie

Avatar plaatshouder