Koffie is de motor van ons bestaan. Het helpt avondmensen de ochtend verdragen en vice versa, geeft de dagelijkse stoelgang een vliegende start en stelt tandartsen en internisten in staat hun gezinnen, woningen en zeiljachten te onderhouden. Jaarlijks laten we gemiddeld per persoon zo’n 150 liter van het bittere goedje via de slokdarm naar onze maagzweer-in-wording vloeien. Alvast voor de beeldvorming bij uw volgende kopje: dat is vergelijkbaar met de inhoud van een groot model badkuip.

Vroeger was er in Nederland sprake van een overzichtelijk koffielandschap. Je had koffie. Punt. Zuivere, onversneden koffie zonder door koffiestylisten toegevoegde trendy aroma’s als caramel en vanille. Gemaakt van ordinaire Arabica bonen die Juan Valdèz hoogstpersoonlijk had geplukt in de meest onherbergzame bergtoppen van de Andes. Gewoon goudeerlijke koffie zoals koffie bedoeld is: ongecompliceerd en loeiheet; iced coffee werd het vanzelf wel als je het maar lang genoeg liet staan.

Sinds enkele jaren worden we echter overspoeld door hippe verschijningsvormen met modieuze benamingen. De Ristretto’s, Lungo’s en Macchiato’s overheersen de markt en bizarre smaaktoevoegingen als pistache en aardbei zijn gemeengoed geworden. Het traditionele koffiezetapparaat is na een korte omzwerving via de genadeloos van zijn voetstuk verstoten Senseo, definitief vervangen door een buitenaards ogend espressomonster dat zich voedt met peperdure capsules waarmee de salarissen van George Clooney en Jack Black moeten worden bekostigd.

Meer dan ooit bewijst koffie een laxerend effect te hebben: koffieconsumenten zijn massaal aan de geldschijt en laten pallets capsules aanrukken alsof men nooit van een economische crisis gehoord heeft. En buitenshuis wordt zonder blikken of blozen vier euro neergeteld voor een microscopisch kopje Pistachio & Rose Mocha of ander nichterig brouwsel uit het assortiment van koffieketen Morebucks of hoe hij ook heten mag.

Ook op de werkvloer grijpt het koffiespecialiteiten-virus steeds meer om zich heen. Koffieautomaten die een overzichtelijke keuze bieden tussen koffie met of zonder melk en suiker worden in rap tempo vervangen door met krachtstroom aangedreven exemplaren die ons een bloedafnameformulier aan opties voorleggen en decibellen produceren alsof het industriële stofzuigers betreft.

Ikzelf ben nuchter van aard en wars van alle koffiemodernismen. Misschien komt dat doordat er –naast koffie– één achtste Fries bloed door mijn aderen vloeit, of doordat ik een onvermoede Zeeuwse afstammeling ben en dus nogal zuunig ingesteld.

Hoe dan ook strijk ik nog steeds dagelijks met militaire precisie tien doseerlepeltjes af voor het vervaardigen van acht overheerlijke kopjes koffie zonder poespas. In de ogen van metroseksuelen schrale troost misschien, maar voor mij puur genot…

Categorieën: AlgemeenMaatschappij

Bruun

Welkom in mijn bruniversum!

7 reacties

Mosje · 2 maart 2016 op 11:11

Ja maar Bruun, het gaat tegenwoordig om de beleving, DE BELEVING. 😉

Mien · 2 maart 2016 op 11:21

Ik houd het bij mijn vriend Douwe en zijn dampende machine gespaard van de zegeltjes. En als ik dan een gek wil doen dan neem ik een bakkie Cichorei in lotushouding!
Leuke column Bruun. Ik ga verder niet vragen hou jij je koffie drinkt. 😆

Esther Suzanna · 2 maart 2016 op 16:54

Wat een leuke, lekkere, aromatische Column! Heerlijk. Geef mij maar een bakkie… 😉

Meralixe · 2 maart 2016 op 17:26

Terwijl ik het las rook ik de koffie… van Meralica.

“Toch een beetje opletten met sommige uitspraken hoor” durf ik te zeggen. Reken je een beetje te veel op de kennis van de lezer, best mogelijk dat je pittige uitspraak in duigen valt.
Ik heb het via google gecontroleerd maar wie wist buiten ons dat George Clooney reclame gemaakt heeft voor koffie?
Wie dat dan niet weet snapt dan mogelijks de clou van de uitspraak niet.
Tuurlijk is het onoverkomelijk dat er nu en dan eens een voor de meeste lezers onbegrijpelijke woordenspeling in een column zit.

Bruun · 3 maart 2016 op 09:14

Dank voor de reacties allemaal.

@Meralixe, ik weet niet hoe het in Vlaanderen is, maar hier in Nederland worden we overstelpt met reclamefilmpjes voor Nespresso met George Clooney en Jack Black in de hoofdrol, dus ik dacht dat ik het er wel op kon wagen.

pally · 3 maart 2016 op 16:28

Ik vind hem gewoon leuk en goed geschreven, Bruun! Enne, misschien ben ik ook wel voor een achtste Fries, wat betreft gewoon koffie zetten zonder poespas.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder