Op één van die dagen ga ik op pad voor rantsoen. Mijn nachtzuster blijft thuis, ter voorbereiding op de nacht. De Albert Heijnfolder presenteert ons deze week asperges in de bonus, dus wie ben ik om haar die te onthouden? Even voor vertrek grijp ik nog wat vertrouwde lulligheden bijeen. Bonuskaart, check, Albert Heijnmunt, check, mijn twee ‘Ik ben puur en eerlijk’ jute draagtassen, check. Nog geen tien minuten later arriveer ik bij Alberts karretjesparkeerplaats… zonder karren.

Na mijn aankomst voegt een gedistingeerde dame met een fout pruikje zich naast mij. In een oogwenk absorbeert ze mijn doel. Routinematig negeert ze vervolgens mijn aanwezigheid en flirt op afstand met een vertrekkende eigenaar van een boodschappenwagentje. ‘Ach, sorry’, meldt ze mij achteloos, wanneer ze wegloopt met haar zojuist geconfisqueerde karretje. ‘Ja het is goed, hoer’, antwoord ik onverstaanbaar.

Mijn beleefdheid noopt mij, eenmaal winkelend, om met mijn kar door zo min mogelijk rollators heen te rijden. Dat lukt mij op één na net niet. Bij de lege flessenautomaat schamp ik een bejaarde. Ze hangt aan de manchet van het flessengat waarin ze een pak melk aflegt. Ik verontschuldig mij, gehoorzaam het boodschappenlijstje, inclusief asperges, en loop naar de kassa.
Voor mij staat de vrouw met het pruikje en mijn karretje. Ze blijkt niet alleen mij te zijn vergeten, maar ook haar bonuskaart en vraagt of ze die van mij mag gebruiken. ‘Ja, hoer geen probleem’, grap ik cynisch terug.

Dat het één van die dagen is bevestigt mijn bezoek aan de servicebalie even verderop. Wederom sta ik achter de vrouw met het pruikje. Na eenmaal aan de beurt te zijn begint zij een gesprek waar niemand achter haar op staat te wachten.

‘Zeg, die asperges uit de bonus, die zijn van inferieure kwaliteit. Goed geschild bleven ze taai.’
‘Dus u wenst uw geld terug.’
‘Ja, maar zo bedoel ik het niet.’
‘Nee, nee, wanneer u niet tevreden bent over een product, dan krijgt u uw geld terug.’
‘Ja, maar zo bedoel ik het niet.’
‘Wat bedoelt u dan?’
‘Ik zeg het meer, omdat u deze asperges beter uit het assortiment kunt halen om meer klachten te voorkomen.’
‘Ja’, zegt de baliemedewerkster, ‘maar daar ga ik niet over. U geeft aan niet tevreden te zijn over de door u aangeschafte asperges.’

Zonder verder nadenken en zonder überhaupt te vragen naar een aankoopbewijs, biedt de baliemedewerkster de vrouw met het pruikje vier euro aan.
‘Maar ik had twee zakken asperges gekocht!’, vervolgt de vrouw schaamteloos vanonder haar pruikje. Met een vanzelfsprekende blik grist de baliemedewerkster nog eens vier euro uit haar kas en overhandigt acht euro aan de zogenaamd ontevreden klant.

Na haar meld ik mij bij de baliemedewerkster en probeer het onmogelijke. ‘Goedendag, ik heb hier gisteren acht zakken asperges gekocht en ik was daar niet tevreden over.’ De baliemedewerkster kijkt glimlachend in mijn karretje. ‘Waarom koopt u ze dan weer?’
Haar spel meespelend antwoord ik haar ontwijkend: ‘Doe maar twee staatsloten.’

 

Categorieën: Algemeen

11 reacties

Mien · 25 november 2013 op 07:49

Eitje … deze column. En nu de hamvraag … waren het witte of groene …?
Zonder gekheid, kill some darlings, leuke column.

Yfs · 25 november 2013 op 07:52

haha Pierken, wat er allemaal niet onder zo’n pruikje vandaan kan komen. Doet me denken aan mijn oma die ooit in Den Haag woonde en op 80 jarige leeftijd een donkerbruine, glanzende, synthetische pruik droeg, vastgeklemd met twee grote, duidelijk zichtbare schuifspelden links en rechts. Dat een supermarkt een uitstekende plaats is om inspiratie op te doen heb je wel weer bewezen met deze column.
‘De manchet van het flessengat’ Mooi! Met plezier gelezen! :laugh:

SIMBA · 25 november 2013 op 09:01

Leuk he, boodschappen doen 😉

Libelle · 25 november 2013 op 09:24

Perfecte, aantrekkelijke column en voor een breed publiek.

Fem · 25 november 2013 op 12:46

Soms vraag ik me af waarom de rollator-brigade altijd boodschappen gaan doen tijdens de ‘spits’, terwijl ze toch vaak de hele dag de tijd hebben…

Lekker smakelijk supermarkt verhaal. Nog wat gewonnen?

Fem

Meralixe · 25 november 2013 op 13:25

Van kleine dingen grote verhalen maken.. is een kunst. :laugh:

Blanchefort · 25 november 2013 op 19:54

Deze vind ik heel leuk!

Ferrara · 25 november 2013 op 19:55

AHA, een slimme AH-baliemedewerkster en met humor.
Die verdient bonuspunten!

Pierken · 26 november 2013 op 22:09

Bedankt voor jullie reacties! Bijzonder aangenaam om te lezen :yes: .
@ Mien: Witte. En ligt niet in mijn aard. Zou je er ooit aan kunnen wennen?
@ Simba en Fem: Tsja en nee.

irma1969 · 29 november 2013 op 17:33

Soms heb je van die dagen!
Hamvraag is dan: ligt het aan de gedragingen van die ander of ligt er je eigen ongeduld aan ten grondslag?
Met veel plezier en herkenning gelezen

Pierken · 29 november 2013 op 18:07

In dit geval was ongeduld niet im frage bij bovengenoemde irritatie. Bedankt voor je positieve reactie!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder