Jaar in, jaar uit levert de NS heel behoorlijke prestaties. Het klantoordeel over het recht zitten van de stropdas van de conducteur is altijd voldoende, en het streefcijfer aangaande de verkrijgbaarheid van matige koffie tegen een te hoge prijs wordt op de stations jaarlijks gehaald. Het is hoogstens een tikje jammer, dat de treinen te vaak te laat komen -of helemaal niet- en dat reizigers regelmatig als sardientjes in blik worden vervoerd. En als er een storing is, worden niet alleen de deelnemers aan een NS-wandeltocht, maar álle reizigers het bos in gestuurd. Jammer, jammer. Maar op dat steeds maar te laat komen met die treinen staat in het contract een flinke boete. En ook in 2010 slaagde de NS er niet in om voldoende vaak op tijd te rijden met zijn treinen. Net als in 2009. En 2008. Dat is wel de core-business van het bedrijf. Kassa. Dacht ik. Dacht u.

Maar nee hoor. Via trucjes -herkansingen in gunstiger periodes die dan zowel mogen meetellen in het huidige, als in het vorige jaar- wordt de NS steeds nagenoeg vrijgesteld van de bijbehorende boetes. Door deze methodiek om via een verschoven 12-maandenperiode alsnog de prestaties te halen, krijg je feitelijk het effect, dat een slecht eerste of tweede kwartaal onder het vloerkleed wordt gemoffeld, en een goed kwartaal twee keer mag meetellen: bij de herkansing van het voorbije jaar én bij de normering voor het huidige jaar. Daarmee wordt de NS door een minister met fluwelen handschoentjes enorm gematst! Sterker nog, het gebeurt zelfs, dat de NS een boete wordt kwijtgescholden terwijl de NS in het jaar daarop ook niet aan de normen heeft voldaan. En het jaar daarop óók niet. Een beschamende vertoning. Je zult als minister daar maar verantwoordelijk voor zijn. Ga je mooi de geschiedenisboekjes in als Melanie-met-de-slappe-knieën.

En de NS maar jammeren. Die had zelfs de moed om aan de minister te schrijven dat de hoogte van de boete niet zou mogen afhangen van de financiële situatie van de desbetreffende vervoerder. Want dat zou in theorie leiden tot ongelijkheid bij het opleggen van boetes voor even slechte prestaties. Oké dan. In dat geval dienen de boetes veel hoger te zijn dan nu het geval is, minstens het vijfvoudige. Want een waardeloos product is en blijft een waardeloos product. Ook als de stropdas van de conducteur recht zit.

Er is heel wat brievenschrijverij geweest, de afgelopen jaren. Hoogstaande correspondentie. Dacht ik. Dacht u.

Fout. Het lezen van de door RTL naar buiten gebrachte correspondentie tussen de NS en de minister is werkelijk een genoegen. De NS bedient zich van mooipraterij in de trant van “hoge ambities die bijna zijn gehaald in een opgaande lijn”. Ja ja. Maar daarmee wordt de waarheid wel geweld aangedaan. De NS heeft immers voorafgaande aan de methode op basis waarvan de boetes worden opgelegd op allerlei trajecten de rijtijden verlengd. Daardoor is het eenvoudiger geworden om aan de eisen te kunnen voldoen! Ik geef het toe. Ik ben geen sportief type, maar wanneer de 600 meter horden slechts 400 meter lang is, loop ik een nieuw Olympisch record! Zo doet de NS dat dus ook.

De NS zet trouwens de cijfers behoorlijk naar zijn hand. Er mag ongeveer 7% van de treinen te laat aankomen, en maximaal 2% uitvallen. De NS heeft er blijkbaar belang bij, als dat even kan treinen ‘vertraagd’ te noemen in plaats van ‘uitgevallen’. Op lijnen waar ieder half uur een trein komt, telt een trein met een vertraging van meer dan een half uur in de berekeningen van de NS als ‘vertraagd’, ook wanneer de volgende trein op tijd was. Hoezo is die trein dan vertraagd? Wat de reiziger betreft, is zo’n trein uiteraard uitgevallen, en niets anders. Dat die trein later nog als mosterd na de maaltijd voorbijkomt, is iets waar de reiziger natuurlijk geen moer mee opschiet.

Nou ja, de NS schaamt zich diep voor zijn bedroevende prestaties. Dacht ik. Dacht u.

Weer fout. De NS vraagt in een brief aan de minister naast boetes ook om bonussen bij goede prestaties. Je moet maar durven… Trouwens, de NS beschikt al sinds mensenheugenis over de grootst denkbare bonus: namelijk het via een alleenrecht op het binnenlandse reizigersvervoer op het hoofdnet bijna letterlijk op een zijspoor zetten van alle concurrenten!

Zo wil ik ook wel een bedrijf runnen. Concurrenten mogen mijn klanten niet wegkapen, en als ik een wanproduct lever, is er niets aan de hand. Want de stropdas van de conducteur: die zit recht, dus de meeste normen worden gehaald…

Categorieën: Actualiteiten

1 reactie

DACS1973 · 12 maart 2011 op 08:15

[quote]En als er een storing is, worden niet alleen de deelnemers aan een NS-wandeltocht, maar álle reizigers het bos in gestuurd.[/quote]
😆

Goed geschreven stuk, voor mij als intensief spoorzoeker heel herkenbaar.

Ook zo’n trucje: de trein het station uit rijden en dan ergens een tijd in een weiland laten wachten. Kunnen ze toch in de statistieken zetten dat ze op tijd zijn vertrokken.

Klein dingetje: die drie doordenkpuntjes aan het eind van het verhaal hoeven van mij niet zo.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder