Ik ben me doodgeschrokken. Een paar keer per dag surf ik naar www.nu.nl om op de hoogte te blijven van de actuele stand van zaken wereldwijd. Als ik denk: hé, dat item lijkt me interessant, daar wil ik beslist meer over weten, klik ik het nieuwsbericht aan en loop weg om koffie te zetten en een wasje te draaien. Als ik daarmee klaar ben en weer voor mijn scherm ga zitten, ben ik juist op tijd om het door mijn geselecteerde bericht te kunnen lezen. Wat duurde dat toch lang! En weet je hoe dit komt? Door alle reclame die rond het berichtje geopend moeten worden. Als je het scherm bekijkt, moet je goed zoeken want het beeld bestaat voor driekwart uit reclamemonsters die als slechte reuzen het bericht samenpersen tot een gedrochtje met de afmetingen van Klein Duimpje.

Deze week overkwam mij dit opnieuw. Nu.nl, 14 april, 12:59: ‘Politie houdt ernstig rekening met opzet bij de explosie op de woonboot in Wormer.’ Hé! Wormer? Daar woont mijn dochter met mijn schoonzoon en mijn lieve kleindochter Lauren. Daar moet ik meer over weten! Gelukkig wonen ze niet op een woonboot dus kon ik het bericht met een gerust hart openklikken. Nadat ik een telefoontje had gepleegd en terugkwam van een grote boodschap, kon ik mijn ogen niet geloven. Een nare berichtgeving dat bij de aanslag een man was omgekomen en dat een vrouw zwaar gewond was afgevoerd; haar toestand is kritiek. Maar veel schokkender waren de foto’s onder het artikel. Links een foto dat de politie de toegang van de kade had afgezet voor sporenonderzoek. En rechts…een reclameboodschap van DELA Uitvaartverzekeringen.

Ik was blij dat ik weer op de hoogte was van de toestand in de wereld. Nu.nl bedankt, ook namens de nabestaanden.

Categorieën: Actualiteiten

12 reacties

Meralixe · 20 april 2015 op 20:31

Peter, welkom op column x.
Waarom heb ik steeds de neiging kritiek te geven op nieuwe inzendingen alsof ik het allemaal beter weet.
Dus, ik wacht een beetje af en laat eerst enkele anderen aan het woord. Daarna probeer ik wel te volgen hoe ver ook zij mee gaan in mijn eerste indrukken over uw schrijven.
Nieuwsgierig? Mooi… 😀

Peter Peek · 20 april 2015 op 20:54

Ik nieuwsgierig? Nee hoor, ik wil gewoon alles weten 🙂 Maar spui met een gerust hart je kritiek, Meralixe, daar leer ik alleen maar van. Ik ben wel een stootje gewend 😉

Yfs · 20 april 2015 op 21:20

“… reclamemonsters die als slechte reuzen het bericht samenpersen tot een gedrochtje met de afmetingen van Klein Duimpje”

Schitterend!

Een paar minuscule dingetjes :
het is (volgens mij) : het door mij geselecteerde bericht ipv “mijn”

en : alle reclame die rond het berichtje geopend moet
worden ipv “moeten”

Vergeef me mijn miereneukerij!!

Ik vraag me af waarom je als titel “Grote boodschap” hebt gekozen. Je had net zo goed “Klein wasje” kunnen kiezen?
Ik vermoed dat het is vanwege de dubbele betekenis van “boodschap” in deze?

Lekker vlot en compact geschreven! :yes:

Welkom op CX!!

Esther Suzanna · 20 april 2015 op 21:50

Leest lekker licht met enkele woordgrapjes die net iets te luchtig zijn naar mijn smaak…
Je benoemd iets wat vaak voorkomt op internet. Ook op Columnx waardoor ik soms in de lach schiet maar wat ik dan weer vergeet. Bv reclame voor datingsites bij stukjes over de liefde of reclame over incontinentieluiers bij een stukje over ‘grote boodschap’ :-))
Leuke column! :yes:

Peter Peek · 20 april 2015 op 21:53

Dank je, Yfs :yes:

Je hebt uiteraard helemaal gelijk wat betreft de taalfoutjes, bedankt voor je melding hierover

De titel slaat idd op de dubbele betekenis van ‘boodschap.’

Peter Peek · 20 april 2015 op 22:00

Dank je voor je reactie, Esther Suzanna. De luchtigheid van mijn woordgrapjes is denk ik een kwestie van smaak; ik hou daar wel van. Maar ik waardeer je mening hierover 😉

Sagita · 20 april 2015 op 23:31

Ha ha Peter kan het zo zijn dat je computer iets te traag werkt? Grappig stuk. Natuurlijk moest ik ook even de link aanklikken en dacht: wat doe ik hier nu?
Ja licht en luchtig met een kleine boodschap. Welkom hier!
groet Sa

Mien · 21 april 2015 op 07:59

Treffend debuut hiero. Welkom. Het nieuws en al dat ‘zogenaamd’ gratis is wordt stiekem duur verkocht. Ik erger me vaak ook aan die reclames. Maar zonder reclame geen nu.nl en ook geen ColumnX. Voor lief nemen dan maar.

Peter Peek · 21 april 2015 op 17:10

Sa en Mien, dank jullie voor reacties en verwelkoming 🙂 Ik hoop jullie veel ’tegen te komen’ hier :yes:

arta · 21 april 2015 op 18:44

Je leest lekker, Peter, goed debuut.

Ik ben benieuwd wat er nog meer van jouw pen voorbij gaat komen!

Peter Peek · 21 april 2015 op 19:05

Dank je, arta :yes: Ik laat zeker meer van mij horen 😎

Geef een reactie

Avatar plaatshouder