Omdat de proef waarbij passagiers het werk van de conducteur overnemen naar de mening van de NS succesvol is verlopen, wordt deze uitgebreid. Passagiers zullen in de nabije toekomst ook het werk van de machinist gaan doen.

Sinds enige tijd houden treinreizigers op verzoek van de NS toezicht op de orde in de stiltecoupe. De geringe aanwezigheid van de conducteur in de tweedeklascoupe’s is daardoor niet langer een probleem. Een tevredenheidsonderzoek onder conducteurs wees uit, dat deze bij het oplossen van hun sudoku in de eersteklasafdeling niet langer worden afgeleid door storend geroezemoes vanuit de naburige stiltezone. Ook de vakvereniging FNV-spoor toonde zich tevreden, maar verlangde wel dat het aantal conducteurs dat bij de NS in dienst is niet mag afnemen omdat de vakbeweging fel tegenstander is van verdringing van betaald werk. NS-topman Roger van Boxtel heeft laten weten dat hij zich kan vinden in deze voorwaarde, aangezien het personeel zoals bekend op 1 staat, en de reiziger op 2 en 3.

De bevredigende gang van zaken met betrekking tot het overnemen van conducteurstaken door de reizigers, heeft de NS doen besluiten, de passagiers ook verantwoordelijk te maken voor het besturen van hun trein. In de bestuurdersruimte hangt nu een stencil met daarop een uitleg van de seinen: groen betekent gasgeven, geel betekent remmen en rood betekent dat de trein voor het paaltje moet worden stilgezet. Ook worden op het stencil enkele belangrijke treinverkeersborden getoond, zoals de aangegeven maximale snelheid.

De NS is met de spoorwegveiligheidsinspectie in overleg over de vraag, of passagiers voortaan dienen te worden getest op kleurenblindheid om de seinen goed te kunnen herkennen, en of dit biometrische gegeven op de OV-chipkaart zou moeten worden vastgelegd.

Voor de NS-machinisten leidt de maatregel tot een gevarieerd werkpakket. In plaats van het beruchte rondje rond de kerk, dat volgens sommigen kan leiden tot door sleur ingegeven verwachtingspatronen, brengt de nieuwe aanpak juist meer afwisseling in het werkpakket. Aangezien bij het overnemen van de diensten, het zogeheten passagieren, in de eersteklascoupe voortaan twee conducteurs en twee machinisten aanwezig zijn, kan naast het oplossen van de sudoku door de vier aanwezige NS-functionarissen ook worden geklaverjast. FNV-sectorhoofd Roel Berghuis vindt dat hiermee in voldoende mate de afwisselingskaart wordt getrokken.

De reizigersorganisaties hebben hun bedenkingen bij het plan. Rover-woordvoerder Sanne van Galen liet weten dat voor het welslagen van deze maatregelen de stoelopstelling in de eersteklasafdeling moet worden aangepast, zodat de machinisten en conducteurs in verband met het klaverjassen gevieren tegenover elkaar kunnen plaatsnemen. Voor Beter OV-boegbeeld Rikus Spithorst ziet het plan niet zitten: “De passagiers moeten zelf de trein besturen terwijl de machinist zit te klaverjassen? Als ik dat had gewild, was ik wel machinist geworden.”

Categorieën: Actualiteiten

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

8 reacties

Snarf · 3 mei 2016 op 17:07

Geweldige satire! Graag meer van dit spul …

J.oost · 3 mei 2016 op 19:15

Kan ik hier sterretjes voor geven? Of X-jes? Geweldige column!!

Veritas · 3 mei 2016 op 22:58

Kijk, dat is tenminste een goede oplossing voor treinproblemen. Het beste kun je critici de mond snoeren door ze te betrekken en verantwoordelijkheid te geven.
Welke reiziger durft nog over vertragingen te spreken als hij/zij zelf de veroorzaker is…

Lekker geschreven en goed verhaal!

Mien · 4 mei 2016 op 00:17

Gelukkig rijdt de trein bij ColumnX weer als vanouds. Welcome back Driek / Rikus.

Esther Suzanna · 4 mei 2016 op 02:48

Haha…geinig. Ik wil best de trein besturen trouwens. Ik kan niet klaverjassen…

Dees · 4 mei 2016 op 08:54

Leuk dat je terug bent. En je weet vast van me dat ik meer op heb met je subtielere stukken, dus deze vind ik top.

Meralixe · 4 mei 2016 op 10:09

Mooi uitgewerkte problemen waar ook de Belgen wat kunnen van leren. Hier is ‘manillen’ het meest gekende kaartspel…:(l

Bruun · 4 mei 2016 op 21:05

Haha, ik zie het helemaal voor me, klaverjassende NS’ers in een eersteklascoupé en een stuntelende reiziger in de cabine. Vertraging troef. Leuk stuk!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder