Met plaatsvervangende schaamte zag ik afgelopen week de nieuwe reclame van Ziggo voorbij komen. Onze jongste sporttalent F1 coureur Max Verstappen heeft de hoofdrol in deze nieuwe reclame gekregen. Het zijn de Tom Dumoulin bij de telecom-aanbieder en in overstappen zit al het woord Verstappen. Hij mag hun allersnelste internet promoten. Het erge is dat ik de reclame ook nog aan het uitleggen ben. Prima dat Ziggo hier reclame voor maakt, maar waarom doet Verstappen aan deze achterlijke reclame mee? Betaalt het zo goed? Hij wordt als een mongool weggezet en staat als een houten Klaas in de hoek. Het acteerwerk is zeker niet aan hem besteed. Een klein advies van mijn kant. Hou je gewoon bezig met racen, want dat kan je als geen ander. Als reclamemaker kan je hier toch niet trots op zijn?

Max Verstappen is helaas niet het enig slachtoffer van matige reclamemakers. Tom Dumoulin ging hem al voor. Wie de commercial een keer gezien heeft zal het mij eens zijn; er zijn weinig slechtere voorbeelden te vinden van sporters in reclame dan de commercial van Alpecin met wielrenner Tom Dumoulin. Dumoulin die een prachtige haardos heeft waar menig man van middelbare leeftijd jaloers op is, moet in de Alpecin reclame op amateuristische wijze een haargroeimiddel aanprijzen. Omdat de logica ver te zoeken is hebben de reclamemakers Dumoulin maar laten zeggen dat hij de shampoo zelf gelukkig niet nodig heeft. De knulligheid en gemaaktheid van deze commercial spat van je beeldscherm.

Een ander voorbeeld is de reclame van NN Investment met zwemster Ranomi Kromowidjojo. Vooral het laatste shot waarin Ranomi staat te zwaaien op een podium voor een blue screen doet je fronzen. Kan deze Olympische heldin niet iets meer eer aangedaan worden met een betere commercial?

Er zijn wat mij betreft maar twee manieren hoe je een topsporter kunt gebruiken in een commercial. De beste manier is om hem of haar te portretteren als held en de sporter te laten acteren in zijn natuurlijke omgeving. Het mooiste voorbeeld daarvan is voor mij nog altijd de commercial van Bavaria met Marco van Basten. In zijn ‘eigen’ San Siro Stadion schiet Marco van Basten van een gigantische afstand de kroonkurk van een flesje Bavaria. Deze commercial is al oud, maar staat nog altijd op een ieders netvlies gebrand omdat deze reclame het imago van Marco van Basten als mythisch figuur versterkt.

Maar ook Rabobank maakt(e) mooie commercials met de sporters die zij sponsoren. Onder de noemer “Rabobank, sponsor van dromen”, heeft de grootste sponsor van Nederland een aantal jaren geleden prachtige commercials gemaakt over jonge meisjes die er van droomden om bijvoorbeeld Ankie van Grunsven te zijn of het winnende doelpunt te maken in het Nederlands hockeyteam. Rabobank versterkte hiermee de voorbeeldfunctie die topsporters hebben en dat maakte deze commercials ijzersterk.

Een andere mogelijkheid om een sporter te gebruiken in reclame is door gebruik te maken van humor en zelfspot. Dat laatste is een belangrijke voorwaarde, want het moet de sporter zijn die de spot met zichzelf drijft en niet de adverteerder. Een goed voorbeeld hiervan was de commercial van KPN met Sven Kramer, waarbij zijn vriendin Naomi van As talloze malen een tv-fragment herhaalt van haar vriend die uit zijn pak scheurt. De commercial is grappig, omdat Van As en Kramer goed acteren en in de commercial ook authentiek overkomen.

Dat is anders met de commercial van Louis van Gaal en Media Markt een paar jaar geleden. Ook daarin wordt getracht om Van Gaal de spot met zichzelf te laten drijven door hem een persconferentie te laten geven waarin hij aangeeft voor de Media Markt te gaan werken. Maar de uitvoering is belabberd en het laatste opgedreunde zinnetje van Van Gaal waarin hij zegt: “Is Media Markt nou zo goedkoop of zijn die anderen nou zo duur?” is zelfs tenenkrommend. Leuk bedacht maar slecht uitgevoerd en het doet Van Gaal als toptrainer geen eer aan. Gelukkig kan hij wel goed een schwalbe nadoen.

Wie dus denkt dat je door gebruik te maken van een bekende sporter goedkoop en snel kunt scoren heeft het mis. Gebruik maken van een topsporter in reclame is een slim idee, maar vereist ook een topprestatie van de reclamemakers. Onze nationale sporthelden verdienen dat.

Volg me op:

Website: www.ivoschrijft.nl

Fabebook: www.facebook.com/ivoschrijftnl

Twitter: www.twitter.com/ivoschrijftnl


3 reacties

Mien · 10 maart 2016 op 11:58

Mooie reclameanalyse, Ivo Smeets.
Epke doet het wel goed in de (reclame)spotlight.
Mark Tuitert vind ik vreselijk met zijn Bueno.
Ritsma met Timmer in Sanex zijn dan weer heerlijk.
http://youtu.be/IGAAxETNVZI

Mien · 10 maart 2016 op 12:06

Dit Centraal Beheertje mag ook niet vergeten worden.
Voetbal, humor, politiek, gaat dat samen?
http://youtu.be/B507rUvHtwc

arta · 10 maart 2016 op 15:55

Je zet jouw punt duidelijk neer!
Een BN-er inhuren is geen garantie voor een goede reclame.

Ik viel wel over enkele slordigheidjes (oa. Kunnen/kennen-verwisseling)

Geef een reactie

Avatar plaatshouder