Bij de kiosk op het station word ik staande gehouden en aangesproken door een fris ogend, blond meisje. Zo eentje uit de Timotei reclame van weleer. Gekleed in een dartel jurkje en ballerina’s. Weet u het nog? Ze ruikt naar schoon beddengoed.
‘Rook je?’
Aangezien ik een hekel heb aan liegen, geef ik toe er wel eens eentje op te steken. Schuldbewust wacht ik de berisping af van hoe slecht dat wel niet is.
Maar nee, Timoteimeisje blijkt ingehuurd te zijn door Philip Morris om meer mensen aan de nicotinestok te krijgen. Ik word meegelokt naar een stalletje waar diverse pakjes sigaretten uitgestald staan op een rood fluwelen kleed. In één oogopslag zie ik dat mijn eigen merk er niet tussen staat. Beetje jammer.

De blonde parel neemt een pakje van de tafel en haalt er een sigaret uit. Nergens bespeur ik nicotinevlekken op haar vingers. Ze begint een vooraf ingestudeerd verkooppraatje af te steken en vanuit mijn ooghoeken zie ik op de stationsklok dat mijn trein reeds vertrokken is. Vooruit, dan heb ik nog wel een kwartiertje de tijd.
Philip Morris heeft dus een nieuwe sigaret ontwikkeld. Dit stokje oogt chic, vrouwelijk en rank. Vlak boven het filter staat in sierlijke, goudkleurige letters de naam van de fabrikant. Maar dat is een luxe bijzaak. Het gaat om het innovatieve filter. Hierin zit een klein balletje verscholen dat, indien kapot gedrukt met handen of tanden, een intens frisse smaak aan je papillen toevoegt tijdens het inhaleren. Een soort kauwgommetje via het filter dus. Altijd handig als je overvallen wordt door een mega hunk die onaangekondigd met je wil gaan tongzoenen terwijl je niets vermoedend aan je damesachtige staafje lurkt.

Blondie is overtuigend in haar verhaal. Instinctief wil ik aan haar vingers en haren ruiken, maar kan die neiging onderdrukken. Ik kijk naar haar perfect zachtroze teint en vraag mij af of zij zelf wel eens zo’n nicotinekauwgummetje in de vorm van een sigaret heeft geconsumeerd. Het moet haast wel, waarom zou je anders een maatschappelijk steeds minder geaccepteerd product aan de man willen brengen?

Ze vraagt of ik het misschien eens wil proberen. Ik ben de lulligste niet en zeg:
‘Vooruit, geef me er dan maar één of twee. Doen we gezellig samen een peukje.’ Onderwijl loer ik alvast om mij heen of er tongzoenend potentieel rondloopt.
Maar dat rookfeestje gaat niet door.
‘Nee, nee, dat kunnen we niet doen. Dan krijgen we een fikse boete. En dat willen wij niet. Je moet wel een heel pakje kopen’, antwoordt de shampoofee.
‘Enne, ik rook niet. Das echt zo slecht voor je. Krijg je lelijke vingers van en je gaat stinken.’ Knipoogt ze er schalks achteraan.
Vriendelijk bedank ik haar voor het prachtige verhaal en ga mijn eigen merk kopen. Inclusief een pakje kauwgom. Per slot van rekening is er maar één is die mij onaangekondigd kan en mag zoenen. Met tong.
En die zit thuis.

 

Categorieën: Algemeen

Nachtzuster

Ik doe iets aan jouw pijn.

16 reacties

NicoleS · 10 november 2016 op 13:48

Leuk weer eens wat van jou te lezen. Mooi stuk. Vermakelijk om te lezen. Ook voor niet-roker?

StreekSteek · 10 november 2016 op 13:49

Wat een teleurstelling dat het sprookje niet uitkomt! Leuk geschreven.

Snarf · 10 november 2016 op 13:54

Oh, ik wist niet dat Timotei een shampoo is. Ik was in de veronderstelling een flacon tandpasta te hebben gekocht. Nu begrijp ik waarom ik tijdens het poetsen overmatig schuimbekte. Leuke column, Nachtzuster! Ik heb er wat van opgestoken. Graag nog zo eentje.

emaessen · 10 november 2016 op 14:52

Prachtig verhaal nachtzuster, alle kritiek zei je vergeven 🙂 Ik probeerde die balletjes altijd tussen de knokkels van twee vingers te breken. Nee dus daar had ik de andere hand ook bij nodig.

Mijn mening over Philip Morris staat in mijn stuk ‘Marlboro man’.

Karen.2.0 · 10 november 2016 op 15:26

Leuk stuk! De tegenstelling tussen het über-frisse Timotei-meisje en de gêne van de roker kon niet groter zijn 🙂

Nummer 22 · 10 november 2016 op 15:51

Leuk verhaal! compliment Nachtzuster! Philip Morris… PM Post Mortem voorbereidend werk. Tja en dan huur je toch een PM’er promotionele mevrouw in. Geen BN’er want daar hebben we al veel te veel van. de NBN’er die zucht na alweer na een heftige paftrek … “Nooit Beroerd Neuh”. Onbekend maakt onbemint (smakend).

😉

Lianne · 10 november 2016 op 16:22

Leuk! Ik moet glimlachen bij al je synoniemen voor het blonde meisje, stuk voor stuk positief. Het meisje heeft toch een positieve indruk bij je achtergelaten.
Ik vraag me wel af of de aangesproken mannen weerstand zouden kunnen bieden aan de blonde verleidster.

Mien · 10 november 2016 op 16:41

Ja, de appeltjesshampoo van Timotei die ken ik nog. Wat een waterig, plastic geurtje gaf dat. Bah. Ooit nog een co-column over geschreven, maar met wie ook alweer?
Te lang geleden, net als roken.
Beiden laat ik nu achterwege.
Leuk en onderhoudend geschreven. geschreven

Ferrara · 10 november 2016 op 16:44

Ha, niet in rook opgegaan. Je kunt het nog, de CX-er vermaken.

Bofkont met zo’n vent thuis. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen.

Esther Suzanna · 10 november 2016 op 17:13

Ik heb hardop zitten lachen! Erg grappig en goed geschreven. Vooral bij de zin ‘Altijd handig als je overvallen wordt door een mega hunk die onaangekondigd met je wil gaan tongzoenen terwijl je niets vermoedend aan je damesachtige staafje lurkt’.

Mijn fantasie sloeg op hol 🙂

Yfs · 10 november 2016 op 23:33

Wat fijn om weer een ‘echte Nachtzuster’ op de voorpagina aan te treffen! Dat typische vleugje spot en ondeugd is weer perfect gedoseerd, net zoals je ernst en leed ook altijd feilloos weet te doseren in serieuze columns. Genoten!! 😉

Bruun · 11 november 2016 op 10:51

Da’s waar ook, Timotei… Waar blijft de (timo)tijd? Leuk geschreven! Ik ben zelf geen roker, maar ondanks dat heb ik met volle teugen genoten.

pally · 11 november 2016 op 12:09

ja, ik ook, als absolute niet roker, toch met heel veel plezier gelezen, nachtzuster!

Nachtzuster · 11 november 2016 op 18:41

Wow, wat een hoop leuke en lieve reacties op dit luchtige stukje dat ik in 2014 al eens heel compact in het café heb geplaatst en nu wat meer uitgewerkt heb tot een column(pje). Vandaar ook dat die peuk anno 2016 niet meer zo innovatief is. Dank voor jullie reacties!

@ NicoleS: Ja, ik moet echt weer proberen wat vaker iets te plaatsen hier. 😉
@StreekSteek: Die teleurstelling was ik wel rap te boven!
@Snarf: Dan moet jij ook naar bloemen en appeltjes ruiken! Ook handig tijdens het tongzoenen! 🙂
@ emaessen: Lief dat mijn kritiek mij vergeven is. Het blijft echter wel staan. 😉 En dat knakken ging inderdaad niet zo makkelijk.
@ Karen 2.0: Nog welkom hier, je bent een verfrissing op CX!
@ Nummer 22: 🙂 🙂 Echt een reactie zoals jij dat alleen kan!
@Lianne: Ik denk het niet, dat weerstand kunnen bieden, het was echt een plaaaatje!
@Mien: Ik ga die co-column eens opzoeken. Vond de reclame behoorlijk sprookjesachtig, maar heb de shampoo nooit geprobeerd. Heel goed, dat niet roken!
@Ferrara: Hahaha, ja, ik ben een bofkont. Niet verder vertellen…
@Esther Suzanna: Mijn fantasie sloeg ook heel even op hol! Maar hunk geen. Een vreemde dan. 😉
@Yfs: Oja, die serieuze columns. Dat kan ook nog. 🙂 Wanneer kom jij weer es met een tof verhaaltje over een wereldvreemde date?
@ Bruun: Toffe reactie!
@ Pally: Dank Pally, wanneer kunnen we jou weer eens lezen hier?

Nogmaals iedereen dank voor het lezen en reageren! Nu maar hopen dat de smileys pakken.

Spencer · 12 november 2016 op 10:37

Mooi stukje. Maar wat me in de reacties verbaast is dat niemand het kennelijk vreemd vindt dat een meisje dat weet dat roken slecht is sigaretten staat te venten. Als een vegetariër die karbonades aanprijst. Is dat de ethiek van deze tijd: als het geld oplevert is alles geoorloofd?

Nachtzuster · 13 november 2016 op 16:13

Haha Spencer, ik denk het wel. Voor geld is bijna alles en iedereen blijkbaar te koop. Dank voor je reactie.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder