De klap was enorm, en de ravage aanzienlijk. De stoeptegels op het kop-peron lagen overal, de koffiemachine in de Kiosk lag ondersteboven en van de paal waar de stroomdraden aan hingen was niets meer over dan een stuk verwrongen ijzer. Meester Janssen keek verbijsterd uit het verbrijzelde raam van zijn stuurpost. Hij had toch op tijd op de rem gedrukt? Hoe kon het dan, dat hij dwars door het stootblok was gereden? Maar de ingenieurs van de spoorwegraad vonden uit wat de oorzaak was: poep op de rails. Janssen had geen leven, de weken daarna in de machinistenkantine. Besmuikt werd gegiecheld, en met een zekere regelmaat werd het handvat van de treindeur waar Janssen dienst had, ingesmeerd met pindakaas. Arme Janssen. Ik kwam hem tegen bij de wasserette. Ik wilde het niet, echt niet, maar ik kon me niet beheersen. “Zo Janssen, kom je hier ook je vuile ondergoed afleveren? Last van remsporen, zeker?” Erger had ik hem niet kunnen beledigen. Maar mijn blauwe oog herstelt voorspoedig.

Het is natuurlijk wel een beetje lullig. In tegenstelling tot de landen om ons heen, valt in Nederland de viezigheid die reizigers in het toilet dumpen gewoon door een gat in de grond. Pardoes op het spoor. Het is een smerig praatje, maar we zijn toch een beetje een achterlijk land. En na de ellende met de blaadjes op de rails is er nu dus een nieuw probleem. Want poep is nogal glad. Beetje lullig dat die treinen van ons, met al die moderne snufjes, letterlijk uitglijden. Met alle kwalijke gevolgen van dien.

De NS heeft de conducteurs nu de opdracht gegeven, bij nadering van het eindstation de deuren van de WC’s op slot te doen. Conducteurs kwaad, want dat betekent extra werk. Nu heeft Janssen het dus ook bij de conducteurs verknald. En ook de Nederlandse Forenzenbond heeft het er knap moeilijk mee. Want het is niet goed geregeld dat de conducteurs na vertrek die WC-deuren ook weer open maken. Menig reiziger heeft na vertrek uit Leeuwarden inmiddels een erg griezelig uurtje beleefd: met de knietjes bij elkaar, en angstig kijkend…

En de Tweede Kamer stelde kritische vragen aan de minister. Want de veiligheid van de treinen mocht geen gevaar lopen. En voor de zekerheid heeft inmiddels een Commissaris der Koningin bevolen dat burgemeesters voortaan met een taxi moeten reizen. En dat heeft niks te maken met een dronken burgemeester achter het stuur in Blaricum. De trein is gewoon te link…

Categorieën: Actualiteiten

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

6 reacties

Mosje · 10 mei 2006 op 13:17

Ik poep nooit in treinen, behalve dan in de Koplopers.
😛

WritersBlocq · 10 mei 2006 op 19:04

ik liep laatst te wandelen, kwam er een trein voorbij, en ik dacht: “als daar nu iemand op het toilet zit, ziet ie dan ook de rails voorbijglijden of … nee, dat kan niet. Wordt tegenwoordig heus wel opgevangen net als bij vliegtuigen enzo.” Dus niet! Gèèèèdver!!!
Maar ehm, was Janssen niet zo gevat om het op vogelpoep te gooien? Wat een tut…

Chantal · 10 mei 2006 op 19:33

Whahaha weer een goeie, Driek!

Li · 11 mei 2006 op 22:14

De laatste alinea voegt niets toe, vind ik.
En rust er geen copyright op de naam Jans(s)en? 😀

Li

Dees · 12 mei 2006 op 10:10

De burgemeester zou wel een aparte column kunnen gebruiken, ook ik vind dat ze er niet in thuis hoort.

Verder is je column wel leuk.

Hoewel ik tóch het idee heb dat je er meer uit had kunnen halen. En vind ik soms dat je beter een paar grappen / cynische opmerkingen kan uitbouwen, dan je hele column ermee te behangen.

Teveel kwinkslagen en spitsvondigheden kunnen saai worden.

KingArthur · 12 mei 2006 op 16:17

Sinds ik geen sigaren meer mag roken in de trein hoef ik daar ook een stuk minder vaak te poepen.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder