Nederland telt momenteel ruim tweeënhalf miljoen singles, en zo’n vierhonderdduizend daarvan maken gebruik van internet op zoek naar een nieuwe levenspartner, aldus TweeVandaag. ‘The medium is the message,’ zei ooit Marshall McLuhan toen hij het had over de enorme verandering in communicatieprocessen die de technologie teweegbracht. Rustte er tot voor kort nog een enorm taboe op het daten via internet, tegenwoordig is het hip en trendy om een date op te pikken langs de digitale snelweg. Of je nu vegetariër bent of adhd’er, Marokkaan of activist, er zijn sites te over waar gemeenschappelijke interesses de start moeten vormen voor succesvolle dating. Op dergelijke sites verkeer je doorgaans in veilige anonimiteit, de kosten per maand staan garant voor serieus zoekende kandidaten en de privacy is gewaarborgd totdat je elkaar daadwerkelijk ontmoet. Een andere uitspraak van McLuhan: ‘When you are on the phone or on the air, you have no body,’ zouden alle internetdaters boven hun computer moeten hangen. Want er zitten haken en ogen aan deze ogenschijnlijk makkelijke manier van contact maken.
Vrijwel alle datingsites proberen het profiel van de liefdeslustigen te matchen. Ogenschijnlijk een goede vondst, want als de een van blauwe ogen en U2 houdt, en de ander blauwe ogen heeft en alles van U2 verzamelt, is dit een punt van overeenkomst. Hoe uitgebreider het profiel is dat opgegeven wordt, hoe doeltreffender er gematcht kan worden.
Het is echter onzinnig te denken dat dit een voorwaarde is voor succes.
De sites vergelijken slechts kale gegevens als kleur, muzieksoort, vrijetijdsbesteding, beroep, aantal kinderen, etc. Wat men eigenlijk is, wordt teruggebracht tot zakelijke zoekgegevens, en de persoon erachter is onzichtbaar.
Wanneer de perfect match voldoet aan alle door jouw opgegeven zoektermen, kan het best zijn dat haar perfect gematchte ‘groene ogen’ spoedig versomberen wanneer ze met haar goed uitgekozen ‘koperkleurige haar’, ‘maatje 38’ en ‘lichtgetinte huidskleur’ met een grote rugzak op haar schouders achter je aan de berg opsjokt, omdat zij dan wel van ‘bergen’ houdt (wat leuk, ik ook!), maar dan meer vanaf een chique terras. Halverwege de helling passeert jou wellicht iemand met ‘maatje 42’, ‘paarsgeverfd haar’ en ‘bruine ogen’ die de tijd van haar leven heeft nu ze voor het eerst in de bergen is. Ze laat jouw date behulpzaam drinken uit haar veldfles, en ondertussen raak je betoverd door haar enthousiasme en stralende blik. Hoewel de batches van Slipknott en Lowlands op haar rugzak en de piercing in haar wenkbrauw jou koude rillingen bezorgen, denk je toch stiekem hoe het zou zijn geweest als… Inderdaad, erg gechargeerd, maar toch illustreert dit voorbeeld dat een overeenkomst in profiel volstrekt nietszeggend is.
Want je bent als mens onbeschrijfelijk. Wanneer je in je zoekprofiel ‘snel enthousiast’ invult, dan komt dit niet in de buurt van de sterretjes die je krijgt in je ogen wanneer je verrast wordt door gekke voorvallen, het energieke gevoel dat zich van je meester maakt wanneer je een cursusgids doorbladert, het warme gevoel dat jou doorstraalt bij het zien van een mooie zonsondergang of het huppeltje dat je hart maakt wanneer je iets leuks in je agenda kunt zetten. Jammer ook, dat je alle warme, leuke, lieve, gekke en spontane manieren van haren uit het gezicht schudden overslaat als je ‘blond haar’ invult. Beleving, emotie, gevoel, dat kan de computer niet aan. En leg dan maar eens uit in een paar woorden wie je bent.
Het internet is een medium op zich, met zijn eigen mogelijkheden, maar vooral ook met zijn eigen beperkingen. Het was dat wat McLuhan bedoelde met ’the medium is the message’: het medium bepaalt voor een groot deel de manier waarop we communiceren met elkaar. Dit zal, op het moment dat de computer voor ons gaat matchen, altijd een no-body-message zijn. Internetdaters gebruiken het internet als een manier om interactief te zijn, om elkaar te peilen, elkaars wensen in te schatten, maar vooral ook om samen te zoeken, in elkaars leefwereld te duiken en de ander een leefwereld aan te reiken.
Het medium dat we daarvoor ter beschikking hebben is echter zoveel meer dan een paar pagina’s met informatie. En dat moet je je bij het gebruik van de elektronische snelweg altijd goed realiseren.
Dat medium ben je namelijk zelf. Don’t forget any body…

Marien Kempeneers

Categorieën: Algemeen

11 reacties

pepe · 2 maart 2005 op 08:32

[quote]En dat moet je je bij het gebruik van de elektronische snelweg altijd goed realiseren. Dat medium ben je namelijk zelf.[/quote]

Heel mooi deze eindzinnen.
Een voordeel van contact via internet is wel dat je (als je digitaaleerlijk bent) niet op uiterlijk afgaat van de andere internetgebruiker.

Mosje · 2 maart 2005 op 08:36

Als jij dit goed geschreven stukje zou invullen in een profiel op een datingsite, nou, dan weet ik het nog niet hoor. Dan is je body weliswaar niet te zien, maar er zou toch zo maar een goede match kunnen ontstaan. Een match die ook standhoudt als de body’s in beeld komen.

Ab · 2 maart 2005 op 09:30

Hoi Marien,een goed verhaal.Ik persoonlijk denk dat de dating site uit is gevonden door slimme mensen die geld zien,en niet uit sociaal oogpunt.En wat er gesteld werd over dat je bij een dating site eerlijker bent,als dat zo is stop dan maar met die sites.Dan kan je beter naar een single club gaan,en blijf dan je zelf,als de ander je dan niet accepteerd is het niet de goede voor je. groetjes ab

sally · 2 maart 2005 op 10:35

Geweldig mooi beschreven en helemaal waar.

Toch blijft het een pracht manier om contacten te leggen voor veel mensen en ik heb er al verscheidene relaties uit voort zien vloeien.
Maar ook missers. Net als bij elke andere vorm van daten.

groet
Sally

prikkels · 2 maart 2005 op 10:56

Ontzettend goed geschreven column en to the point. En voor mij heel herkenbaar. Ik ben namelijk een succesverhaal. Niet gezocht, niet gewenst en toch gebeurd. Maar het zal ook aan je eigen insteek liggen waarom je date.

Wat ik namelijk aan de sites prettig vond, is dat je een voorselectie kunt maken. Tuurlijk is het geen garantie voor succes als je op een profiel afgaat. Aan de andere kant als je iemand in de kroeg ontmoet weet je ook niet meer dan dat hij of zij op het eerste oog in de smaak valt. De rest moet de tijd leren. Daar helpt geen datingsite, kroeg, sportschool of waar je je potentiele levenspartner, stapmaatje, breimiep of huisvrouwenkransje dan ook ontmoet aan. 😛 😛 😛 😛

Ma3anne · 2 maart 2005 op 11:00

Goed geschreven column.

Ik herinner me mijn eerste date met een aantal ColumnX-ers nog als de dag van gisteren. 😀 Zou zonder internet toch een stel leuke matches (of was het macho’s en macha’s?) mis zijn gelopen. 😛

Shitonya · 2 maart 2005 op 11:09

all true, niets aan toe te voegen

KingArthur · 2 maart 2005 op 11:26

Goed en leuk beschreven. En nog waar ook!

Getver, wat zijn we eigenlijk een kleffe zooi hier

Mup · 2 maart 2005 op 11:58

[quote]En leg dan maar eens uit in een paar woorden wie je bent. [/quote]

Zelfs met een heleboel woorden lukt het me nog niet om duidelijk te maken wat ik bedoel. Ja, dat ik een motorisch gestoorde chaoot ben, dat weet je na 2 zinnen al.

Toch zijn er ook positieve dingen/relaties uit voort gekomen, het is niet allemaal negatief, en ik zou het ook niet meer willen (wel kunnen hoop ik) missen, dat internet,

Groet Mup.

WritersBlocq · 2 maart 2005 op 16:28

[quote]Want je bent als mens onbeschrijfelijk[/quote]
en zo is dat!
ik ben voor mijzelf anti-internetdaten, tis niet mijn ‘ding’. haha, mijn match zou opbranden als een lucifer dus begin ik er maar niet aan. groetje, pauline

Louise · 3 maart 2005 op 12:53

Mee eens, maar ik vind het vooral erg goed geschreven…

Geef een reactie

Avatar plaatshouder