Het is weer bijna het einde van december. En ondanks dat ik toch elk jaar twijfel, blijf ik ook volgend jaar bij mijn oude zorgverzekeraar. Niet omdat ik zo tevreden ben hoor. Welnee, ik vindt zelfs dat het persoonlijk contact nihil is en de vergoedingen ook. Ook de duidelijkheid naar de klant toe laat de laatste jaren te wensen over. Ja, ik moet elk jaar een hogere premie betalen en/of krijg steeds minder vergoed. Ook mijn eigen bijdrage werd eventjes omhoog geschroefd dankzij het nieuwe overheidsbeleid. Dit kan ik tegenwoordig via internet zelf allemaal bekijken, want de toegezonden papieren werden ook afgeschaft. Maar dat gevoel: dat knaagt. Het gevoel dat ik krijg als ik een half jaar moet wachten op een operatie. Of op een intake-gesprek bij een tandarts binnen een straal van 10 kilometer. Of als ik een medicijn krijg voorgeschreven dat net niet goed genoeg werkt, en veel bijwerkingen heeft, maar wordt aanbevolen omdat mijn dokter een contract heeft met het farmaceutisch bedrijf.

Maar overstappen? Dat is mij te veel gedoe!

Om te beginnen zijn andere zorgverzekeraars niet per sé beter of goedkoper. Vaak zijn de vergoedingen gelijk en de premies even hoog. Okee, het scheelt soms een paar euro’s per maand, maar dan krijg je ook veel minder vergoed. Dat is leuk als je een kerngezonde twintiger bent die nooit iets mankeert en ook nergens te veel voor wil betalen. Maar minder leuk voor alle mensen die wel afhankelijk zijn van goede zorg, waar niemand echt om vráágt, maar simpelweg nodig heeft.

Dat er maar weinig mensen elk jaar overstappen komt misschien ook door de moeite die het kost. Vergelijkingssites zijn onbetrouwbaar en onvolledig. Daarbij is het afsluiten van meerdere verzekeringen bij één verzekeraar vaak voordeliger (en makkelijker). En dan heb je nog de tijdsdruk, één maand vol feestdagen en drukte, en barre weersomstandigheden. Sta jij en de voltallige familie oliebollen te bakken met de radio aan, champagne te drinken, denk je opeens aan die ongebruikte keuzemogelijkheid. Nee, een normaal mens heeft geen zin in al dat vergelijkend gepieker. Net zo min als dat je zin hebt om na een frontale botsing  met je nieuwe auto (bijvoorbeeld een Koenigsegg CCXR Trevita) alle garages wilt vergelijken, om zo goedkoop mogelijk je auto weg te laten slepen. Je wilt er niet mee bezig zijn. Je wilt dat het opgelost wordt. Snel, goed en vooral gemakkelijk.

Goedkoop is mooi meegenomen, maar betaalbaar voor iedereen zou beter zijn!

We willen een goed functionerend lichaam, en anders de hulpmiddelen. We willen een goed functionerende geest, en anders een helpende. We willen niet afhankelijk zijn van een commercieel bedrijf als het over onze gezondheid gaat. Dus laten we ons zorgsysteem weer terugbrengen naar het Sociale Ziekenfonds, waarin iedereen in de basis voorzien is van hulp. Zonder toestanden en wachtlijsten geholpen worden. Het kan heus wel, het kost niet eens zo veel meer aan premie. En als men roept: de garantie voor een goede sociale zorgstelsel kost de Nederlandse Staat te veel geld. Dan zorgt de overheid maar voor afschaffing van het hele Koningshuis. Te beginnen met de belachelijk hoge onderhoudskosten aan die boot.

Geef ieder mens evenveel respect en (goede) zorg. Ongeacht of men wel of niet afhankelijk is van deze hulp. Gezamenlijk moeten wij de kosten dragen, dat is geen schande, dat noem ik beschaving.

Categorieën: Algemeen

6 reacties

Rvpcc · 3 januari 2017 op 13:18

Welkom Max!
En dan komt opeens het Koningshuis weer eens tevoorschijn. Jammer toch, een slecht voorbeeld. Het Koningshuis kost ons geld, maar niet helemaal in verhouding met de 45 (enge definitie) 95 (uitgebreide definitie) miljard Euro die we aan zorg besteden… http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/wat-kost-ons-koningshuis
Wat mij betreft sloopt dit je argumentatie in plaats van die te ondersteunen.

Karen.2.0 · 3 januari 2017 op 13:54

Maar het zou wel een beginnetje zijn, mijn zegen hebben ze. Goeie column!

Mien · 3 januari 2017 op 14:17

Op basis van jouw bevindingen stel ik tevens het volgende voor. Een basisbeurs en basisinkomen, een basissupermarkt en basistelefoon. Doe er dan ook snel nog wat basis sociale media bij en een basistandarts die in de avond bijklutst, als basisbakker of basismol, sparen we ook meteen geld uit in de tvwereld. De tandarts mag wat mij betreft ook alle andere medische handelingen verrichten tegen uiteraard een basistarief. Biedt meteen een oplossing tegen vogelgriep en koeienpest.
Welkom bij Column X. Je column zet aan tot nadenken. Altijd goed.

Esther Suzanna · 3 januari 2017 op 17:14

Het had van mij wel iets pittiger gemogen. Desalniettemin…een goede column. Niet alleen het koningshuis maar ook de enorme fraudepraktijken bij zorgverzekeraars én ziekenhuizen, en eigenlijk alle medische zorgverleners, die declareren wat niet heeft plaatsgevonden en telefonisch consult weren omdat het tarief voor ‘uren in de wachtkamer zitten’ meer verdient…etc..
De zorg is duur omdat er veel geld verdwijnt waar het niet hoort. Als dat nou even werd aangepakt dan konden we terug naar ‘het oude liefst verbeterde systeem’ dat voor iedereen betaalbaar is.

NicoleS · 4 januari 2017 op 08:20

Mijn man was uren bezig met het keuzemenu in zorgverzekeringsland. Het is bijna hogere wiskunde. Toch scheelde de moeite en hebben we flink bespaard. Goede column.

Bruun · 4 januari 2017 op 13:31

Goede column. Kleine opmerking: “ik vindt” moet natuurlijk “ik vind” zijn zonder t. Welkom bij ColumnX!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder