Moest een nieuwe jas. Voor de winter. Ik liep dus samen met mijn echtgenote in de stad gezellig de etalages af te struinen om uiteindelijk een interessant ogende winkel binnen te sluipen. Binnensluipen vanwege de angst zo’n provisie-geile verkoopster te treffen die zich al hijgend en kwijlend aan mijn broekspijp zou vastklampen. Heb ik altijd de neiging een bot uit mijn zak te trekken en ver weg te gooien. Altijd zo’n hekel aan dat opdringerig geleuter. Ik trof er echter één die vriendelijk kwam vragen of ze me kon helpen. Best een aardige dame. Ben ik achteraf dan toch altijd weer net iets te kort door de bocht met mijn “Nee”

Zag een leuke jas hangen. De maat was zoals elk jaar weer even schrikken, maar het prijskaartje maakte veel goed. Mijn echtgenote vond dat ze er wel zonder gêne naast kon lopen, dus op naar de kassa…

“Zo, meneer is zo te zien geslaagd”,blaatte de caissière terwijl ze de jas aanpakte. Ze startte wat standaard handelingen waaronder het los-martelen van een beveiligingsdopje en het scannen van het kaartje. “Mag ik uw klantenkaart alstublieft ?”. Ik keek naar mijn echtgenote. Die haalde haar schouders op. “Hebben geen klantenkaart”. “O,”klonk het verbaasd. “Maar dan maak ik er toch snel eentje aan ?”.“Uw naam, adres, email, mobiele telefoonnummer en uw geboortedatum alstublieft”. Ik keek haar aan. “Waarvoor ?”. “Voor de klantenkaart, meneer”. “Wat moet ik daar dan mee ?”, vroeg ik opnieuw. “Meneer, een klantenkaart is leuk en handig”. Haar vingers hingen boven het toetsenbord klaar om op de spellingmaat naar beneden te vallen.

“Waarom is die handig ?”, vroeg ik . “Gewoon, handig”, klonk het. “Krijg ik dan korting of zo ? “.“Nee, maar met uw verjaardag krijgt u dan bijvoorbeeld een felicitatiekaartje toegestuurd van de manager. Is toch leuk ? nietwaar mevrouw? “. Mijn echtgenote hield zich buiten de discussie. “En u krijgt informatie via de email. Over bijvoorbeeld onze collecties ”. “Ik hoef geen informatie over uw collecties”,zei ik. Ze werd ietwat rood. “Ik haal mijn collega er wel even bij”. Ze verdween uit beeld.

Er arriveerde een glimmende donkergetinte energie-rijke Snelle Jelle. “Meneer, u wilt geen ó zó handige klantenkaart? En u wilt géén informatie over onze collecties? ”. ik keek hem aan en herkende zijn blik: hij kwam rechtstreeks van de cursus “hoe smeer je een onnozele klant een nutteloze klantenkaart aan”.

“Ik wil geen klantenkaart, ik wil betalen en dat wil ik nu”. Ik raakte geïrriteerd. “Oké José, deze meneer wil liever niet onze ó zó handige klantenkaart. En meneer wil geen informatie over onze collecties en meneer wil óók geen verjaardagskaart”. Ik keek hem strak aan en zei: “U bent nog wat vergeten. Deze meneer wil namelijk óók geen winterjas”. Ik draaide mij om, gaf mijn echtgenote een arm en verliet het pand…

Ik heb het gevoel dat de klantenkaart bij deze winkel wordt afgeschaft. En wel per direct.

Brompot

Categorieën: Algemeen

Bart

Bart Vlasblom, 63 jaar en met pensioen. Inmiddels vijftien jaar actief als columnist. Werkwijze: Met een kritische blik dagelijkse ontwikkelingen volgen. Zowel op politiek, maatschappelijk als persoonlijk terrein. Dit alles uitvergroot en op een humoristische wijze weergegeven. Brompotcolumns zijn "columns met een knipoog..."

9 reacties

irma1969 · 25 oktober 2013 op 15:19

Dat verkopers op een dergelijke manier mij een klantenkaart hebben willen aansmeren, is mij nog niet overkomen.
Toch vervelend dat er nog geen jas is. Verder heerlijk geschreven.

Libelle · 25 oktober 2013 op 15:50

Ik zit wel in de computer bij zo’n zaak. Als je voor een bepaald bedrag besteed hebt, dan gebeurd er iets met je. Je krijgt een scooter of zoiets. Leuk geschreven, heerlijk zou ook kunnen.

Meralixe · 25 oktober 2013 op 18:56

Brompot, U doet uw naam alle eer aan. Iemand die kritiek geeft op werknemers die NU, nu, het nog kan, zorgt voor mijn pensioen spreekt me niet bepaalt aan. U, als manager zou toch beter moeten weten.
En, he… die afgekapte zinnen zorgen hier misschien wel voor de gepaste sfeer maar ze stralen ook een ‘ik weet het beter’ arrogantie uit.
De column staat dan wel onder de noemer’ algemeen’ maar ik wil het zeker niet veralgemenen.

Mien · 25 oktober 2013 op 19:00

Tsja … en zo sta je beiden in de kou … toch? Beiden met een lang gezicht. Doel bereikt. Aldus Brompot. What’s in a name … 😉

Nachtzuster · 25 oktober 2013 op 23:28

Het verhaal leest vlot en lekker weg. Eigenlijk gaat het nergens over en toch is het amusant. Ik snap wel wat Meralixe bedoelt met de afgebroken zinnen, maar dat is waarschijnlijk jouw stijl van schrijven. Althans, op je weblog doe je niet anders. Ergens vind ik het vreemd te lezen dat je 59 jaar bent, aangezien deze stijl in mijn ogen meer past bij een jonger iemand. Ik moest een beetje aan R@@F denken. Het geeft een bepaalde snelheid in het lezen aan. Rollatorproof zeg maar. 😉
Qua afwerking komt het wat slordig op mij over. Vergeten spaties, geen hoofdletters bij een nieuwe zin. Niet om te mierenneuken, hoor. Maar dat viel mij op.

Bart Brompot · 26 oktober 2013 op 00:10

Dank voor alle reacties. Is altijd leuk te lezen hoe een ieder een column leest dan wel beleeft. De “korte zinnen” is inderdaad mijn stijl. Ik hou van snelheid (ondanks mijn leeftijd) en probeer dat in mijn columns in te bouwen. Krijg daar overigens heel veel positieve reacties op. En ik vind het heerlijk. Mijn columns moet je lezen en dan meteen weer vergeten. Het zijn columns “met een knipoog”. Soms zijn ze raak, soms gaat het inderdaad nergens over. Doel is steeds dat IK er als hobbyist lol aan beleef. En mijn persoonlijke lol deel ik met geïnteresseerden. Las gisteren een reactie in de trant van “er zit een knop op je TV”. Inderdaad. En dat geldt ook voor mijn lezers. Je vindt het leuk of niet. Aan of uit. Uw keus en mijn lol. Soms klikt het, soms niet… Hoe dan ook: ik waardeer alle reacties. Dus vooral blijven doen !! 🙂

Pierken · 26 oktober 2013 op 02:54

Dat is dan wederzijds, Bart. Welkom hier.

trawant · 26 oktober 2013 op 11:00

Prima binnenkomer, lekker over de top en naar het slot toegeschreven. Het tempo waar over gesproken wordt zit vast aan dialoogschrijven en zo ‘heurt’ het ook.
Eigenlijk leent de situatie zich voor een scetch, de beschrijvende zinnen zijn dan overbodig omdat de info al in het gesproken woord zit..
Maar ja hier spreekt een liefhebber van die vorm..

Veritas · 29 oktober 2013 op 14:10

Herkenbare situatie die (naar mijn smaak) lekker is beschreven. Over de vorm valt te twisten, maar daar heb ik geen behoefte aan.
Het is zoals de schrijver zef zegt: “Soms klikt het, soms niet…”

Ik waardeer het verhaal en heb erom moeten lachen.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder