Doekle Terpstra, puinruimer bij InHolland, sprak deze week met boze studenten Vrijetijdsmanagement. De managers in spé voelen zich bekocht. Hun opleiding is te licht bevonden. InHolland gaf te weinig les. Onder het mom van probleemgestuurd leren werden studenten groepsgewijs het bos ingestuurd. Terpstra stond voor een zaal verhitte studenten en beloofde dat in de toekomst alles beter zou worden. Hoon was zijn deel. Veelgehoorde klacht: mijn diploma is niets waard, werkgevers lachen me uit. Een student zei dat ze geen stageplek kon krijgen. Het InHolland-logo op de stage-aanvraagformulieren werkte contraproductief. Compensatie werd geëist. InHolland blinkt uit in het vercommercialiseren van opleidingen. De brochures en websites van InHolland zijn de meest flashy in hun soort. Met agressieve campagnes bestookt de HBO-gigant mogelijke studenten. Geef je je e-mailadres af, dan krijg je wekelijks een mailing over meeloopdagen en opendagen. Het ultieme doel is een zo’n groot mogelijk marktaandeel. Elke student betekent geld. Vandaar dat de HBO-instelling voor elke hobby een studie aanbiedt. Feilloos sluit InHolland aan bij de vluchtige interesses van de post-pubers. Studeren wordt verkocht als een experience. En het werkt.

Ook de oerdegelijke managementopleiding werd opgepimpt en hip aangeboden. Vrijetijdsmanagement en Media en Entertainment, waren succesformules. Geen saaie colleges of literatuurstudie, maar learning on the job. Flexibel en oplossingsgericht studeren in een dynamische omgeving. Uitdagend en internationaal georiënteerd. Geen opleiding tot een abstract beroepsprofiel (aansturen van een organisatie), maar doelgericht klaarstomen voor aansprekende werkvelden: evenementen, sport , cultuur of lifestyle. Bezig zijn met trends, imago en vernieuwing, dat is vrijetijdsmanagement. En omdat die term niet lekker bekte, plukte InHolland uit de grote Double-Breasted-Management-Jargongids de kreet ‘leisure’. De droge management-stof verpakte InHolland in attractieve pakketten, overgoten met een internationaal sausje. Potentiële studenten lieten zich massaal verleiden.

En nu klagen studenten dat de opleiding te weinig heeft geboden. Terwijl InHolland duidelijk van te voren vertelde dat studenten zelfstandig en in teams gaan werken. Natuurlijk heeft de HBO-reus te weinig gedaan, aanpakken die hap. Maar moet er ook niet gekeken worden naar de instelling van aankomende studenten? Hoe serieus werd het oriënteren op de studie aangepakt? Maakten aspiranten studenten werk van het doorprikken van de marketing-kreten? Kon men met een kritische blik hebben kunnen weten dat de opleiding gehyped werd met loze reclameslogans?

Studenten laten zich te makkelijk bedotten. Als kritiekloze consumenten trappen ze met open ogen in de marketingtrucs. Massaal geven ze gehoor aan de sexy en trendy lokroepen. Zoals zij zich laten bedonderen met hun smart-phone-abonnementen, laten zij zich in hun studiekeuze ook beetnemen. De holle frasen uit de studiebrochures worden massaal geslikt. Leisure als toverwoord.

Voor de gedupeerde studenten nog een studietip. InHolland biedt ook commerciële economie aan. Het lijkt een aanbeveling om daar te gaan studeren: InHolland weet hoe je een product moet vermarkten. InHolland heeft de beste marketeers in huis. Met dat diploma kom je bij elk bedrijf binnen. Misschien kan Terpstra de boze studenten een versnelde studieroute commerciële economie aanbieden?


3 reacties

Mien · 13 mei 2011 op 08:36

Ik weet nog wel een flashy baan voor de afstudeerders. Aardbeienplukken in Limbabwe.
Ervaring opdoen staat goed op het CV en op LikhetIn.

Mien OpAarde

Mup · 13 mei 2011 op 14:01

Goed dat je ook de eigen verantwoordelijkheid van de studenten naar voren brengt!

Het is wel prettig dat als er problemen zijn, je die op kunt laten lossen, in Nederland, maar draven we daarin niet teveel door?

Groet Mup

sylvia1 · 13 mei 2011 op 18:41

Inderdaad, studenten hebben ook een verantwoordelijkheid om zich goed te orienteren. Aan de andere kant, als een opleiding in NL geaccrediteerd is, dan mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit goed is. Als de NVAO nu een steekproef neemt en er blijkt dat een groot deel (ik weet de aantallen zo niet meer) van de afstudeerwerken eigenlijk een onvoldoende had moeten zijn… dat is echt een fout van het instituut en dat kun je als aankomende student niet aan zien komen.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder