[i]Ik kocht een grotere SD kaart voor mijn digitale camera om te voorkomen dat hij vol raakt terwijl ik aan het fotograferen ben. Goed gedaan, dacht ik. Maar dan had ik toch buiten de waard of liever de computerfabrikant gerekend.[/i] Hoewel ik een nieuwbakken pc met dito software heb, kan hij die nieuwe kaart niet aan. Er staan twee extra lettertjes op het kaartje waar ik niet naar gekeken had: HC. [i]High Capacity[/i] oftewel Grote Capaciteit. Maar daar heb ik hem toch voor gekocht!? Microsoft denkt daar kennelijk anders over. Heb ik een miskoop gedaan? Even kijken op de website van MS.

Ik blijk een update nodig te hebben. Gelukkig geen miskoop, denk ik in mijn onschuld, gewoon even de juiste update downloaden. Ik word doodgegooid met technische termen: u hebt een driver nodig voor een 4 of 8 GB SD HC card. Zeg dat dan meteen… Geduldig klop ik de gegevens in. Effe wachten. Nog effe wachten. Nog effe… Het verlossende woord moet nu alle donders en bliksems toch een keer komen? Ja hoor, daar is het al: ‘Die hebben we niet.’ Wel gloeiende kachelpoot! Hadden ze dat niet meteen kunnen melden?

Gauw mijn broer gebeld, die vertelt dat je daar een apparaatje voor hebt. Hij zou wel even langskomen. En inderdaad: met dat apparaatje kan mijn pc de kaart lezen en kan ik mijn foto’s op de pc zien en ze daar opslaan.

Aan zoiets simpels als integreren in de hardware of in de software heeft die softe microbende van Microsoft natuurlijk niet gedacht. Ik word hier doodziek van, want er zijn veel van dit soort voorvallen bij alle fabrikanten. Waarom stemmen die gasten hun producten niet beter op elkaar af!?

© Jan Bontje 2009
[b][color=003366][font=Verdana]Mooi apparaatje…[/font][/color][/b]

Categorieën: Algemeen

4 reacties

DACS1973 · 9 oktober 2009 op 11:33

Fabrikanten ertoe bewegen hun leven te beteren is onbegonnen werk. Misschien is het raadzamer een (betere) bril te kopen.

Overigens moet je niet Microsoft, maar de fabrikant van de kaartlezer erop aankijken dat die geen driver voor HC-kaartjes beschikbaar stelt…

Macx · 9 oktober 2009 op 16:38

Toch DACS1973, mag je van klanten verwachten dat deze bekend zijn met alle ins en outs van de producten die ze leveren of zouden ze gezamenlijk een betere voorlichting mogen geven?

Als ik alleen al kijk naar sommige handleidingen van de producten valt hier nog een slag te slaan en ik wil mij geen analfabeet op dit gebeid noemen.

DACS1973 · 10 oktober 2009 op 08:13

Natuurlijk is het belangrijk dat handleidingen duidelijk zijn. Maar als consument moet je ook goed opletten. Ik citeer uit de column:

[quote]”Er staan twee extra lettertjes op het kaartje waar ik niet naar gekeken had: HC. High Capacity oftewel Grote Capaciteit.”[/quote]
Dat is hetzelfde als diesel in je benzineauto gooien omdat je per ongeluk de verkeerde slang hebt gegrepen, en dan de autofabrikant of de pomphouder een verwijt maken.

arta · 10 oktober 2009 op 16:41

Niet-matchende systemen is niet grappig!

Met electriciteit en vaste telefoon was het toch ook mogelijk om eenduidige systemen te maken? Toch wel makkelijk dat je, wanneer je een mixer koopt, je niet eerst uitgebreid het voltage en de stekker hoeft te bestuderen om te kijken of het wel in jouw persoonlijke electriciteitssysteem past…

Geef een antwoord