Onlangs zapte ik langs wat televisiekanalen en bleef hangen bij Rtl Late Night. Te gast was onder andere Floortje Dessing.

Floortje, net terug van een lange reis, moest haar jetlag nog verwerken en dronk de nodige espresso’s.
Ze kwam vertellen over haar programma Floortje Naar Het Eind Van De Wereld. Een programma waarbij ze mensen bezoekt die het hedendaagse voor gezien hielden en “in the middle of nowhere” een nieuw leven opgebouwd hebben, in alle rust, vaak autonoom.

Tegenover Floortje zat Yolanthe Sneijder-Cabau, voorheen Cabau-Van Kasbergen. Klinkt duur maar is zeer goedkoop.
Om het allemaal nog erger te maken zat naast Yolanthe ook Rick Brandsteder. U kent hem wel. De zoon van Ron, en net zo irritant.

Floortje Dessing sprak logischerwijs van de prachtigste verhalen. Haar bezoekjes aan het eind van de wereld lieten haar de essentie van het leven inzien.
Floortje’s verhalen waren van een extreem jaloersmakende aard.
Toch had ik enorm veel medelijden met haar. Het zal je immers maar gebeuren..
Je begrijpt de zin van het leven, hebt een jetlag van hier tot India, maakt mooie televisie en komt vervolgens aan één tafel te zitten met enorm kansloze mensen.
Heel verwonderlijk is dat overigens niet want wat zijn er toch veel kansloze mensen, en wat komen ze vaak op televisie.

Op de sterfdag van David Bowie wijdde De Wereld Draait Door een volledige uitzending aan dit icoon. Logisch zou je zeggen. Aan tafel zat Patricia Paay. Minder logisch, juist ja!
De aandachtsgeile trut kwam vooral even vertellen hoe ze de lakens met Bowie had gedeeld. Smaak en respectloze televisie uit de koker van ons PvdA-propaganda programma.

Waarom krijgt dit volledig zielloze volk zendtijd?
Simpel. Omdat het scoort!
Een grote groep mensen zijn daadwerkelijk geïnteresseerd in de levens van deze mensen.

Na een handjevol onnozele Hagenezen, wordt nu massaal gekeken naar Brabantse kampfamilie’s die totaal niets toevoegen. Alsof Frans Bauer nog niet genoeg was, worden we tegenwoordig ook geteisterd met Roy Donders en weiden we dure zendtijd aan een boxer die niemand kent.

Het 443e seizoen van The Voice Of Holland is ook wederom een kijkcijferkanon.
Het concept, ongewijzigd, toont wederom hoe een kunstvorm als competitie gezien dient te worden.

De deelnemers, die doorgaans redelijk tot goed kunnen zingen worden als makke lammetjes geslacht door het media-apparaat.
Met de hoop het te gaan maken in de muziekbranche doen ze mee aan de voorronde. Hier kiezen ze hun eigen lied bij. Een lied dat vaak past bij hun stem en vaak nog van enige kwaliteit is.
Hierna scheiden ze het kaf van het koren en volgen “de liveshows.”
Nu is het de beurt aan de media om de liedjes te kiezen. Deze moeten natuurlijk flitsend zijn en aansluiten bij het grote publiek, anders kijken ze misschien niet.
De door de media gekozen liedjes zijn vaak van een mindere kwaliteit, worden gespeeld door een ongelooflijk slechte band en sluiten niet aan bij het stemgeluid. Dit concept wordt vervolgens aangehouden tot en met de finale, waarna we van de deelnemers nooit meer iets vernemen. ”
“Tot volgend jaar” roepen de presentatoren in de laatste seconden, en zo is het.

De gemiddelde mens leeft op de automatische piloot, gevoed door onder andere de media. Een piloot, op volle kracht richting de afgrond als je het mij vraagt.
Floortje Dessing ziet de essentie van het leven in. Haar non-verbale communicatie spreekt boekdelen bij Rtl Late Night. Ze wil weg van hier, terug naar het eind van de wereld. Wie niet? De wereld is hier toch al aan zijn eind.

Tegenover haar nog steeds die twee trieste BN’ers aan het woord. Ze vertellen over een nieuwe tv-show, De Nationale Seks Test.

Categorieën: Algemeen

11 reacties

Meralixe · 16 januari 2016 op 14:03

Oei; oei, oei… De Passiemist in zijn wiek geschoten?
Staat er aan uw TV een aan en uit knop?
Maar he… Je hebt waarschijnlijk wel hier en daar gelijk hoor. ’t Zal in Nederland waarschijnlijk niet beter zijn dan in Vlaanderen of in Vlaanderen wel niet beter zijn dan in Nederland.
Onlangs werkte Alex Agnew me op de zenuwen. Smaken verschillen!

    De Passiemist · 16 januari 2016 op 20:16

    Niet in de wiek geschoten hoor. Pessimisme is de passie.
    Heb de UIT knop ontdekt inmiddels. ?

Odette · 16 januari 2016 op 14:18

Inhoudelijk heb je gelijk. TV is bagger geworden en de makers vinden het nog leuk ook. Ik vind het alleen jammer dat het een zo ontzettend zure column lijkt. Persoonlijk zou ik de boel wat meer hebben aangedikt, overtrokken.

Volgens mij is mevrouw Yolanthe overigens helemaal niet goedkoop, denk ik. Na wat jaren televisiewerk koopt ze haar Manolo’s zonder het plastic kaartje van Wesley. Tja en Patries, achgos, zij komt op TV wanneer de termijn van haar tandenblekerij is verlopen. Dan kan ze de maandag erop weer fris en fruitig onder het mes van de kapper én de plastieken chirurg. TWee voor een, zeg maar. Het blijft wel Nederland, natuurlijk.

    De Passiemist · 16 januari 2016 op 20:15

    Het zure is een beetje de bedoeling. Patries heb je schitterend geschetst. ?

troubadour · 16 januari 2016 op 17:12

Helemaal mijn column! Ik kijk alleen naar Radar. Naar Antoinette Hertsenberg, was ze mijn moeder maar..
Het brede publiek moet gevoed worden. Wanneer ze friet verwachten, willen ze friet proeven. En dat is prachtig verwoord.

De Passiemist · 16 januari 2016 op 20:13

Mijn idee is om middels mijn collumns de boel lollig af te zeiken.
Niet omdat ik een zuurpruim ben, integendeel.
Het is heerlijk om dingen af te zeiken, laten we eerlijk zijn.
Zo is pessimisme mijn passie ?
Voor de rest gaat het prima met me, heb ik inderdaad een UIT knop op de televisie en kijk ik die bagger-programma’s nieteens.

Mien · 16 januari 2016 op 22:12

Er komt een hoop bagger op tekevisie. Maar … er zijn ook programma’s die zeer de moeite waard zijn. Ik probeer het positief te houden en een goede selectie te maken. Zo kan het ook. Ergeren is zo des Nederlands. Wissel er eens iets voor in.

    De Passiemist · 16 januari 2016 op 22:23

    Er zijn absoluut nog prima programma’s op de televisie. Deze bekijk ik dan ook met veel plezier. Dat zeiken des Nederlands is staat als een paal boven water. Toch is dat zeiken stiekem best leuk. ?

Frans · 17 januari 2016 op 01:36

Het einde van de wereld is toch wat ik er tenminste al zappend van heb gezien altijd een zeer bijzondere plek. Nooit gaat het om verlaten oorden zoals Persingen of een of andere buitenwijk van Almere. Met het leven tobbende bewoners van een vervallen boerderij onder de rook van Katowice in Polen krijgen op zeker geen bezoek van Floortje. Terwijl die toch echt op het einde van de wereld wonen. Per rendier een stuk door Mongolie reizen, wil iedereen wel.

Esther Suzanna · 18 januari 2016 op 00:40

Beetje laat gelezen maar ik vind je column goed. Natuurlijk is alles een kwestie van perceptie en Floortje ergert mij, juist door haar semi-bohemian, het interesseert mij geen f* hoe ik eruit zie houding. (ik ben gewoon jaloers op haar baan.. 😉 Verder word ik eigenlijk ook wel depressief van ‘interessante verdiepende programma’s’ door de zwartgalligheid van de huidige maatschappij. De sombere achtergrondmuziek werkt vaak versterkend. Ik kijk om ‘bij te blijven’ maar gedoseerd. Verder enkel films. Beter voor mijn stemming. Nou is dit natuurlijk mijn perceptie en ik ben nogal gevoelig voor sfeer. Leuk. Lekker zeiken! 😉

Geef een reactie

Avatar plaatshouder