Geachte mevrouw Simons,

Hoewel ik een voorstander ben van het tutoyeren, maak ik in uw geval liever een uitzondering, om niet te worden uitgemaakt voor een ‘respectloos persoon’. Dat gezegd hebbende, wil ik u vragen hoe u iemand noemt die stelt dat hij, of zij, anders is dan iemand met een andere huidskleur, van een ander ras of volk. Iemand die keihard durft te stellen dat alles wat fout gaat in de maatschappij, de schuld is van de personen met een andere huidskleur, of die behoren tot een ander ras of volk.

Het lijkt mij, mevrouw Simons, dat u een dergelijk persoon een racist zult noemen, iemand die discrimineert en derhalve niet in onze multiculturele maatschappij thuis hoort. Mocht u zich niet herkennen in deze stelling, wil ik u vriendelijk vragen om de door u in de diverse media gedane uitingen er nog eens op na te lezen. Omdat u waarschijnlijk staat voor uw uitingen, wil ik u vragen hoe u uzelf dan wenst te omschrijven, op de momenten dat u, te pas en te onpas, al uw pijlen richt op personen met een blanke huid? Een huid, mevrouw Simons, waarvan u zelf keer op keer beweert dat deze anders is dan de uwe. U gaat nog een stapje verder en haalt, heel bewust, de cynische term “Ik geloof nog in de mythe van witte onschuld” aan, door u geleend uit het handboek van de ‘Critical Theory Movement’, die betoogt dat alle blanken medeplichtig zijn aan racisme en de onderdrukking van zwarten. U verwijt anderen dat ze zich schuldig maken aan racisme en onderdrukking, dat anderen zich schuldig maken aan discriminatie, maar in werkelijkheid bent u zelf geen haar beter. Alleen weet u het te verkopen als een natte scheet met rozengeur. Telkens weer speelt u het onschuldige lammetje, terwijl u in werkelijkheid de agressieve wolf bent.

U stelt dat u staat voor verbroedering, maar valt ondertussen een ieder, met een andere huidskleur dan de uwe, meedogenloos aan. U verwijt uw tegenstanders dat deze u beoordelen op uw huidskleur, maar zet zelf alle blanken weg als racisten, en beweert dat alle blanken schuldig zijn aan de slavernij. Alsof het ook zo logisch is dat alle donker gekleurde mensen schuldig zijn aan kannibalisme. Ook ik behoor tot ‘alle blanken’, mevrouw Simons, en ik voel me door u aangevallen, vernederd, beledigd tot op het bot, racistisch bejegend en gediscrimineerd. Maar dat zal u waarschijnlijk een zorg zijn, tot ik het omdraai.

Jan van Oranje
www.janvanoranje.nl


Jan van Oranje

Onder het kopje 'In naam van Oranje...' publiceert columnist Jan van Oranje al enige tijd zijn goed gelezen columns. De columns zijn te lezen in Viva! Magazine maar ook op: www.janvanoranje.nl, facebook.com/jan.v.oranje, janvanoranje.blogspot.com en op twitter.com/janvoranje. Oh ja, Jan heeft extreem dyslectische vingers, dus vergeef hem zijn kleine schrijffoutjes.

22 reacties

van Gellekom · 8 november 2016 op 11:14

Uit mijn hart gegrepen!!!

StreekSteek · 8 november 2016 op 11:40

Dit is KKK vocabulaire: de taal van de brandende kruizen.

Meralixe · 8 november 2016 op 11:47

Jan, mag ik Jan zeggen? Het zal je misschien verbazen maar ik kan je perfect volgen. Enerzijds zijn er nu eenmaal de ‘verschillen’ die, zelfs al doe je als individu enorm je best, steeds blijven bestaan. Het ‘verwijt’ dat je dan via een vooroordelende houding toegestuurd krijgt kan behoorlijk op de zenuwen werken.
Zo heb ik dat hier in mijn landelijk Vlaanderen met homo’s. Ik heb hen al lang een passende plaats gegeven en stel moeiteloos de ‘mens achter’ op een respectvolle plaats. Maar, komt er eentje uitdagend naar mij toe gestapt in de zin van “Ik ben homo en wat heb jij er tegenin te brengen?” dan draait die de boel een beetje om. Dan wordt positief reageren een beetje moeilijk. Volgende stap… IK ben een homohater!
Nee, zo werkt het niet.

Even ter zijde, ook hier was het voor mij eventjes nodig om te googlen daar ik deze mensen niet kende.
Hier in Vlaanderen hebben we ook enkele mensen die dit spelletje spelen. Dat politiek gewin en naambekendheid hun enig streefdoel is heb ik althans vlug door. Dat deze mensen dan diep zakken in mijn ‘respecttabel’ heeft niets te maken met racisme maar dat krijg ik dan weer niet uitgelegd.

    emaessen · 8 november 2016 op 13:19

    Prijs je gelukkig dat je in Vlaanderen woont. De gazette van Antwerpen is een krant. In Nederland is de pers staats propaganda. Sorry Peter Vermeersch, ik maak ook voor het NRC geen uitzondering, Belgische kranten artikelen zijn compleet zonder Jan met de pet weg te schrikken.

van Gellekom · 8 november 2016 op 12:21

Streeksteek: daar gaan we weer. Zucht

emaessen · 8 november 2016 op 13:23

Als Sylvana, uit eigen beweging, over archetypen begint (Carl Gustav Jung) zou ik stilstaan bij haar verhaal. Zelfs Spinoza wist al dat je culturele zaken niet als moedwil of fout weg kunt zetten.

Kortom Sylvana, gebruik je adrenaline positief en begin een Nederlandse Ophrah Winfrey show.

Dees · 8 november 2016 op 13:23

Recent deed ik de implicit racism test, waarbij gekeken wordt naar je reactie op positieve en negatieve associaties op basis van huidskleur. Bijna iedereen scoort daar niet te best op, tenminste, als je er zoals ik nog vanuit gaat dat racisme niet best is. Want zo vanzelfsprekend als norm is dat niet meer. Ik was retetrots op mezelf, want ik scoorde kleurenblind, dus niet racistisch. Even later bekroop me echter de vraag of ik net zo zou scoren als de test overduidelijk islamitische mensen zou tonen. Een eerlijk gezegd, ik denk het niet. Niet omdat ik zo’n Islamietenhater ben, wel omdat er zoveel nieuws is dat me – of ik dat wil of niet – beïnvloedt.

Het zit in de aard van het beestje om hiërarchie aan te brengen in bevolkingsgroepen, of je dat nu wilt of niet. Dat geldt volgens mij voor alle mensen. Ik geloof echter wel dat ‘white privilege’ een grotere rol speelt dan ‘black privilege’. Dat is historisch zo gegroeid. Ik denk dat de blanke mens moet wennen aan het niet de dienst uit kunnen maken op het vlak van discriminatie. Dat zie je heel erg bij zwarte piet. Zij moeten niet zeuren, wij zijn helemaal niet racistisch en wij houden altijd al rekening met hen. Nu moeten zij dit maar accepteren van ons. En zo werkt het niet bij werkelijke gelijkwaardigheid. Dan is niet racistisch zijn ineens een gunst van degene die niet racistisch is, ipv een recht van degene die niet racistisch benaderd wil worden.

Natuurlijk bestaat racisme ook uit andere bevolkingsgroepen. Ik kan me levendig herinneren dat ik in de Starbucks in Brooklyn ineens bijna werd aangevallen door een African American die me een ‘white bitch’ noemde. Ik kan me trouwens ook herinneren hoe verschrikkelijk oneerlijk ik dat vond, hoe shockerend ook. En dat is het ook. Het feit dat anderen het doen betekent alleen niet dat je het allemaal niet serieus hoeft te nemen.

Sylvana draagt voor mij ook bij aan die grote kloof. Ik ben helemaal geen fan. Maar als ik zie wat ze allemaal over zich heen krijgt kan ik me bij haar reactie wel wat voorstellen en vind ik dat nog mild.

Daarmee vind ik deze brief te gemakkelijk.

    emaessen · 8 november 2016 op 13:30

    Alles uitstekend verwoord, waarde mij tolererende collega, toch denk ik dat je betoog in grote lijnen valt samen te vatten met “archetype”. Als mevrouw Simons daarmee een zin maakt, zodat ze laat merken ook stil te staan bij de andere kant, dan zou dat veel goodwill voor haar eigen clubje denk opleveren.

Nummer 22 · 8 november 2016 op 14:57

Is het u bekend dat de niet blank gekleurde (..) mede wereld burger het discrimineren niet vreemd is? Zoek de voorbeelden. Zolang er meer gekleurden op deze aarde leven zal er altijd verschil blijven. Als niet blanke heb ik aan den lijve ervaren wat discriminatie is. Voorbeeld” waar kom je oorspronkelijk (..) vandaan? Spreken jouw ouders Nederlands thuis? Zoveel diploma’s (4 x hbo en 2 uni) zo zo. Ofwel ik moet me verantwoorden over mijn intelligentie. Vraagsteller een NL met een westerse migratie achtergrond. Tsja…

    Meralixe · 8 november 2016 op 16:00

    Misschien moeten we het nog verder durven te stellen. Bij ‘racisme’ is het dus duidelijk, we kunnen zowel van links als van rechts maar moeilijk totale spontaniteit etaleren.
    Maar, zou het niet zo kunnen zijn dat “DE MENS” steeds discrimineert? Is het niet voor de huidskleur dan is het voor de afkomst of voor de wijk waarin hij of zij is geboren, of voor, ik zeg maar wat, rode haren of de keuze van de klederen!

    emaessen · 8 november 2016 op 20:26

    Ik ben bekend met de manier hoe anders getinten in de binnenlanden van Turkije worden opgevangen. Het hele dorp stroomt uit om zo iemand te ontvangen.

    Toch vrees ik dat het zinniger is om stil te staan bij de achtergronden als: 600 jaar drukkunst, kranten, tv… Pas met internet treffen de dorpen de eerste andersgetinte (neger doorgaans).

    Zeg gerust Kauki om mij te omschrijven zelfs met mijn kleurenblinde ogen weet ik dat zowel zwart als blank de zaak slecht omschrijft.

    Een enkeling, kunstenaar doorgaans, weet zich los te werken van een collectieve samenleving cultuur sinds de grote volsverhuizing.

    Terwijl de diversiteit altijd wel bestaan heeft, los van vreemden, en ook de multiculturele samenleving teruggaat tot de gouden eeuw, vraag me ik toch af wat de winst is als iedereen stilstaat bij vragen waar feitelijk vrijwel iedereen mee zit en die cultureel bepaald zijn.

    Kaffer liever de “vrijheid van meningsuiting”, de “pers-vrijheid” en de “democratie” eens flink uit voor alles wat ze pretenderen te zijn. Lees vervolgens kranten uit omringende landen en neus eens een boek door als “roofstaat” van Dmitri Verhulst.

    Onbevangenheid is de sleutel en schuld is ballast tenzij je tot boetedoening buiten derden om bereid bent. Misschien krijg je de regering wel mee.

Nummer 22 · 8 november 2016 op 17:29

Klopt! Meralixe. Racisme en discriminatie…daar zit het verschil al.

Esther Suzanna · 8 november 2016 op 19:16

Oftewel, retegoede column. Het maakt veel los.

Ik dacht altijd dat ik niet discrimineerde maar dat blijk ik wel te doen. Een paar individuele ervaringen zijn genoeg om een mens (ik) tot dat niveau te degraderen. Nou zit het in ‘de mens’ om te willen overleven. Laat de geschiedenis nou aantonen dat als een bepaalde ‘groep’ in de ogen van een andere ‘groep’ te sterk, machtig, overheersend wordt er dan de drang ontstaat om die dreiging de kop in te drukken. Wat ons ‘beschaafd’ maakt, is dat inzicht en misschien jezelf gewoon simpelweg geen onderdeel meer maken van een groep, maar als individu opereren een oplossing kan bieden. Nou ben ik nooit een groepsmens geweest maar verlang er soms wel naar. In dat verlangen zit de angel. In de oertijd (en nog steeds) overleefde je gewoonweg niet in je eentje. Het feit dat veel mensen hierover nadenken en erbij stil staan is een goed teken. Mijns inziens dan.

Mien · 8 november 2016 op 19:53

De omkering. In beiden gevallen. Van de maag. Goed geschreven. Dood aan de nuance. Slecht idee. Maar allez, goed dat het een keer is gezegd. Lang leve witte Piet en Zwarte Klaas. We gaan het meemaken. Nog in deze eeuw.

Nummer 22 · 9 november 2016 op 10:56

Precies! Zaterdag komt die oude heer met zijn assistenten van kinder service naar ons dorp(darrup) op een paard (peerd). En er zal worden gezongen, geklapt door de kinderen uit het darrup en omliggende gehuchten. Leve het kinderfeest!

Snarf · 9 november 2016 op 23:30

Column en commentaren met belangstelling gelezen. Ik wacht nog op een reactie van de schrijver alvorens zelf te reageren. Jan de Zwijger …?

Nummer 22 · 9 november 2016 op 23:47

Kijk, als “Oranje” Willem -in dit geval- “De Zwijger” zich zwijgend schaart achter de menigte dan is de schreeuwer van de Dam de enige dit zich uitte.

Nummer 22 · 10 november 2016 op 00:09

Goeden avond Allen,

Ik heb nummer22 gevraagd namens mij te reageren. Dat kostte wel enige overredingskracht maar gelukt. Dit ter inleiding.
De kern van mijn afkeer tegen de Zwarte Piet, is eigenlijk de naam”Piet”. Why not bijvoorbeeld Zwarte Stanley of Zwarte Heinz, Mohammed of Sharif (nee, niet Omar) Zwarte Donald mag ook, want ik ken maar 1 strip verhaal waar een Sjimmie zwart is. Of moet het Sidney Portier zijn die als portier voortdurend wordt zwart gemaakt.

Kijk ons eens vroeger voor de zwartjes melkdoppen sparen voor de missie van….precies de witte paters. Hebben de kattelieken een zwarte paus gehad? En waarom is het zien van een zwarte kat op vrijdag de 13e dat ongeluk brengt? Ik SS (niet te verwarren met die ehemalige schwarze totenköpfen dragende zwarthemden, nee die niet) wil gewoon de polletiek in als stem van de gekleurde minderheid. Dus met minder zwarte pieten als roepende zal ik voor t gerecht komen. Ja, dan word ik meer gediscrimineerd dan menig ander toeter uit de polletiek.de Zwarte raaf was al bij de Farao’s (denk ik) het symbool van de dood. Kijk ik kom er wel. “Denk” dat is mijn partij. Ik Denk dus ik polletiek. Of moet ik schrijven politiek.Enfin, ben nu de weg echt kwijt en ga maar s naar de kapster om mijn kroeskop te verven in een witte kleur. Met dank aan nummer 22 eentje met een migratie achtergrond, zeg ik eigenlijk niets omdat iets zeggen mij geheel vreemd is. Edich zowaar helpe mij iedereen die maar iets te toeteren heeft, net zoals ik, mij almachtig. Je maintendrai, luctor et emergo, carpe diem en ora et labora. Je suis Sylvana Simons ( geen familie van de overleden bisschop Simons).

Ik wens u veel pepernoten en marsepijn, pardon marsepein en chocolade letters. Dat weer wel. Tsja enfin. Nummer 22 schrijft wat ik hem heb opgedragen, mah dit terzijde.
Roti en kousenband eindigend. Denk zoals ik Sylvana en u zult nooit meer dezelfde zijn, toch?

    emaessen · 10 november 2016 op 00:22

    Ergens zie je, met dat wijf, de hele belangenbehartiging in de riolering eindigen, vat ik kort samen. Kijk ook hier zijn we het over eens. Er begint schot in te komen!

      Nummer 22 · 10 november 2016 op 06:29

      Heer Eric,

      Goedemorgen! “Wijf” tsja, kan ik ook niets aan doen. “Vrouw” bedoelde u zeker?
      Prettige wijven dag, pardon zwarte dag, oh jee weer een fout ₩*&^$”#, natuurlijk vrouwendag. Van die dingen wil ik met een referendum beslechten. Ja of Nee voor de Witte Stanley, Heinz, Sam & Moos. Ach, Pedro mag ook.

      Met Denk, pardon dank en groet, grüssen, regards, saluti cordiale, baik en soekram!
      Uw Sylvana (niet de handbalster by the way)

      Thanks, nummer 23, pardon 22. Wie bent u eigenlijk?, maar dit terzijde Denk ik.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder