De consumentenbod weet het ook niet meer en wil graag weten ‘wat er in hemelsnaam aan de hand is’. Ik vond dit uiterst hilarisch, omdat het precies het gevoel weergeeft dat mij steeds meer bekruipt wanneer ik de technologische vooruitgangen zie.

De consumentenbond reageerde op een bericht dat er, sinds September, 4 ongelukken geweest zijn waar zelfrijdende auto’s bij betrokken zijn geweest. Extra bijzonder is het feit dat maar in 2 van de gevallen de auto ‘aan het stuur’ zat, en in de andere gevallen een analoog persoon. Zelfrijdende auto’s! Ik kan mijn zoontje straks nooit laten genieten van Knight Rider, omdat de eerste de beste Toyota straks alle kunstjes die KITT liet zien gewoon als aanvinkbare optie in de catalogus heeft staan! Mijn enige hoop is dat er geen praktisch nut gevonden kan worden voor de Turbo Boost.

Misschien nog wel schokkender is de ‘virtual reality’-trend die weer volop in opkomst is. Google probeerde het al even met de Google Glass, en Microsoft liet in haar laatste presentatie trots de Hololens zien, een soort skibril die je opzet waar beelden op geprojecteerd worden, zodat de digitale beelden versmelten met de werkelijke wereld. Zo kun je bijvoorbeeld een tv in de huiskamer zien die helemaal niet echt bestaat, en die je met een soort swipe-beweging in de lucht naar eigen wens een aantal extra inches kunt geven.

Dit lijkt allemaal nog vrij onwerkbaar, niemand gaat immers de hele dag met een skibril op lopen nietwaar? Maar wat als ze straks hetzelfde kunstje doen met een contactlens? Ik ben er van overtuigd dat dit de volgende stap zal zijn, en het zal ongetwijfeld een keerpunt zijn in de manier waarop wij denken over de wereld om ons heen, en de interactie die wij met de wereld hebben.

Stel je eens voor dat je een contactlens in hebt die met digitale beelden de wereld kan aanvullen en veranderen. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen koppelen aan gezichts- of objectherkenning, en kunnen instellen dat elke eikenboom die je ziet wordt vervangen met een digitaal beeld van een palmboom. Je huis een ander uiterlijk geven gaat dan net zo gemakkelijk als in de bekende Praxis reclames. Of misschien wil je het beeld van je partner vervangen met die van een celebrity, jij kiest hoe je wilt dat jouw wereld er uit ziet!

De digitale wereld voorziet steeds beter in de behoeftes van de mens. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit de mensheid in de ‘echte wereld’ ten goede komt. In Japan zijn mannen en vrouwen bijvoorbeeld compleet langs elkaar heen gegroeid, omdat de mannen hun digitale vriendinnen verkiezen boven de vlees-en-bloed versies. Waar in Japan eerst een enorm geboorteoverschot was, worden er nu meer luiers voor ouderen verkocht dan voor baby’s.

Het zou stom zijn om uit angst voor vooruitgang de fantastische mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt niet te gaan ontdekken. Wat een geluk dat wij in een tijd leven waar deze mogelijkheden er zijn! De fictie van vroeger wordt in sneltreinvaart ingehaald door de werkelijkheid, een werkelijkheid die wij op steeds andere manieren gaan beleven.

Maar af en toe gaat het allemaal wel erg snel, en zucht ik tegen mijn robothond Aibo; wat is er in hemelsnaam aan de hand?


4 reacties

Mien · 12 mei 2015 op 14:31

Een gedroomde wereld vol met fantasy-eilandjes. Zolang ze duurzaam zijn heb ik er geen moeite mee. Ooit stijgen we nog boven onszelf uit. Wat dan?
Inspirerende column met een klinkende titel! Graag gelezen. :yes:

Mosje · 12 mei 2015 op 19:04

Straks zijn er zelfschrijvende columns. Je geeft een onderwerp in, en het “columndevice” poept een verhaaltje uit.

Dat heet vooruitgang.

    Mien · 12 mei 2015 op 23:26

    Ach Mosje, je hoeft daar niet op te wachten, [url=http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Écriture_automatique]alles[/url] is al ooit gedaan …

Esther Suzanna · 13 mei 2015 op 18:56

Ik heb De Pil… ook reuze handig.. 🙂

Levedevooruitgang.. 😎

Geef een antwoord