Ik kap ermee. Ik verdom het nog langer. Ik ben geen amokmaker. Maar er zijn grenzen. Het zal je maar gebeuren. Dat je met je volle boodschappenkar bij de kassa van Albert Heijn staat op zaterdagmiddag en je hebt je bonuskaart thuis laten liggen. Daar word je bij Albert Heijn rijkelijk voor beloond. Afgestraft dus! Om mij heen had niemand een bonuskaart die ik even kon lenen. De kassajuffrouw heeft ook geen mogelijkheid om je even te matsen. Dus de trots dat je al die jaren Albert Heijn trouw bent gebleven toen ze het zo moeilijk hadden, wordt op die zaterdagmiddag in één klap de grond ingeboord omdat je bijna 10 euro meer moet betalen voor je kar boodschappen dan iemand zie zijn Ausweis wel bij zich heeft. Dat zet je aan het prakkeseren. Wie denken die supermarktjongens eigenlijk wel wie ze zijn? Hoever denken ze te kunnen gaan met hun grappen en grollen? En waar ligt het omslagpunt? Het punt dat de gezonde Hollander zegt: “Bekijk het maar met je boodschappen”.

Het hele principe van die bonuskaart is al de vernedering ten top. Je moet zogenaamd lid worden van een supermarkt. Je naam, adres en de hele rits opgeven, om vervolgens boodschappen te mogen doen. En doe je dat niet, dan word je afgestraft doordat je meer moet betalen dan iemand die wel lid is van Albert Heijn. Het is de wereld op zijn kop. Het is nog erger dan het kromme principe om 10 euro te moeten betalen om een discotheek in te mogen om een biertje te kunnen drinken. Dat heb ik ook nooit begrepen. Het schijnt dat je als klant ook moet betalen voor de huur van het pand en de muziek die ze daar draaien. Maar ze kunnen het nog veel gekker maken hoor. Hollanders doen alles voor geld. Kraskaarten uitdelen bij iedere 10 of 20 euro aan boodschappen. Bonnen uitknippen uit krantjes die je op de deurmat vindt. Stickers plakken op je boodschappen waar je korting op wilt hebben. Je kunt het zo gek niet bedenken of Albert Heijn komt ermee. En de klant…die doet precies wat hem wordt opgedragen. Krassen, likken, plakken.

Nou ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld omdat ik me genaaid voel door Albert Heijn, maar het is toch eigenlijk allemaal te gek voor woorden. Heeft iemand wel eens uitgerekend wat al die acties kosten? Dat systeem van die bonuskaarten? De hele administratie daarvan? Elke week al die aanbiedingen verzinnen met een heel team van mensen. De onderhandelingen met de leveranciers. Het drukken en verspreiden van de bonusfolders. Al die bonusaanbiedingen in die reclames op radio en televisie. Dat kost toch allemaal klauwen vol met geld! Ik verzeker je, dat kost miljoenen. Ik doe hierbij een oproep aan de directie van Albert Heijn, kappen met die handel. Als je wilt stunten met je prijzen, verlaag dan gewoon de prijzen van de boodschappen met het geld dat je verdient door die bonus-ellende af te schaffen. Dan heb je mij weer terug als klant!

Categorieën: Algemeen

15 reacties

Scepsis · 14 januari 2006 op 13:10

Ach, arme meid toch! Ik vraag me één ding af. Zou je ook zo hebben gemopperd als je je bonuskaart niet thuis had laten liggen. Ik denk persoonlijk dat het een wijze les voor je is geweest. Je reageert alleen omdat je het nu zelf in de beurs hebt gevoeld en meer hebt betaald dan met een bonuskaart. Je titel vind ik helaas bijzonder misplaatst. Dit noem ik geen terreur maar je KTG heeft je even in de steek gelaten.
Het hele principe van die bonuskaart is geen vernedering maar marketing. Het blijft niet alleen bij lid worden, dat zou niemand erg vinden maar er gaat een ingenieus marketingsysteem achter schuil. Niemand verplicht je om de bonuskaart te gebruiken, maar besef wel een ding supermarkten en bedrijven doen niet aan liefdadigheid. Gratis sms bestaat niet, gratis producten krijg je niet. Boodschappen met korting worden via de achterdeur gecompenseerd. Er gaan bedragen met zes nullen om in dataland om het gedrag van consumenten in kaart te brengen, te zien hoe huishoudens zijn opgebouwd, wat een huishouden aan inkomsten heeft. Het voert zelfs zo ver dat het creepy begint te worden. De grote consumentenenquete is niet om klanten aan gratis boodschappen te helpen maar om tig bedrijven te prikkelen om contact met jou op te nemen. Pimp my ride, Live & Cooking en alle andere zwaar gesponsorde programma’s zijn er om goodwill te kweken bij de consument, aan pr te doen en het corporate imago te verbeteren. Bedrijven investeren miljoenen om jongeren te bereiken.
Mtv en TMF zijn niet groot geworden omdat ze muziek aanbieden, maar omdat er miljoenen aan reclame-inkomsten zijn.

archangel · 14 januari 2006 op 13:14

[quote]Ach, arme meid toch! Ik vraag me één ding af. Zou je ook zo hebben gemopperd als je je bonuskaart niet thuis had laten liggen. Ik denk persoonlijk dat het een wijze les voor je is geweest. Je reageert alleen omdat je het nu zelf in de beurs hebt gevoeld en meer hebt betaald dan met een bonuskaart.[/quote]

😀 😀 😀

Helemaal mee eens!

Kees Schilder · 14 januari 2006 op 13:57

Ik begrijp je ergernis wel en ik vind het goed geschreven maar dat zeggende vind ik dat Scepsis een punt heeft.Wat hij zegt, daar kun je eerlijk gezegd niet onderuit.Geen speld tussen te krijgen

Chantal · 14 januari 2006 op 14:06

Ook al vind ik ook dat Scepsis gelijk heeft, het is een leuke column! Met plezier gelezen. 🙂

prikkels · 14 januari 2006 op 14:38

Ach arme Scepsis toch. Jammer genoeg laat jouw onderzoeksgeest jou dit keer in de steek. Er zijn namelijk supermarkten die deze bonusellende wel hebben afgeschaft. De kortingen of aanbiedingen die daar worden gegeven gelden gelukkig wel voor iedereen, zonder het beroemde lidmaatschap. Op deze wijze doe je ook aan klantenbinding zonder onderscheid des persoons.

Zij waren wel zo slim om in te zien dat de miljoenen die zij uitgaven om al deze gegevens in kaart te brengen minder oplevert dan een algemeen geldende korting voor een ieder.

Outsider · 14 januari 2006 op 15:31

Iedere bonuskaarthouder bij AH krijgt er drie: één in de vorm van een pinpas en 2 in de vorm van een sleutelhanger. Dat je dan evengoed nog vergeet je bonuskaart mee te nemen is een vergeeflijke fout die iedereen wel eens kan overkomen. En het is erg sneu dat je nu je korting misliep. Maar om aan de hand van dit akkefietje AH af te schilderen als een oplichters-en terreurorganisatie die zijn trouwe klanten afstraft en vernedert, sorry, dat gaat mij te ver.

Trukie · 14 januari 2006 op 15:46

Zonder bonuskaart geen korting. Dus als je die kaart niet had aangschaft, zou je al die andere keren ook geen korting hebben gehad.
Maar je had die kaart niet hoeven nemen hoor.
Waarom heb je hem eigenlijk aangeschaft?

Ik stond vanmorgen voor het lokale museum zonder mijn pasjesmapje. Geen vriendenkaart, geen museumkaart. Kaartje kopen of een andere keer terug komen.
Die suppoost wist dondersgoed dat ik een vriend ben….eh was.

prikkels · 14 januari 2006 op 16:50

@ outsider
@ trukie

Heb dat ding ooit in een ver en grijs verleden aangeschaft of gekregen. Dat weet ik niet meer. Eerlijk gezegd doe ik bijna of nooit boodschappen bij deze supermarkt. Vind ze gewoon te duur en zoals gezeid zeer verneukeratief. Zeker omdat het in andere supermarkten deze bonusellende allang afgeschaft is of sterker er nooit aan zijn begonnen en een ieder de kortingen ontvangt.

Enne, een column wordt toch vaak op een wijze geschreven die de zaken op scherp zet of om aan te dikken. Waardoor mensen aan het prakkeseren slaan of om een schaterlach te ontlokken, of om anderszins reacties of meningen te verkrijgen.

Outsider · 14 januari 2006 op 17:18

[quote]Eerlijk gezegd doe ik bijna of nooit boodschappen bij deze supermarkt. [/quote]

Gelijk heb je. Ik woon vakbij een AH en het zou voor mij veel gemakkelijker zijn om daar alles te kopen, maar ik kom er zo goed als nooit. Ik haal zowat alles bij Lidl en Aldi en meestal nog een paar dingen bij C1000 of De Boer.

[quote]Enne, een column wordt toch vaak op een wijze geschreven die de zaken op scherp zet of om aan te dikken. [/quote]

Tuurlijk, soms kan wat overdrijven wel leuk zijn maar dat valt bij iedereen verschillend. Ik vind dat AH hier nogal onterechte kritiek over zich heen krijgt, maar een ander zal het juist wel grappig vinden.
Overigens vind ik ook wel dat AH beter kan ophouden met die poespas van bonuskaarten en gewoon hun prijzen wat lager kan maken.

Scepsis · 14 januari 2006 op 22:52

Waarom hebben sommige supermarkten de bonus-ellende afgeschaft prikkels? Om jou of andere klanten te plezieren om goedkoper boodschappen te halen. Welnee, de supermarkten moeten vechten voor wat ze waard zijn en zuiniger omspringen met de beperkte financiele middelen, omdat het oorlog is in supermarktland. De concurrentie is zo hevig dat de kleinsten het moeten ontgelden. Albert Heijn en Super de Boer hebben nog steeds de bonusvoordelen. Aldi en Lidle hebben geen bonuskaarten nodig om klanten te lokken. Daar zorgt de economie wel voor. Suggereren dat gegevens van klanten te weinig opbrengen getuigt van bijzonder veel naiviteit. De grootste bedrijven in dit land, met de meest betrouwbare en grote reputaties zetten hun principes opzij en kopen databestanden aan van gratis sms sites. De strijd om de klant is in 2005 al losgebarsten maar zal de komende jaren alleen maar veel groter worden. Geen enkel bedrijf gaat miljoenen investeren in kaarten en kortingen als de investering zich niet terugverdient. Return on Investments heet dat en dat zou jij moeten weten als ondernemer. Waarom wordt de consument doodgegooid met spam en reclame, omdat bedrijven jou een dienst willen bewijzen? We leven in een consumptiemaatschappij en dat zal alleen maar erger worden. Vraagje: Wat moet een levensgenieter zoals jij met een bonuskaart? Je zit toch niet verlegen om een paar euro’s. Gaat het soms slecht met de verkoop van het blad voor levensgenieters?

BRON: privacyloket.nl

Privé-gegevens in winkels
Het valt mij op dat winkels, op internet en gewone winkels, steeds vaker om allerlei privé-gegevens vragen. Het lijkt wel alsof je alleen nog iets kunt kopen als je naam, adres, telefoonnummer, leeftijd, geslacht enzovoort afgeeft. Dat is toch niet nodig?

Klik hier voor het antwoord

http://www.privacyloket.nl

Dees · 15 januari 2006 op 11:18

[quote]Je naam, adres en de hele rits opgeven, om vervolgens boodschappen te mogen doen. [/quote]

Je kunt ook een anonieme bonuskaart krijgen. Maar ook dan moet je hem wel bij je hebben, denk ik.

[quote]Dus de trots dat je al die jaren Albert Heijn trouw bent gebleven toen ze het zo moeilijk hadden, wordt op die zaterdagmiddag in één klap de grond ingeboord omdat je bijna 10 euro meer moet betalen voor je kar boodschappen dan iemand zie zijn Ausweis wel bij zich heeft.[/quote] 😮

Bakema_NL · 15 januari 2006 op 12:33

Hahahaha, al die administratie, akties, onderhandelingen etc. kosten geld volgens jou? Helemaal fout, dat levert geld op……en veel ook. Al die “gratis” produkten en spaarakties leveren voor de supermarkt geld op, het kost ze niks. En jullie (de consument) maar likken, plakken en knippen……..geweldig. Doe je oproep maar aan Appie, maar waarom zouden ze stoppen met zaken die hen flink geld opleveren? Al deze akties en zo bestaan bij de gratie van het publiek…..dus dat gaat nog wel even door, want het publiek wil gewoon belazerd worden, dan moet het publiek maar even gaan zitten en wat nadenken, maar veel mensen vinden het wat lastig om voor zichzelf na te denken.
Ten tweede ben je zowiezo al niet bijster intelligent als je het over op de centjes letten hebt, want dan was je allang boodschappen gaan doen bij een ander dan Albert Heyn, want ondanks hun prachtige prijsverlagingen en ontketende oorlog zijn ze nog steeds de duurste.

Prijzen verlagen is geen sprake van, want er worden al stapels artikelen verkocht waar gewoon verlies mee word gemaakt. Dat komt weer door de halsstarrige merkentrouw van mensen, dat merkgevoel wat zo ontzettend veel mensen in stand houden…….alleen DE is lekkere koffie, alleen Heineken is lekker bier, alleen Coca cola is echte cola (nu ja, met dat laatste ben ik het gewoon eens, dat andere spul is stukken minder) en zo kun je nog bergen andere dingen verzinnen en dat is even afgezien van smaak, want natuurlijk kun jij persoonlijk een bepaald merk lekkerder vinden, maar het kan geen kwaad om eens iets anders te proberen, je portemonnee zou er wat gelukkiger van kunnen worden. Maar bergen mensen kopen gewoon blind merken, het gaat ze geeneens om het produkt meer, maar om het merkje wat er op staat…..krankzinnig.
Supermarkten proberen elkaar kapot te maken en hier en daar lukt dat wel aardig, de keten waar ik werk heeft 8 winkels van Super de Boer overgenomen, een ander heeft er 50 gehaald, dus de slachtoffers zijn er wel. Mensen vinden het prachtig, allemaal verlaagde prijsjes, heerlijk voor mijn portemonnee……….maar als je bedenkt dat er artikelen met verlies worden verkocht, dan kun je ook uittellen wat dat met de werkgelegenheid doet, overal gaan mensen er uit, worden werkloos, dat kost uitkeringen…..die betaal jij weer, fabrikanten hebben het moeilijk en gaan soms over de kop of worden overgenomen, supermarkten gaan over de kop en worden overgenomen. Doel van de prijzenoorlog ook, wegwerken van concurrentie. En wat schiet je als consument daarmee op? Nu even wat “geweldige” prijsverlagingen, maar uiteindelijk? Minder concurrentie betekent een grotere machtspositie, een stap dichter bij een monopolie en ik geloof niet dat je als consument daar blij mee moet zijn.

Het allerleukste is je zin “Bekijk het maar met je boodschappen”………tja, die zul je toch nodig hebben, dus je blijft in die supermarkten komen en dat weten zij ook donders goed. En als je ze allemaal afgaat zul je zien dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde zeggen, beloven en doen met hier en daar wat prijsverschil en enkelen zijn duidelijk goedkoper, maar de rest zit nagenoeg op hetzelfde peil maar weten dat te verbergen door hier en daar wat te stunten, op een manier dat het publiek er intrapt omdat ze gewoon simpelweg niet verder (willen) kijken dan hun neus lang is. Dat goedkoper en duurder kan prima naast elkaar bestaan, je hebt mensen met minder geld die voor goedkoop gaan, je hebt snobistische mensen die voor duurder gaan (ook omdat die ene naam zo ingeburgerd is als de beste en kwalitatief beste blablabla en omdat er ook snobistische mensen zijn die er bij zweren natuurlijk) en mensen die wat nadenken en het combineren.

Folders zijn ook leuk, mensen pluizen die helemaal uit, want daarop baseert men het prijspeil van de supermarkt, die aanbiedingen daar moet je voor gaan. Wat een heerlijk hersenloze wezens zijn die consumenten toch, het is te grappig voor woorden.
Eenmaal binnen koop je ook andere spullen en daar is het om te doen. In zo’n folder staan meestal de A-produkten, de bekende merken die zich zo in the picture houden, waardoor mensen blind die artikelen maar blijven kopen, ook na de akties. De fabrikanten kopen gewoon die plek in de folder trouwens. Daar douwen de supermarkten hun eigen merken doorheen, want qua marge leveren die het meeste op meestal en zo hebben we weer een geweldig aanbiedingenpakket…….altijd weer hetzelfde. En is de ene week de Lay’s chips in de aanbieding bij Edah, dan is de andere week het spul wederom goedkoop verkrijgbaar maar dan bij de Dekamarkt. Ook niet vreemd natuurlijk want de meeste supermarkten zijn georganiseerd en kopen gezamenlijk in om betere prijzen te krijgen…..goedkopere prijzen om de consument binnen te halen/behouden…zeer belangrijk die folder, mensen pluizen zo’n ding helemaal uit, verder dan hun neus lang is kijken ze toch niet, want er zijn prima alternatieven voor die dure merken die zelfs in de aanbieding nog duur zijn in verhouding tot een hoop andere artikelen…..maar dat zien die mensen toch niet.

Li · 15 januari 2006 op 15:14

Jouw column levert in ieder geval een bonus aan reacties op!

Li

prikkels · 15 januari 2006 op 15:48

Dames en heren,

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties.

Nu bied de eerlijkheid me te zeggen dat ik het zelf niet heb meegemaakt. Zoals eerder gezegd doe ik zelden of nooit boodschappen bij de Appie. Ik moest snel nog 2 dingen hebben en de Appie was dit keer het dichtste bij. Voor mij in de rij stond een vrouwtje die dit overkwam en op zich vond ik het een prachtige scène.

Ik heb de column eerst vanuit haar oogpunt geschreven, maar dat kwam lang niet zo leuk en stevig over. Vandaar dat ik de ik-vorm gebruikte. Kan je het nog lekker aandikken.

Afijn om met Li te spreken: een ware bonus aan reacties. Waarvoor nogmaals dank.

Het enige jammere vind ik dat Scepsis in zijn tweede reactie meent op de persoon te moeten spelen door een link te trekken naar het blad en/of mijn ondernemerschap. Ik vind het van weinig goede smaak getuigen om in plaats op de inhoud van de column in te gaan, hij zich meent te moeten afvragen of ik wel of niet om een paar euro verlegen zit.

Daarnaast al zou ik bakken met geld hebben, dan nog zou ik op de kleintjes letten, simpelweg omdat dat nou eenmaal in mijn aard ligt.

Mosje · 16 januari 2006 op 10:51

[quote]Nu bied de eerlijkheid me te zeggen dat ik het zelf niet heb meegemaakt.[/quote]Ai prikkels, eigenlijk zou je dat soort dingen in het midden moeten laten. Laat de lezers maar denken wat ze willen.

We moeten de redactie van CX nu echt maar eens vragen om een speciale supermarktrubriek.

Geef een antwoord