Vroeger was het eenvoudig. Je ging naar het station, kocht voor een schappelijk bedrag een kaartje, liep op je gemak naar het perron, zag stipt op tijd een trein van afdoende lengte het station binnenrijden, stapte binnen in een oase van rust en ruimte, zocht een coupé die je aansprak, zetelde je achterwerk in het leer van een vrije stoel naar keuze en liet je comfortabel vervoeren naar je plaats van bestemming.

Tegenwoordig werkt het anders. Je gaat naar het station, realiseert je als treinreiziger in ruste dat je tegenwoordig een OV chipkaart nodig hebt om met de trein te kunnen reizen, baant je een weg door de tientallen kortingspasjes en klantenkaarten in je portemonnee, vindt de OV chipkaart die je ooit in een vlaag van verstandsverbijstering hebt gekocht maar nog nooit hebt gebruikt, constateert dat deze een houdbaarheidsdatum heeft die al lang en breed verstreken blijkt te zijn en sluit aan in een oneindige rij wachtenden voor de enige functionerende kaartautomaat die het station rijk is.

Je irriteert je aan je voorgangers die kennelijk zo koudbloedig zijn dat het touchscreen maar geen notie krijgt van hun bestaan, gokt je een weg door het meerkeuze-examen dat de gele kolos je voorlegt, wordt overmand door het gevoel bestolen te worden als je het transactiebedrag te zien krijgt, betaalt met PIN en gepaste tegenzin en grist gehaast het verworven kaartje uit de automaat.

Je rent bijna in volle vaart tegen een gesloten poortje aan dat kennelijk geopend moet worden met het zojuist verkregen kaartje, ziet al nagelbijtend toe hoe het scanoppervlak tot drie keer toe weigert je kaartje te accepteren, caramboleert tussen een horde tegemoetkomende treinverlaters richting het juiste spoor, ergert je aan mensen die de roltrap-etiquette in de wind slaan en hoort klemvast op een roltraptrede het elektronische geluid dat voor fluitsignaal moet doorgaan.

Je wordt op het perron toegekeken door de remlichten van de trein die je graag had willen halen, brandt je gehemelte aan een kop koffie die je koopt om het extra half uur wachttijd te verzachten, bent getuige van een gestaag aangroeiende menigte die kennelijk op dezelfde trein wacht als jij, ziet ruim vijftien minuten te laat een piepklein Märklin treintje het station binnenrijden, weet je amper in het afgeladen voertuig te wurmen en laat je als haring in een ton naar je plaats van bestemming vervoeren.

Noem me een oude lul, maar ik vond het vroeger toch beter…

Categorieën: Algemeen

Bruun

Welkom in mijn bruniversum!

13 reacties

WritersBlocq · 6 maart 2016 op 18:17

In sneltreinvaart gelezen, en ervan genoten. Flitsend! Een mooi staaltje Nederlands ook, grammaticale parels die ik zo graag heb.

Ergens zeg je “Je irriteert je aan”, en daar erger ik mij zó aan. Gelukkig doe je het verderop wel goed. Het is inderdaad ‘zich ergeren aan’ en ‘iets irriteert je’, je kunt je ergens aan irriteren.

Maar niets zo irritant als de huidige OVchip. Ik had ook zo’n verlopen pasje, grrr. De volgende werd niet herkend door mijn automatische incasso ofzo, dus laadde deze niet op. En ja, ook voor 2e klas treinreizen moest ik de kaart weer activeren, terwijl dit op mijn account actief stond :-S

Op Leiden of beter gezegd: Lijden CS, waar ik graag tijdens de lunchpauze doorheen wandel, kun je niet zonder OVchippas door het station banjeren. Winkels lijden eronder, hebben veel minder omzet. Rijen bij de poortjes groeien. Gesjeesde parkeerwachters die geüp- of downgrade zijn tot poortjeswachter houden de massa tegen, geven opvoedkundige lessen…

En nu komt er een Hoge Ome bij ons, van de week, op werk. Hij reist graag met de trein… wedden dat dit door deze onzin vanaf komende week verleden tijd is?

    WritersBlocq · 6 maart 2016 op 18:18

    ‘ergens’ moet zijn ‘nergens’. Kan ik mijn antwoord niet meer updaten?? En de smileys en quote-knop, zijn die verdwenen?
    Ben het nog effe kwijt op CX (voor mij) Nieuwe Stijl…..

    Bruun · 6 maart 2016 op 20:17

    Bedankt voor je reactie. Natuurlijk heb je gelijk voor wat betreft het foutieve “Je irriteert je aan”. Nu ik er met mijn neus bovenop gedrukt wordt, erger ik mij enorm aan deze zin en irriteert het me dat ik dit ondanks zorgvuldige controle niet gezien heb…

pally · 6 maart 2016 op 19:43

Hij is goed, Bruun , lekkere pen nog steeds.

WB, leuke column ( knipoog)

Snarf · 6 maart 2016 op 22:42

Super! Bijna poëtisch. Absolute topper.

miepske · 7 maart 2016 op 06:58

Zo herkenbaar!
Leuk en met veel plezier gelezen en ik bedacht ”Ik besef me dat we oud worden” om nog maar eens een andere irritant moderne taalfout in te brengen….hahaha

Mien · 7 maart 2016 op 07:59

Het leest aan het begin als een column uit de tijd van de postkoets. Toen een rijtuig nog een treeplank had. Net als de eerste auto’s. Die hadden ook een zwengel voor de aandrijving. Es war einmal.
Maar … er is gelukkig goed nieuws. Er wordt aan gewerkt. Niet aan het spoor. Maar aan de tijd. Of de Universiteiten, Hogescholen, MBO’s, kortom al het onderwijs waar vervoer bij nodig is is gevraagd de schooluren (en met name de vroegste aanvangstijd) aan te passen. Voor meer ruimte in de trein. Ik moet het nog meemaken.
Scherpe klaagzang Bruun. Graag gelezen.

Frans · 7 maart 2016 op 09:57

In een heel grijs verleden moest je een perronkaartje kopen om iemand af te halen of uit te zwaaien. Vraag me bij het lezen van de column, ik ga zelf nooit met de trein, wel af waar al dat loketpersoneel is gebleven. Ook weer verdwenen banen, zoals postbode. Zouden die ooit eenzelfde lot zijn beschoren als vergeten groenten. Wie weet. Schatrijke mensen die elkaar schrijven en de brieven door eigen personeel laten bezorgen en de heel rijken die behalve een privéjet ook een privéspoorlijn hebben.

Mosje · 7 maart 2016 op 16:14

Een Märklintreintje zien binnen rijden, daar teken ik voor 😉

Hans Schoevers · 7 maart 2016 op 19:50

Al minstens vijftien jaar geen trein van binnen gezien. Hier komt trouwens geen trein naar de ‘ bewoonde wereld’ .
Mijn auto brengt de sneltreinvaart.
Goed beschreven, Bruun.

arta · 7 maart 2016 op 23:14

Echt lekker geschreven!

Én gedeelde irritatie. Moet je eens proberen je OV op te laden met meereiskorting… Pffft…. Dat verhaal is zes columns vol!

Odette · 8 maart 2016 op 09:01

Ik hield van de conducteur die met zijn tangetje een gaatje maakte in het vers gekochte kaartje, dat vaak verstopt zat in een of ander hoekje van de portemonnee of van de jaszak. Het was terugkerend spannend.
😉
Mooi stuk, Bruun!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder