Al jaren verbaas ik me over de prijzen in het openbaar vervoer. Sinds de vercommercialisering van de NS bijvoorbeeld, waarbij door de zogenaamde marktwerking lagere prijzen zouden ontstaan, zien we de prijzen steeds verder de pan uit reizen. En dit terwijl het heel anders kan, een vergelijking:

-Een retour Breda-Amsterdam kost bij ons 32 euro (lees 70 gulden!)

-Een retour Essen-Brussel (vergelijkbare afstand) kost in Belgie echter maar 8 euro (lees 17 gulden)
Een retour Amsterdam-Brussel wordt zelfs al aangeboden voor 18 euro in Belgie!

Hierbij is mijn vraag, waar blijft het geld in Nederland allemaal aan de strijkstok hangen? Ik vermoed bij de directie en de leidinggevenden, waar er veel teveel van zijn en die ook nog eens te hoge salarissen willen ontvangen.

Door vercommercialisering wordt alles dus niet goedkoper maar juist duurder! Dit zien we duidelijk ook in de zorg en bij de energie-bedrijven.

Het wordt tijd dat dit eens bekeken wordt en of er een mogelijkheid is om deze bedrijven weer gewoon van de staat te maken, dat zou veel geld in onze portomonnee schelen!! En dat is belangrijk in de tijden die eraan zitten te komen.

Categorieën: Algemeen

7 reacties

Teunis · 27 september 2008 op 14:46

Hallo Rickteck

Hoewel ik je punt begrijp en zorg deel, zou ik het in een column anders opschrijven. Wat je nu hebt gedaan is het schrijven van een betoog. Iets wat je op de kansel zou kunnen verkondigen.

Daarnaast gebruik je nu erg veel grote woorden en thema’s. Wat mij altijd meer aanspreekt als je groot thema klein kunt maken. Bijvoorbeeld door er een anekedote van te maken.

Greetz Teunis

Neuskleuter · 27 september 2008 op 20:28

Heb ik dit voorbeeld ook al niet in je vorige column gezien? Het retourtje Brussel komt me akelig bekend voor.

Daarnaast is dit ook een kladje, geen uitgewerkt geheel. Ik snap dat je mijn vorige kritiek daarover nog niet hebt kunnen verwerken, omdat ik vermoed dat dit stuk al voor die tijd was ingezonden. Maar pak dat er even bij, misschien komt het goed 😉

axelle · 27 september 2008 op 20:58

Mmmm… Ik ben niet de persoon om kritiek te geven aan nieuwkomers hier, aangezien ik er zelf niet genoeg van bak. 🙂 Maar het is inderdaad precies een opsomming (probeer der een vlotte tekst van te maken en zéker geen opsommingstekens gebruiken!), de taal hapert hier en daar wat (de pan uit rijzen, dacht ik bv). Bovendien vind ik je co te kort om er zoveel alinea’s in te steken. Kijk uit naar je volgende, Axelle

pally · 27 september 2008 op 21:48

Het is al gezegd:echt iets meer uitwerken. En het scheelt in je portemonnaie, niet portomonnaie of gaat daar bij jou een fles port in? Dan is het weer wel goed, 😀

groet van Pally

Mien · 29 september 2008 op 11:47

Als ik het goed “uitrickteck” dan kom ik aan andere bedragen. Ik verklap een geheim. Het geld gaat waarschijnlijk door heel veel portomonnnees en met een beetje geluk komt het dan weer in de jouwe terug. Markttheorie leert namelijk dat de geldstroom van de een naar de ander gaat en dat de omloopsnelheid van een euro (lees: gulden) gemiddeld twintig portomonnnees bedraagt. Dat betekent met een beetje geluk dat je de euro’s (lees: guldens) die je teveel hebt uitgegeven aan de NS binnenkort weer terugziet. Om dit te staven of railen kun je het beste een euro (lees: gulden) markeren door er een Ricktecksticker op te plakken. Ik wed dat je hem binnen twintig dagen terugziet. Misschien heeft ie dan wel de treinreis tussen Brussel en Amsterdam 4x meegemaakt tegen een spotprijsje. Wie zal het zeggen. In ieder geval is het goed voor de economie dat al dat kapitaal vlot uitgegeven wordt. Dus plunder je spaarrekening en koop een stradivarus strijkstok. Een betere investering kun je niet doen. Wacht een paar dagen en koop dan een aandeel van een goed geolied energiebedrijf. Wacht dan rustig de tijd af die eraan komt. Die gaat immers altijd weer vlugger voorbij dan je denkt. Zonder alinea’s, 16 woorden meer.

Mien Column in Reactie

RickTeck · 24 oktober 2008 op 16:48

Alle opmerkingen zijn zeer welkom, ben nog maar pas begonnen met schrijven. Kan wel wat hulp gebruiken.

Inderdaad zijn deze collumns rechtstreeks op de site geschreven, zonder echte voorbereiding..
Vanaf nu schrijf ik het eerst, kijk ik het na op fouten en lees het een aantal keer of het eigenlijk wel wat is.

Mijn volgende collumn hoop ik weer iets beter af te leveren. Nogmaals: tips zijn zeer welkom!

RickTeck · 24 oktober 2008 op 17:04

Dat er geld naar de burger “terugkomt” van de
NS kan ik niet echt volgen, er vloeit juist teveel geld uit het bedrijf in privebezit van steenrijken.

Door de privatisering zijn salarissen en bonussen de pan uitgerezen bij de NS kader- en topmedewerkers die betaald worden van de winst. Winst die vroeger in het bedrijf terug werd gestoken voor o.a. uitbreiding, onderhoud en reparaties van het gehele NS netwerk en “wagenpark”. Tevens kan de kostprijs voor een kaartje dan ook lager worden. Want door de extreme salarissen en bonussen van de top moet het treinkaartje wel een behoorlijk percentage topsalaris voor de directie kosten.
Daar zien we dus niets van terug maar koopt de directie met gemak tweede villa’s en derde boten van.

En nog erger is dat het hard werkende personeel in de trein droog brood moet eten en zich kapotwerk in een gevaarlijke werkomgeving.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder