Fakenews

Je zult maar een Amerikaanse hamburgerketen zijn en al jaren onder vuur liggen omdat je hele menu van oudsher doordrenkt is van vet en calorieën. Je weet al jaren kinderen voor je te winnen met waardeloos speelgoed. ‘Gratis’ bij een burger en een zakje friet. Uiteraard verpakt in een voor kinderen aantrekkelijk veelkleurig doosje.
Je merkherkenbaarheid is prima, strak opgebouwd rond de rode en gele kleurstelling en natuurlijk een simpel maar duidelijk logo. De twee grote gele bogen torenen bij elke snelwegafrit boven alles uit en wakkeren onherroepelijk het hongergevoel aan. De koters op de achterbank zien van verre de primair gekleurde bogen, toevallig in een kleur die voor het menselijk oog het beste waarneembaar is, en schreeuwen om een vette burger. Dat heeft die hamburgerbakker toch knap voor elkaar! Vanaf hun geboorte (her)kennen kinderen het merk, al is het maar door de opvallende clown die prominent in elke vestiging staat. En dan heb ik het niet over de ‘king of pop’, waarvan een afgietsel bij een van de vestigingen stond…
Ondanks die zorgvuldig opgebouwde merkbeleving staat de Amerikaanse keten onder druk. Men verkoopt weliswaar al jaren gezonde alternatieven, het imago van hamburgerketen blijft bestaan. Dat bakje sla is immers wel gezond, de bijgeleverde saus is dat allerminst! De fruitsalade is immers wel een vitaminebom, de toegevoegde geraffineerde suikers voegen feitelijk vooral tandbederf toe.
De keten blijft kampen met imagoproblemen in onze door gezondheidsfreaks gedomineerde samenleving. Dus kwam iemand van marketing met het plan: “We moeten een radioreclame lanceren om ons imago bij te sturen. Iets met rood fruit. Roodfruit wordt immers als superfood gezien. Misschien een roodfruitmilkshake, want melk is goed. Dat is immers noodzakelijk voor sterke botten.” Goed idee van die marketeer, jammer alleen dat die nieuwe milkshake gepromoot wordt met keihard typisch Amerikaans fakenews!

Sinds wanneer kan een milkshake proeven?! Of is die roodfruitmilkshake zo genetisch gemanipuleerd dat het nu een menselijke eigenschap heeft?!

Veritas, 19.04.’19


Veritas1974

Schrijven is schrappen. De beste verhalen ontstaan in het hoofd van de lezer door wat de schrijver niet geschreven heeft.

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder