Het totale cabinepersoneel glimlacht per jaar 219 miljoen keer naar passagiers. Dat heeft het bedrijfsblad Wolkenridder Magazine van de KLM berekend. De aanname hierbij is dat stewards en stewardessen per reiziger drie keer glimlachen. Wat wordt er tegenwoordig allemaal niet onderzocht? En hoe wordt het onderzocht? Op deze manier kan iedere amateuronderzoeker zijn eigen verbazingwekkende uitkomsten berekenen.

Bijvoorbeeld hoeveel tijd je besteedt aan tandenpoetsen. Aanname: iemand wordt 70 jaar oud en poetst gemiddeld twee keer twee minuten per dag zijn ivoor. Ik kom op 2555 uur. Dat is 71 werkweken van 36 uur.

Nog zo’n leuke berekening. Nu over toiletbezoek. Per dag, zitten we 10 minuten te ontlasten en 4 keer bungelen de mannen 2 minuten boven de pot. Vrouwen zitten er doorgaans diezelfde tijd op. Uitkomst van dit onderzoek van de koude grond: 7300 uur brengen we door op het toilet. 203 Werkweken. Circa 4 werkjaren, wordt er van alles uitgewerkt. Je zou er van de weeromstuit obstipatie van krijgen!

Als je zo die uitkomsten bekijkt, is het een wonder dat de mens nog tijd over heeft voor een betaalde baan.

Nu kom ik terug op het KLM verhaal. Drie keer per dag glimlacht dus die steward of stewardess. Maar mij gaat het er niet om óf er wordt geglimlacht, maar hoe! Is het gemeend, of is het een commerciële grijns? Om enig licht op deze materie te werpen heb ik Van Dale geraadpleegd.

glim·lach (de ~ (m.))
– geluidloze lach die bestaat in een vertrekking, verbreding van de mond

Klinkt klinisch hè? En nu een “grijns”.

grijns (de ~, grijnzen)
-spottend of voldaan lachende, soms onaangenaam aandoende gezichtsuitdrukking

Een commerciële grijns is een combinatie van een glimlach en een grijns. Uiterlijk worden alle trekken van een glimlach vertoond, maar onzichtbaar die van de grijns. Je ziet dus iets leuks, maar voelt op zijn best iets onpersoonlijks.

Nee, dat hele gegoochel met glimlachen door de Wolkenridder is een prachtig staaltje van narcistisch zelfonderzoek dat de term luchtfietserij meer dan waard is.

Trouwens, afgezet tegen een omzet van 1,8 miljard euro op jaarbasis vind ik die driemaal daagse glimlach ook nog eens erg mager. Zelfs voor een commerciële grijns…

Happyturf

Categorieën: Algemeen

6 reacties

KingArthur · 17 december 2007 op 17:08

Het schijnt hier in een keer een hot topic te zijn al die nutteloze onderzoeken. Ik weet niet, was niet echt geboeid door je tekst. Daar had je meer mee gekund m.i.

KawaSutra · 17 december 2007 op 18:51

Heb ik nou geglimlacht of gegrijnsd? 😀
Leuke titel!

lisa-marie · 17 december 2007 op 18:58

Is het een grijnzende glimlach of een glimlachende grijns? Daar ga ik eens onderzoek naar doen 😆

Grumpy-old · 17 december 2007 op 21:35

NEEEEEEEE!!!!

niet nog een jaaronderzoek.

😆

pally · 18 december 2007 op 09:06

Ja, die idiote onderzoeks-en teldrang. Op zich een goed onderwerp. Maar je hebt er ook een beetje een telcolumn van gemaakt.
Vooral het laatste enterende deel.

groet van Pally

pepe · 18 december 2007 op 14:56

😆
Glimlach te koop!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder