Van de week was het Halloween.

 Toen ik jong was, was Halloween slechts alleen bekend van de gelijknamige horrorfilms, waarin steevast een groep jongeren op uiterst wrede en ongeloofwaardige manier werd uitgedund.
Maar tijden veranderen en snel ook. Het valt amper nog bij te houden. Dergelijke veranderingen beginnen meestal in de VS om vervolgens in razend tempo over te waaien naar Europa. Lagere schoolkinderen in de meest afschrikwekkende kostuums gaan van deur tot deur terwijl ze om snoep vragen.
De afgelopen paar jaar werd er tijdens Halloween bij mij aangebeld en evenzoveel jaar heb ik hen moeten teleurstellen. Waarom? Ik vergeet het gewoon. Ik hecht totaal geen waarde aan feesten die door de commercie worden uitgebuit.
In Noorwegen kunnen ze daar sinds afgelopen Halloween over meepraten. Een winkelketen genaamd Europris dacht uit Halloween ook een slaatje te kunnen slaan.
Op de vleesafdeling lagen niet van echt te onderscheiden, maar Goddank toch valse, ledematen van mensen. Dit mooi verpakt, als zijnde echt vlees. Ik stel me zo voor dat je op zoek naar je wekelijkse gehaktbal en speklap je oog opeens valt op een bloederige hand of voet. Het zou voor mij de ultieme aanleiding zijn om per direct vegetariër te worden.
De grap viel bij het publiek niet in goede aarde. Duhhh!!
Bij menig volwassenen, maar zeker ook bij veel kinderen, was dit een ervaring die op het netvlies bleef hangen. Voer voor psychologen.
Wie verzint er nu zoiets? Dit is echt Halloween door de reclamewereld en commercie ten volle uitgebuit.
Na klachten zijn de valse ledematen uit de winkelketen verwijderd.
‘Het was niet de bedoeling om kinderen de schrik van hun leven te geven,’ aldus een woordvoerder van Europris.
Wat was dan wel de bedoeling? Wat was het nut om bebloede ledematen op een foodafdeling van een winkel te leggen? Je kunt mij veel proberen wijs te maken, maar dit excuus gaat er bij mij niet in. Die ledematen zijn daar opzettelijk, waarschijnlijk door een zieke geest zonder gevoel voor oorzaak-gevolg, neergelegd. Niet voor de lol, welnee, puur om te shockeren.
Of anders dan toch om vers publiek, dat op alle ontstane commotie afkomt, in de winkel te krijgen. En kijkers zijn waarschijnlijk potentiële cliënten die anders nooit de Europris zouden hebben bezocht.
Gewoon is niet meer genoeg. Sint Maarten lopen met lampion is saai. Jonge kinderen aan de deur vermomd als heks of vampier kennen we ook al. Dus is het tijd voor een nieuwe shock. Want stel je toch voor dat volgend jaar naast het verdwijnen van Zwarte Piet ook de aandacht voor Halloween verdampt lijkt te zijn omdat de markt haar buik er vol van heeft?
Waar gaat het heen?
Ik ben klaar met al die door de commercie opgedrongen feesten. Voor mij geen Halloween. Sinterklaas met Witte Pieten sla ik ook over. De Kerstman blijft maar mooi op de Noordpool. Valentijnsdag is voor watjes die anoniem hun liefde aan iemand verklaren en dus bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. De Paashaas; tja die bestaat niet.
Tenslotte schaf ik moederdag en vaderdag af. Schijnheilig moeder of vader één verplichte dag in het zonnetje zetten. Doe gewoon eens vaker uit jezelf iets voor een ander. Kleine moeite, groot plezier.
En wat doen we met die ledematen? Geen idee… iemand suggesties?

 

Categorieën: Actualiteiten

irma1969

Veelzijdig, ik wil niet in een hokje geplaatst worden. Turkije-gek, ben bezig de taal te leren en geloof me, dat is moeilijk. Gek op schrijven. Dat is begonnen in 2011, toen ik met mijn autobiografie (Ontheemd - Irma Puschnigg) ben begonnen. In 2012 is dit boek uitgekomen. Schrijf gedichten, korte verhalen en columns, heb mijn eigen blog. Grote wens: schrijven van een reisblog.

2 reacties

Mien · 5 november 2013 op 08:01

Traditionele kritiek op traditionele feesten in een traditionele wereld waar traditioneel gezien economische principes aan ten grondslag liggen. De botjes zou ik sowieso bewaren voor het geval er weer een financiële oorlog uitbreekt. Goede column die voldoende stof tot nadenken biedt. Zonder gratis zegeltjes. 😉

Libelle · 5 november 2013 op 09:05

De kleintjes vinden de lampionoptocht nog steeds leuk.
Je hebt wel gelijk, de commercie verpest alles.
Wanneer de reacties over de inhoud gaan, dan wordt stilzwijgend het ’technische’ als goed verondersteld. Dat is een compliment!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder