‘Goedemorgen. Afdeling oogheelkunde, met Nachtzuster*.’
‘Weet je wat jullie zijn! Een kutziekenhuis! Een KUTziekenhuis!’
‘ …..Wat is er aan de hand, meneer?’
‘Jullie moeten eens kappen met die spuiten in m’n oog! Ik heb er al de hele week last van! Het brandt als een gek. Denk maar niet dat jullie hiermee wegkomen!’
‘Ow, dat is heel vervelend, die pijn. Als ik uw naam, geboortedatum en telefoonnummer mag noteren, dan kan ik de oogarts be..’
‘Ach, sodemieter toch op! Jullie ouwehoeren alleen maar! En maar prikken. Helpt geen donder allemaal! Een KLOTEziekenhuis, dat zijn jullie!’
‘Meneer, probeert u even rustig te wor..’
‘Rústig! Rústig! Met die pijn zeker! Wie ben jij dan wel niet! Jij gaat mij helemaal niks vertellen! Ik sterf het af hier!’
‘Meneer, ik wil u heel graag helpen, maar dan heb ik echt enkele gegevens van u nodig. Mag ik uw naam en geboorteda…’
‘Nee, dat mag je niet! Dat gaat je niks aan! Jullie blijven van m’n oog af! Ik heb pijn! Door die kloteprik! Jullie hebben geen idee wat je een oude man aandoet! Mongólen!’
Klik.

Zaterdagochtend, half negen. De stemming zit er direct goed in bij mij. Ik sta alleen op de afdeling en het is druk. Telefoontjes aannemen van patiënten met problemen horen, als de poli dicht is, ook bij mijn werkzaamheden. Normaliter kan ik de persoonlijke klachten redelijk rap doorsluizen naar de oogarts. Echter niet in het geval van deze boze man. Ik gok erop dat hij aan macula degeneratie lijdt en daarvoor een intravitreale injectie heeft gekregen op de poli. In kort normaal Nederlands: Netvliesveroudering met als gevolg visusverlies. Om dit proces te stabiliseren krijgen patiënten doorgaans een medicinale injectie in hun oog.
Deze behandeling mag geen klachten veroorzaken en patiënten met pijn dienen zich direct te melden zodat de oorzaak opgespoord kan worden.
Om in het weekend mensen snel verder te kunnen helpen, heb ik persoonlijke informatie nodig. Uiteraard de klachten, een naam, geboortedatum en een telefoonnummer. Het enige wat ik van deze ontevreden patiënt weet, is dat hij pijn heeft na een injectie en dat hij het ziekenhuis niet hoog in het vaandel heeft staan.
Het zit mij toch niet helemaal lekker en ik neem contact op met de dienstdoende oogarts in opleiding. Zij heeft geen idee over wie ik het heb, maar hoopt dat de desbetreffende persoon nogmaals contact op zal nemen.

Dat gebeurt. ’s Middags om half twee.
‘Goedemiddag. Afdeling oogheelkunde, u spreekt met Nachtzuster*.’
‘Ik barst nog steeds van de pijn! Ik ga jullie aanklagen, want dit is niet normaal! Wat ga jij hier aan doen! Jullie zijn gvd een ziekenhuis van ni..’
Deze keer ben ik degene die interrumpeert. Mede door de drukte op de afdeling wil ik dit zo efficiënt mogelijk afhandelen. Mijn irritatie groeit door zijn toonzetting. Rustig en vriendelijk blijven, prent ik mijzelf in.
‘Meneer! Ik ben blij dat u belt. Ik maakte mij al zorgen over u. Na uw telefoontje van vanmorgen heb ik overlegd met de oogarts en zij wil u heel graag vandaag nog zien. Bent u in de gelegenheid om naar het ziekenhuis te komen?’
Aan de andere kant is het even stil.
‘…Ja, en dan gaan jullie weer zo’n klotespuit geven zeker! Nou, ik dacht het niet, hè! Zorg nou maar heel snel dat ik van die pijn af kom! Prutsers! Dat zijn jullie! Een ziekenhuis van ni..’
‘Meneer, we kunnen heel lang discussiëren over het ziekenhuis, maar daar bent u helemaal niet mee geholpen. Natuurlijk kunt u naar een ander ziekenhuis gaan, alleen bent u daar niet bekend en loopt alles via de EHBO. Dat kan echt uren gaan duren. Als u nu hierheen komt, wordt u direct gezien door de oogarts. Daarna kunt u altijd nog een second opinion aanvragen. Hoofdzaak nu is dat u van uw pijn afkomt. Toch? Wat is uw naam?’

Ik laat mij niet langer overrompelen door een kwade patiënt. Mijn meer directe aanpak dit keer is, na een korte aarzeling van zijn kant, succesvoller dan vanmorgen.
‘…Van Hal. Maar owee als de pijn alleen maar erger wordt straks. Dan zullen jullie eens wat beleven! Het is geen doen om ouwe mensen zo’n pijn te laten lijden! Mensonterend, dat is het!’
In gedachten zie ik gebalde vuisten, klaar om uit te halen. Ik haal even adem en tel tot drie.
‘Natuurlijk, u heeft helemaal gelijk. Ik weet ook zeker dat de oogarts er alles aan zal doen om u te helpen. Het enige dat ik nog nodig heb is uw geboortedatum. Heel vervelend dat u zoveel pijn heeft. Hier moet u echt niet langer mee doorlopen. Daarom is het belangrijk dat u zo snel mogelijk hierheen komt. Hopelijk valt het allemaal mee. Kunt u vervoer regelen?’

Uiteindelijk, maar niet zonder diverse krachttermen, krijg ik toch de noodzakelijke informatie. Inclusief de toezegging dat hij zich over een uur zal melden op de afdeling. Het gaat allesbehalve van harte. Ik benijd de oogarts niet. Zij zal ongetwijfeld de wind van voren krijgen van hem. Haar gezichtsuitdrukking bij het horen van zijn naam spreekt boekdelen. Hij staat niet bekend als de meest genuanceerde patiënt. Zijn gedrag wordt ongetwijfeld negatief beïnvloed door pijn en zorgen. Die zorgen zijn niet geheel onterecht. Eén van de grootste, zeldzame complicatie bij een intravitreale injectie is namelijk een ernstige oogontsteking met mogelijk blijvende blindheid als gevolg. Dit moet direct behandeld worden en gaat vaak gepaard met een langdurige opname. Na grondig onderzoek blijkt meneer van Hal een beschadiging aan het hoornvlies te hebben opgelopen na zijn vervloekte spuit. Heel vervelend en pijnlijk, maar redelijk onschuldig en met een zalftherapie moeten zijn pijnklachten binnen een paar dagen verdwenen zijn. Opname is niet nodig. Ik ben oprecht blij voor hem. Dat daar ook wat eigenbelang bij zit heb ik niet gemeld. Deze wond behoeft geen extra zout.
Fijne Kerstdagen!

* Gefingeerde naam ivm privacy.

Categorieën: Gezondheidszorg

Nachtzuster

Ik doe iets aan jouw pijn.

12 reacties

Mien · 24 december 2013 op 08:24

Wat een hoop consulten. Te beginnen bij een prikconsult. Een telefonisch consult. Een informatieconsult. Een adviesconsult. Een slechtnieuwsconsult. Een terugkomconsult. Een zalfconsult. Tot slot resulterend in een samenvattend schrijfconsult. En dat allemaal om de goede vrede te bewaren. Het is gelukt. Een mooie inkijk in ziekenhuis hectiek van een onooglijk vaginaziekenhuis. Kortom, Grey’s Anatomy, ER, House en Trauma knap gebundeld in één aflevering. Respect voor de receiver, messenger en writer van de boodschap.

SIMBA · 24 december 2013 op 12:12

Pijn aan je oog lijkt me echt afschuwelijk……

pally · 24 december 2013 op 14:13

Hij is leuk en jij hebt geduld…

Meralixe · 24 december 2013 op 14:51

Zeer herkenbaar…zegt Meralica die binnenkort 38 jaar dienst aan de receptie van een psychiatrische instelling zal beëindigen. Het is een klein wonder dat ze aan de goede kant gebleven is. :laugh:

Mooi hoe je bij het vertellen de lezer voldoende op de hoogte houd van de werking van een ziekenhuis, de eigen inbreng mee heeft van uit het eigen beroep, en daar bovenop de patiënt met een eigen taalgebruik laat mee spelen in het verhaal. :yes:

Ferrara · 24 december 2013 op 15:58

Mooie inkijk, goed verteld. Gouden zuster werkt daar.
Weten ze dat wel in dat ziekenhuis van niks? Ik wil ze wel even over de balie trekken om ze dat te vertellen.

trawant · 24 december 2013 op 17:16

Zuster, zuster wat een baan en wat een engelengeduld.
Ik zou me niet kunnen beheersen en de man midden in zijntirade sommeren zijn kop te houden en te luisteren.
Maar ja ik ben ook niet crisis/ agressie bestendig.
Maar bovenal prima geschreven stuk en daar gaat het maar om.
Lekker snel, direct, flitsende dialoog, achtergrondinfo en goede situatiebeschrijving. Daar door zit ik naast u in het ziekenhuis hoewel ik daar eigenlijk ver vandaan wil blijven.

g.van stipdonk · 24 december 2013 op 19:17

Goed stuk en de titel dekt de lading. Alleen schuttingwoorden trekken mij niet zo, bij wijze van spreken.

Yfs · 25 december 2013 op 08:31

Ik vind ‘m leuk!!!! Vooral vanwege de twist halverwege waardoor de rollen omgedraaid worden. Ik heb laatst een cursus ‘zakelijk telefoneren’ gevolgd ( na 30 jaar in dienst te zijn), gewoon voor the fun’ Maar als je het mij vraagt ben jij ooit geslaagd met vlag en wimpel voor de cursus ‘geduldig, professioneel, correct en beheerst telefoneren’ 😉

Dit soort verhalen van jouw hand verveelt nooit Nachtzuster. Ik smul ervan!! :yes:

arta · 25 december 2013 op 12:26

Een inkijkje in jouw professie. Wàt een professionaliteit, geduld en liefde voor het vak straalt deze column uit.
Erg graag gelezen.

Nachtzuster · 25 december 2013 op 22:29

Bedankt voor jullie lieve en mooie reacties. Het is waar dat ik bij patiënten vaak goed mijn geduld kan bewaren en nagenoeg te aller tijden vriendelijk zal blijven, maar het is niet zo dat ik nooit eens geïrriteerd raak of naderhand eens flink mijn gal moet spuien bij een collega. Een gouden zuster ben ik dus zeker niet, Ferrara. Noem mij maar gewoon menselijk. In deze situatie, die op waarheid gebaseerd is, weet ik nog dat ik echt moeite moest doen om mijzelf in te houden aan de telefoon. Zeker ook omdat het erg druk was die dag en door dit soort gesprekken mijn werkzaamheden stagneerden. Maar dat laat je liever niet laten merken aan degene die aan de andere kant hangt. Tenslotte ben ik de hulpverlener en niet de hulpvrager. Die heeft geen boodschap aan mijn nog te verrichten activiteiten. En terecht. G, ik hou ook niet van schuttingwoorden, maar mooier kon ik het niet maken in dit verhaal.

Ferrara · 25 december 2013 op 23:47

Zuster met een gouden randje dan.

Sagita · 27 december 2013 op 16:26

Heerlijk inkijkje in het ziekenhuis gebeuren. Ik hou ervan en je brengt het goed tot leven. Het zijn misschien niet de leukste patiënten, maar ze zorgen wel voor wat afwisseling en leuke onderwerpen om over te schrijven. Stel je voor: ‘Alleen maar nette mensen’! Dodelijk toch?
groet Sa!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder