Wat is een goede docent? Hoe wil jij voor de klas staan? Wat vind jij belangrijker het kind of de lesstof? Welke didactieken wil je gebruiken?
Met deze vragen begin je de lessen van de opleiding, hiermee word je klaar gestoomd. Terwijl wij nog zelf hard moeten blokken om ons P of onze diploma’s te halen, worden we al neer geknuppeld met didactieken, gesmoord door theorie, ondergeschoffeld door kennis.
Waarom doen we het? Voor het salaris is het niet te doen, nog steeds niet.
Knokken voor je motivatie waar doen we het voor? Want het zijn wolven, krijgen we te horen van alle hoeken. Wees niet soft maar je moet vooral wel jezelf blijven.
Janken is een doodzonde, dan word je word gelyncht bij het leven.
Stage: met een helm op de klas ingeduwd (het motiverende duwtje in de rug?). Een nieuwe komende lichting docenten.
Boeken als een schild, je whiteboard marker je dolk in de strijd. Je kennis het enige wat je zou kunnen redden van de door tas gebochelde pubers.
Hier zijn wij voor aan het leren, hier doen wij het voor.

XX
signed
Kaatje

Categorieën: Maatschappij

7 reacties

arta · 3 juni 2009 op 09:00

Wat mij betreft is dit meer een notitie dan een column. Twee alinea’s vol vragen, voor mij persoonlijk weinig interessant, maar dan kom je met een eindconclusie die ik dus echt geweldig vind: [quote]Boeken als een schild, je whiteboard marker je dolk in de strijd. Je kennis het enige wat je zou kunnen redden van de door tas gebochelde pubers.[/quote]
🙂
Kussen is niet nodig onder een column, ik lees het ook wel zonder…:-D

LouisP · 3 juni 2009 op 09:32

Kaat,

Knokken voor je motivatie! Waar doen we het voor?
Interessante zin! Daar ga ik wat langer over nadenken.
Zijn kruisjes kussen! Als ik dat maar eerder had geweten!

groet,
Leonardo

doemaar88 · 3 juni 2009 op 09:38

Leuke titel, leuk stukje, maar opnieuw zo kort! Jammer, ik had hier wel meer uit willen lezen

lisa-marie · 3 juni 2009 op 10:53

Weet je waarom je het doet ? Omdat je hart het ingeeft.

Het is voor mij ook meer een overpeinzing dat een column.
ik denk dat er meer in zit, wat meer ervaringen van jezelf er tussen.
Je intro en je afsluiting zijn wel goed vind ik.

Mien · 3 juni 2009 op 13:42

De enige remedie voor dit schoolleed …
De jeugd aanpakken met hun eigen media …
Wie niet horen wil moet luisteren …

Zing keihard een live-versie in van [b][url=http://www.youtube.com/watch?v=FQCEoPZc32U]”Catootje”[/url][/b] op je telefoon of camera.

Plaats dit op You Tube en zet het op je iPod.

Zodra ze beginnen te klieren verwijs je naar het You Tube filmpje of laat je de live-versie horen via je iPod (niet vergeten om hier megaboxen op aan te sluiten!).

Mien Tip

Dees · 3 juni 2009 op 16:35

Ik vind je wordt gelyncht bij het leven’ geweldig. Hoe vaak kan een mens gelyncht worden vraag ik me dan meteen af 😀

Ja meis, die hele onzinnige opleiding om er uiteindelijk achter te komen dat het er met name op neerkomt of je erop springt of je eronder laat krijgen. Ik weet alleen wel dat ik tijdens mijn LIO-stage overdag nachtmerries van leerlingen voor me had en ’s nachts nachtmerries over leerlingen voor me had. t valt niet mee. De tweede werkervaring is al beter en bij de derde kan je gaan oefenen op zurig doen in de docentenkamer. Maar… het is ook een van de vrijste beroepen en je kan er na de nachtmerries ook veel plezier aan beleven. Dus go for it. Drop, of dronder 😉

champagne · 4 juni 2009 op 11:37

De mooiste zin uit deze overpeinzing heeft Arta al aangehaald. Jammer dat je een en ander niet meer hebt uitgewerkt, want er zit echt wel een column in dit onderwerp.

Geef een antwoord