“Je kent het rijtje in het Nederlands toch wel? Ik, jij, hij, zij,wij, jullie,zij?” vraag ik aan leerling X. die ik Engelse grammar uit moet leggen. Hij kijkt me hoopvol aan. “Ja, dat ken ik wel!”
“Mooizo. En dan in het Engels. I (am), you (are), he (is), she (is), they (are), we (are), you (are). Ken je dat rijtje?” X kijkt me blanco aan. Ik zucht en vraag me af wat onderwijs tegenwoordig nog te betekenen heeft, als leerlingen in de tweede klas zitten en de basis al missen.

Een half uur later zit ik nog te blokken met leerling X. We zijn anderhalve oefening verder en mijn bureau ligt vol met kladblaadjes met uitleg die ik voor hem opgeschreven heb. Om de vijf minuten vraag ik X om mij eens uit te leggen wat ik hem geleerd heb, zodat ik kan zien of hij me begrepen heeft. Ik merk dat de helft hem ontglipt en dus probeer ik een andere manier van uitleggen.

En het is verrekte lastig. Ik heb geen Engels gestudeerd. Ik ben stagiaire op een zogeheten REC, een Regionaal Expertise Centrum. ‘Mijn kids’ hebben bijvoorbeeld ADHD, PDD-NOSS, Gilles de la Tourette, concentratieproblemen of dyslexie. Ze hebben geen klassikale lessen maar werken met weektaken en krijgen redelijk individuele begeleiding.

Leerling X vindt Engels heel lastig. Ik moet het met hem doornemen en probeer zo goed en zo kwaad als het kan alle kennis die ergens stoffig in mijn brein hangt, bijeen te rapen en zo helder mogelijk over te brengen op X. En dat is nog moeilijker, want ik heb zelf nooit wat geleerd.

Ik heb een talenknobbel. Mijn moeder heeft Frans en Nederlands gestudeerd en mijn vader heeft Engels gestudeerd waarna hij er dertig jaar lang les in heeft gegeven. It runs trough the family, zeggen ze dan en het kon ook bijna niet anders dan dat ze vier kinderen produceerden die stuk voor stuk een enorme woordenschat ontwikkelden op jonge leeftijd, taalgevoel hebben en ook nog aardig kunnen schrijven daarbij.

Toch heeft mijn talent een keerzijde, omdat ik alles automatisch goed doe. Kom bij mij dus niet aanzetten met uitleg van grammatica en regeltjes, want dan snap ik het niet meer. Ik heb op de middelbare school dus alle grammar langs me heen laten glijden, mijn opdrachten gemaakt en goede cijfers behaald.

Nu is het mijn bottleneck. In het afgelopen uur heb ik X’ gezichtsuitdrukking talloze keren zien veranderen van hoopvol, naar blanco, mismoedig, begrijpend, opgetogen en weer omgekeerd het rijtje af. Hoe onprofessioneel ook, af en toe heb ik in het bijzijn van X de uitleg in het handboek hardop tot mezelf door laten dringen. Uiteindelijk zwabberde de uitleg het stof uit mijn hersenen weg en dreef de langbewaarde, ongebruikte kennis (die ergens toch tot me doorgedrongen is tijdens mijn middelbareschoolcarriere) naar boven.

En daar geschiedde een wonder: ik legde uit en X begreep.

Categorieën: Overig

9 reacties

LouisP · 26 oktober 2010 op 13:01

Origin,
vreemd, bij de laatste zin…toen drong het stuk pas door…
En daar geschiedde een wonder:ik legde uit en X begreep..wat een mooie zin!

Ik had X gewoon een naam gegeven…en misschien, misschien had je die eerste alinea weg kunnen laten. De 2de is erg mooi om te beginnen…

lowieke

DreamOn · 26 oktober 2010 op 13:04

[quote]Ik heb een talenknobbel.[/quote]

[quote]Toch heeft mijn talent een keerzijde, omdat ik alles automatisch goed doe [/quote]

Dit zijn gevaarlijke uitspraken op cx. Helemaal als je in je profiel ‘fillosoveren’ hebt staan bij het kopje ‘interesses’. 😉

Op zich een mooie column, het is ook lastig, als voor jouw de leerstof geen enkel probleem oplevert om dit door te geven aan leerlingen. Ik heb zelf lang lesgegeven, en ook Remedial Teaching gedaan, en me ook wel eens wanhopig afgevraagd waarom de lesstof niet werd begrepen. Of waarom alles weer was weggezakt na een vakantie.

Ik zou eerder een fictieve naam gebruiken, dan leerling x. Dat leest niet zo prettig, en het maakt het verhaal op een of andere manier wat onpersoonlijker.

Waarom noem je grammatica trouwens grammer?

Ik las ook, dat je met die leerling bezig bent en een half uur later nog steeds aan het blokken. Is dat al niet veel te lang voor zo’n kind? Misschien tussendoor even een rondje om de school laten rennen?

pally · 26 oktober 2010 op 15:25

Er zijn een paar dingen die ik niet begrijp, Origin:
Ten eerste: waarom verwonder je je erover dat 2eklas-leerlingen geen basis hebben opgebouwd, terwijl je later vertelt dat het leerlingen met afwijkingen zijn?
Ten tweede: hoe kun je je verwonderen over het niet hebben van basisvaardigheden, terwijl je ze zelf ook niet hebt?
Ten derde: Krijg je in jouw specialistische opleiding geen didactiek?( het lijkt namelijk of je dat tussendoor nog aan het uitvinden bent).
Maar misschien ben je net begonnen.
Deze inhoudelijke punten zeggen natuurlijk niets over jouw schrijven, want dan doe je zeker leuk. Welkom hier

groet van Pally

SIMBA · 26 oktober 2010 op 16:24

Grammar is grammatica in het engels, ik snap niet goed waarom dat in een nederlandstalige column staat.
Verder een leuk stukje, welkom hier!

Pluiskop · 26 oktober 2010 op 17:22

Actually; It runs IN the family

Leuk verhaal. 😀

sylvia1 · 27 oktober 2010 op 09:59

Niet slecht voor een debuut, ben benieuwd naar volgende stukjes. De laatste zin is mooi. Welkom hier!

Fem · 27 oktober 2010 op 10:29

Ik zie dat je niet helemaal “nieuw” bent hier, maar dit is dan wel je debuut…
Wat mij betreft was het x-je vervangen door een naam, maar dat is geen nieuws meer, zie ik.

Welkom!

datmensinkenia · 28 oktober 2010 op 18:44

Ik zal het vrij makkelijk vinden om dit stukje Outta my system te krijgen. Zoals andere mensen al hebben gezegd, zitte er wat taalfouten, zowel in het Nederlands en in het Engels.

[quote]vraag ik aan leerling X. die ik Engelse grammar uit moet leggen.[/quote]

Waarom het puntje achter de X als de zin gewoon doorloopt? En dan als je het verkeerde woord (trough) gebruikt, in plaats van IN, zou het dan toch leuk zijn als je het juist spelt (tHrough).

En ik denk dat het woord “bottleneck” hier een andere betekenis heeft dan wat jij hier bedoelt, of zie ik dat verkeerd?

origin · 3 november 2010 op 11:00

Bedankt voor de reacties allemaal,

de reden voor het feit dat ik de naam van de leerling veranderd heb door X is dat ik deze column ook op mijn hyves wil plaatsen en ik een verklaring voor geheimhouding getekend heb. Ik heb ook collega’s op hyves, dus wil het risico op problemen ook niet lopen.

Verder.. zelfs iemand met taalgevoel kan fouten maken he. Durf te wedden dat er een hoop mensen rondlopen op deze aardkloot die het er een stuk slechter van af zouden brengen dan ik.
😉

Geef een reactie

Avatar plaatshouder