In Kaboel is een vijfsterrenhotel geopend. Hoera, Afghanistan wordt meegevoerd in de vaart der volkeren. Ik zit verdwaasd voor mij uit te staren, de krant ligt als een afgedankt vod op mijn schoot. Zijn ze nou helemaal van de vijfsterrenpot gerukt? Een nacht in het hotel kost een gemiddeld Afghaans jaarsalaris. Maar je krijgt tenminste wel waar voor je geld: zo heb je vanuit het hotel in ieder geval een schitterend vijfsterrenuitzicht. Op een stad die nog grotendeels in puin ligt. Gelukkig maar, als de aanblik op de kapotgeschoten woonhuizen je teveel wordt, dan kun je tenminste met je vijfsterrenreet in een vijfsterrenbubbelbad gaan liggen, zodat je tere vijfsterrenziel tot rust kan komen.

Zie je het voor je? Mensen die geeneens een dak meer boven hun hoofd hebben, mogen opkijken tegen een spuuglelijk peperduur vijfsterrenbouwsel. Hoe serieus willen we nou met z’n allen genomen worden?

Er zijn de laatste jaren verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld om ons heen. We praten steeds meer over “wij” en “zij”. Dat is ook wel begrijpelijk, maar het zou fijn zijn als daar op een keer een eind aan zou kunnen komen. Maar zolang mensen zich zo misdragen met hun poenerige ijdeltuiterij wordt het niks. Wij horen in zo’n land dat nog in de vernieling ligt niet in zo’n hotel te zitten. Eerst iedere inwoner een soort van fatsoenlijk dak boven zijn hoofd. Als er dan nog aannemers zijn die tijd over hebben, en bakstenen, spiegelglas en gouden kranen, dan vind ik het best. Ga er dan maar lekker op los. Bouw, geniet, vreet, zuip. Leef je uit! Maar dus niet zolang heel veel mensen nog tegen hun wil in tentenkampen moeten bivakkeren.

De volgende stap is trouwens dat de plaatselijke Harry Mens een eigen liegprogramma krijgt op Telekabul7. Waarin hij vertelt dat mensen zonder eigen dak boven hun hoofd uitstekende arbeidskrachten zijn. Die gaan nooit te vroeg naar huis. Want dat hebben ze niet! Handig!

Ik weet niet hoe die persoon heet, die uit de hemel op ons neerkijkt. God? Allah? Ik weet zelfs niet of hij bestaat. Maar als hij er echt is, kan hij dan niet een bliksemschicht sturen, of een welgemikte wervelstorm? Even een eind maken aan die flauwekul? Een leuk, maar zeer plaatselijk vijfsterrenaardbevinkje mag van mij ook. Kaboem!

Categorieën: Maatschappij

DriekOplopers

Driek Oplopers is het pseudoniem van veelschrijver Rikus Spithorst. Rikus is actief als voorzitter en woordvoerder van de Maatschappij Voor Beter OV en is hoofdredacteur bij stevigestukkies.nl

13 reacties

Raindog · 21 november 2005 op 20:21

Deze column is in ieder geval niet gespeend van sentiment. Begrijp me goed hoor, de tegenstelling die daar in Kaboel op deze manier zichtbaar moet zijn is volstrekt belachelijk. Ik weet werkelijk niet wie daar rustig een 5-sterren uiltje zou kunnen knappen na een 5-sterren 5-gangen diner als je weet dat even buiten je hotelraam mensen misschien nog wel kreperen van de honger. Daarover geen misverstand: ik zou dat allemaal niet kunnen.

Maar weet je nog wat de diverse door de tsunami getroffen regio’s afgelopen jaar als eerste zeiden? ‘Alsjeblieft, stop niet met komen.’ Wanneer het hele toerisme voor die regio’s stil zou komen liggen, was de ramp namelijk nog vele malen groter geweest. Wat ik maar wil zeggen is dit. Hoe decadent en onverteerbaar de aanblik van zo’n hotel ook mag zijn in relatie tot zijn directe omgeving, het is niet uitgesloten dat het ietsjes anders zit dan je stelt. Namelijk, dat het een voorbode kan zijn van herstel (economisch en sociaal) of zelfs een katalysator daarvan. Stel nu eens dat het iets wordt of kan zijn waar de Afghanen misschien wel trots op kunnen zijn, ondanks alle armoede? Dat zou namelijk niet voor het eerst zijn. Mensen hebben nu eenmaal anderen of gemeenschappelijke dingen nodig om zich aan op te kunnen trekken. En stel nu eens dat die trots meehelpt aan het verrichten van allerlei andere daden van herstel, tot in het alledaags kleine? Een groenteboer die mag leveren aan het hotel? En die daar een bezorger voor aanneemt? Of een slager? Personeel? Kamermeisjes? Liftboys? Een vliegveld met meer bewegingen? Toerisme? Een taxibedrijf dat de wind meekrijgt? Tot zaken en ondernemingen aan toe? Een kettingreactie?

Ik vind de column dus erg kortzichtig. Zowel emotioneel als politiek prima correct – daarbij teken ik tevens aan dat het eerste tegenwoordig bij voorkeur zwaarder lijkt te tellen – lekker hollands correct dus ook, maar daar is dan ook werkelijk alles mee gezegd.

Outsider · 21 november 2005 op 22:05

Ik moet Raindog gelijk geven. Neemt niet weg dat DriekOplopers met deze column wel treffend de onrechtvaardigheid en de krankzinnige tegenstellingen in de wereld onder de aandacht brengt. Daarom vind ik het toch een heel goede column.

bert · 22 november 2005 op 00:26

Ja, het is niet anders in onze wereld en die wereld is vol van tegenstellingen. Het grootste gros van Nederlandse vacantiegangers gaat lux op vacantie in sjeike maar goedkope all inn hotels in landen waar de kamermeisjes vrijwel niets verdienen en zwaaantjes op bed vouwen om ons te gerieven en op die manier meer fooi ontvangen dan ze daadwerkelijk in de maand verdienen.
Wat is goed en wat is slecht. Die verschillen bestaan nou eenmaal, en wij Hollanders hebben nou eenmaal niets te klagen.
Wel een goede column. Het blijft stof om ook in de toekomst over na te denken. 😕

Trukie · 22 november 2005 op 00:38

Bij mij kwamen dezelfde gedachten op als bij Raindog. Buitenlandse valuta is er heel welkom.
En laat ik eerlijk zijn. Als ik in Amsterdam langs het Amstelhotel loop, roept mijn portemonnee keihard ‘doorlopen naar Stayoke.’ Maar ik kan wel genieten van de aanblik van en de entourage rondom het hotel.
Misschien is het voor de Afghanen ook een stimulerender gezicht om een gaaf gebouw te zien, dan alleen maar de eindeloze puinhopen.

Wel een heel aparte benadering van en leuke woordspelingen zoals b.v. Telekabul7

Dees · 22 november 2005 op 09:03

In tegenstelling tot eerdere respondenten deel ik je gevoel dat een vijfsterrenhotel op zo’n plek een gotspe is. Bespottelijk.

Net zoals het bespottelijk was dat mensen na de tsunami op 300 meter van een berg puin en lijken in de zon lagen te toeristen, en daarvoor aangemoedigd werden door mensen die van verlies en wanhoop niet meer wisten waar ze het zoeken moesten. Dit is voor mij dus ook de zoveelste indicatie dat de wereld knettergestoord is.

En sociaal en economisch herstel? Praat dat lijkenpikkerij en ramptoerisme goed? I hope not.

Ok, lang relaas om te zeggen: goede column!

Outsider · 22 november 2005 op 09:49

[quote]In tegenstelling tot eerdere respondenten deel ik je gevoel dat een vijfsterrenhotel op zo’n plek een gotspe is. Bespottelijk. [/quote]

@Dees: Raindog zegt direct in zijn reactie dat het volstrekt belachelijk is en die mening deel ik.
Daarom kan men echter nog wel toegeven dat die mensen er waarschijnlijk nog veel slechter aan toe zouden zijn als de toeristen weg blijven.

Troy · 22 november 2005 op 12:02

Eigenlijk is alles al zo’n beetje gezegd en ik sluit me dan ook bij een mengsel van voorgaande reactie’s aan. Ik vind het een goede column.

Li · 22 november 2005 op 13:20

Hoe vreselijk ook; ik houd wel van cynisme.
Je krijgt van mij *****

Li

Geertje · 22 november 2005 op 20:04

De bespiegeling die je geeft naar aanleiding van het kranten artikel is terecht. Toch zoals Raindog aanhaalt, stel je voor dat daardoor…enz.

In ieder geval een goede column!

Raindog · 22 november 2005 op 21:33

Ik heb er ook nog eens over nagedacht. Ik reageer soms impulsief. Ben misschien wel eens wat te rationeel of pragmatisch voor ingewikkelde dingen, temeer omdat ik zelf relatief weinig affiniteit heb met hoe de dingen er uit zien zeg maar. Dat heeft ook tot gevolg dat ik me ook niet snel stoor. Niet snel aan hoe lelijk iemand is, niet snel aan hoe mooi iemand is. Zo ook met dingen. Zelfs de garagehouder zei ooit eens tegen me terwijl hij me een andere auto aanbood: “Raindog, jij bent ook een man- een deukje of een krasje kan jou ook niets schelen.” Nou ja, hij heeft gewoon gelijk. En dan de column, wat als het nou een beetje enerzijds en een ander beetje anderzijds is? Hoewel ik alles meen wat ik gezegd heb, op inhoud tenminste, en hoe belangrijk ik echt vind dat symbolen kunnen zijn (dat woord kon ik eerder zo snel niet vinden, ik wilde toch nog even laten zien dat ik het woord heus wel ken ;-)), misschien is het inderdaad ook wel een beetje anderzijds. Toch het artikel zelf nog maar eens natrekken? Dat lijkt me het beste….

DriekOplopers · 22 november 2005 op 22:17

Ha, Raindog,

mijn column had ook wel een klein mankementje: ik heb onvoldoende beschreven, hoe poenerig, protserig en lelijk het gebouw is. Als zodanig dus ook geen publiekstrekker. Hoogconjunctuur zal het niet veroorzaken. Zelf heb ik veel in Azie gereisd, en daar heb je ook wat luxere hotels, maar niet zo schandalig protserig als de schandvlek van Kabul, dus.

Ik heb jou, en andere lezers, wellicht dus onbedoeld wat op het verkeerde been gezet.

Groeten,

Driek

Raindog · 22 november 2005 op 23:16

Ah kijk an Driek,

Kennis als handicap!
Dat verklaart veel, dank.

Raindog

heupie · 23 november 2005 op 23:50

Ja, de wereld is vol extremen. Leuk geschreven stukje over de waanzin die ook dáár heerst. Ik deel in je twijfel of Allah, God, Jehova op ons neerziet. Misschien géén of mogelijk zijn er wel ’n hele boel. Als die nu eens gingen samenwerken was de wereld in één klap rechtvaardig en alles voor iedereen in overvloed. ’t Maakt mij geen barst uit welke schepper ’t regelt, mijn zegen heeft hij.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder