Er zijn van die dagen dat je wat moeilijk op gang komt. Je hebt geen zin om te gaan werken en je ergert je aan mensen die ‘s ochtends – in jouw ogen – té opgewekt tegen je praten. Voor mij is vandaag zo’n dag. ‘Ben je soms met het verkeerde been uit bed gestapt?’, was dan ook het eerste dat ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg tijdens het ontbijt. Nou, gezellig! Als reactie heb ik beloofd dat ik er vandaag nog achter probeer te komen wat dan het goede been had moeten zijn. Enfin, ik zit in de auto. Het is een uur of acht ‘s ochtends en ik rijd via een of andere rijksweg naar mijn eerste afspraak. De radio laat ik uit, even geen ‘geile goeiemorge’ voor mij vandaag. Het is druk en we rijden met z’n allen als een treintje uit de Efteling. Vóór mij rijdt een wit ongepoetst bestelbusje. Zo een met imperiaal en ladder daarop vastgebonden. Uit verveling lees ik de tekst die met plakletters schots en scheef op de achterdeur is aangebracht: ‘ErJa, voor al uw schilderwerken, behangen, klussenbedrijf’. Ik denk: elke Neerlandicus zal de controle over zijn kringspier verliezen.

Terwijl ik een paar auto’s inhaal, begin ik na te denken over de talloze voor-al-uw-bedrijven. Vaak kleinere ondernemingen die hun diensten en producten aanduiden door er eenvoudigweg de woorden ‘voor al uw’ voor te plaatsen. Soms ook nog gevolgd door een onsamenhangend gekozen opsomming. ‘Clubculinair, voor al uw kookcursussen, personeelsfeesten, catering, bruidsarrangementen en zeiltochten’. Branding, corporate identity, onderscheidend vermogen, ze lachen er blijkbaar om. Ze terroriseren heel Nederland met hun oncreatieve uitdrukkingen op auto’s en gevelborden. De voor-al-uw-bedrijven vormen een plaag onder de reclame-uitingen. En wie is daarvan de dupe? Wij dus, wij afnemers, wij consumenten.

Ik besluit dat we dit niet langer mogen blijven pikken. Straks gaan fabrikanten van bestelauto’s de woorden ‘voor-al-uw’ voorbedrukken op de auto’s. Hoeven de ‘voor-al-uwers’ zelf alleen nog maar erachter te schrijven of het om schilderen of om schoonmaken gaat. En als het aan hun ligt gewoon met een permanent-marker, met de hand, zul je zien. Of ze willen een eigen Gouden Gids. Nee, het moet nu eens afgelopen zijn met de voor-al-uw-uitdrukking.

Tijd voor actie! Aanpakken die gasten! Ik ga het wekelijkse rondje golf met mijn maatjes vanavond afzeggen zodat ik de tijd heb om een brief te schrijven aan de Minister van Economische Zaken. Hij moet een verbod instellen op deze non-creativiteitsuitdrukking. ‘Voor al uw…’ mag niet meer! Er zal een toezichthoudend orgaan in het leven moeten worden geroepen. En ik, ik zal me kandidaat stellen voor het voorzitterschap. Zero Tolerance!

Inmiddels rijd ik op de snelweg. Ik haal een auto met aanhanger in. Daarop staat een kleine graafmachine vastgesnoerd. Gehuurd bij een of ander lokaal verhuurbedrijf met de slogan: ’Wat wij niet verhuren, heeft u niet nodig’. Goed bedacht, denk ik. Ik schiet in de lach, voor het eerst vandaag bedenk ik me. Mijn dag kan niet meer stuk. Ik weet weer welk been. Lekker golfen vanavond.


3 reacties

Mup · 26 september 2008 op 17:45

Helemaal mee eens, net zoals; nooit meer problemen met… de enige echte oplossing voor…ik zou toch, na het golven, nog even schrijven naar Economische Zaken, wedden dat ze het serieus nemen,

groet Mup

pally · 26 september 2008 op 18:02

Ik ben het met je eens over de abominabele teksten op auto’s en soms ook op borden of in plaatselijke krantjes en rouwadvertenties.
Maar zo’n oud wit busje zal waarschijnlijk van een paar slecht betaalde Poolse hardwerkers zijn. In dat geval heb ik er geen moeite mee. Zij kunnen zich door de inhaligheid van bepaalde Nederlanders geen professioneel ’tekstbedrijf’ permitteren.

groet van Pally

Neuskleuter · 26 september 2008 op 18:42

Welkom, een leuk begin!

De surf snel – punt nl reclames mogen er ook wel uit, als je dan toch bezig bent. De reclame code commissie kan zich gaan buigen over de originaliteit en de communicatiebureaus krijgen bergen werk door steeds iets origineels te verzinnen, wat vervolgens gechecked moet worden in de enorme database aan slogans. Ja, leuk initiatief 😀

Al heeft Pally ook wel weer gelijk: wie de taal niet machtig is, of een klein klusbedrijfje heeft, heeft het geld niet om iemand als jij in te schakelen 😉 En het is ook weer erg handig, want de bedrijfsgrootte is direct af te lezen aan zo’n slogan! 😀

Je schrijft trouwens ook prettig, al kan je sommige dingen nog iets anders formuleren. Voorbeeldje: [quote]Ik denk: elke Neerlandicus zal de controle over zijn kringspier verliezen.[/quote] Deze zin is sterker als je ‘Ik denk:’ weglaat. Als jij de hoofdpersoon bent in een column, is het namelijk al direct duidelijk dat die gedachte van jou komt.

Ik ben benieuwd naar een volgende inzending!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder