Flits, knal en duister: het peertje in ons toilet heeft de geest gegeven. De laatste druppels laat ik nog op routine in de pot vallen, trek mijn broek omhoog en voeg mij weer bij mijn collega’s. Een klein euvel zult u denken en u heeft waarachtig gelijk. Maar toch, het pitje moet vervangen worden voordat collega’s met volle blaas maar minder talent op de tast hun geweer presenteren. Vroeger was het vervangen van zo’n pitje een peulenschil. Een peulenschil voor Rooie Rinus, onze klusjesman. Rinus strooide zout wanneer het ijzelde, plakte in ruil voor een pakje zware onze fietsbanden en verving kapotte peertjes. Goed, hij vloekte als een bouwvakker, maar de volgende toiletbezoeker kon blindelings vertrouwen op helder zicht. Dat deze desondanks nog zijn target miste, kon onmogelijk op het conto van de arme Rinus worden geschreven.

Maar tijden zijn veranderd. De inmiddels gepensioneerde klusjesman blaast nu kringen uit zijn pijp in het seniorenappartement, onwetend van kapotte peertjes in toiletgroep B. Gelukkig maar; hij zou zijn met staar beslagen ogen ten hemel slaan.

“Goedemiddag, met Fleur van de ICT-servicedesk, waarmee kan ik u helpen?”
“Goedmiddag, met Schuurman van kantoor Leeuwarden. We hebben hier in het noorden te kampen met een niet optimaal functionerende gloeilamp. Ik durf zelfs de boute stelling te poneren dat hij kapot is.”
“Dat is erg vervelend voor u, maar we gaan het voor u oplossen. Blijft u even aan de lijn? Bedankt voor het wachten, ik heb een service-call voor u aangemaakt onder nummer 34342BZ en zal een werkopdracht naar ons facilitair knoopcentrum in Groningen sturen. Nog een prettige dag verder.”

En eerlijk is eerlijk, de volgende week melden zich twee monteurs aan de balie, beiden in een onberispelijk bedrijfskostuum met op hun rug het telefoonnummer van hun broodheer. Ik begeleid ze naar het toilet en wijs naar het gewraakte peertje. Ze mompelen wat en komen tot de slotsom dat een nieuw peertje in deze situatie verreweg de beste oplossing is. Maar als de langste van hen de zwartgeblakerde pit uit de behuizing draait, schudt hij zijn hoofd. Op de werkbon stond toch duidelijk een kleine fitting. En nee, die heeft hij niet meegenomen. Maar als ik opnieuw bel met de servicedesk en het call-nummer doorgeef, “sal alles reg kom.” Hij knipoogt naar zijn partner en slaat mij amicaal op mijn schouder. Wilt u hier even tekenen? Nee daar, onder het call-nummer. Goedemiddag.

Categorieën: Algemeen

9 reacties

Meralixe · 9 januari 2013 op 07:41

Welkom terug van weg geweest.

Voor mij een zeer herkenbare column. Ik heb de laatste 10 jaar van mijn actieve loopbaan vol gemaakt als onderhoudsman in een psychiatrische instelling. Dat is nu ook al bijna 2 jaar geleden. Enkele jaren daarvoor was er een elektricien die er gans zijn leven gewerkt heeft en zijn vak optimaal kende. Na hem hebben ze de afdeling elektriciteit in de handen van een buitenfirma gestoken. Drie man zijn er nodig om onze vriend van vroeger te vervangen!!!

Mien · 9 januari 2013 op 09:36

Het is duidelijk dat hier sprake is van malheur in goede sponsoring.
Ik zou als de retescheet een goede toiletjuffrouw inhuren met technische specialisatie.
Inclusief schoteltje.
Geen telefoonnummer op de rug maar gewoon life contact.
Als PR een goed eigen logo op de rug.
Bijvoorbeeld: “Geen gezeik”
Mocht dit niet leiden tot succesvol plassen.
Onmiddellijk een andere werkgever zoeken.
Een kapot lampje niet kunnen vervangen binnen twee weken is killing.
Inspirerende column.

Mien

SIMBA · 9 januari 2013 op 10:15

Ik mag toch hopen dat het eigenlijk bij “Gein en ongein” had horen te staan, dit mág geen realiteit zijn….. Leuk geschreven!

Mien · 9 januari 2013 op 10:19

Ik vind het meer iets voor de rubriek “Gezondheidszorg” … :hammer:

BlogBoy · 9 januari 2013 op 11:48

Dat mag idd geen realiteit zijn. Een peertje vervang je Godver zelf ff. Beetje assertiviteit mag best. Je laat er thuis toch ook geen monteur voor komen?

Ferrara · 9 januari 2013 op 12:43

Vind het wel een leuke ode aan alle “duizendpoten” die langzaamaan verdwijnen.

pally · 9 januari 2013 op 14:05

Ha Skuur, leuk je hier weer eens te zien met deze grappige peertjesaffaire. Echt een achterlijk gedoe om daar via een callcenter 2 geuniformeerde
idioten met maar één soort fitting voor aan de deur te krijgen. 🙁 Toch wat heimwee naar vroegeh…

groet van pally

Harrie · 9 januari 2013 op 17:34

Gewoon kaarsen en lucifers gebruiken. Is ook goed voor de luchtjes op het toilet. Leueke column.

Fem · 12 januari 2013 op 08:22

Heerlijk verhaal en helaas wel realiteit bij bepaalde bedrijven… 🙁

Geef een reactie

Avatar plaatshouder