Nederland heeft momenteel veel meer telefoontoestellen dan inwoners, zo is uit recent onderzoek gebleken. Dit gegeven verklaart wellicht waarom wij dagelijks bij ons telefoonverkeer worden geconfronteerd met chagrijnig makende vrouwenstemmetjes, eindeloze keuzemenuutjes, antwoordapparaten, voicemails en niet te vergeten van die hoogst irritante muziekjes. Je schrikt tegenwoordig als er gewoon een menselijk wezen aan de andere kant van de lijn tegen je begint te praten. Ik heb steevast de gewoonte om (veiligheidshalve) eerst enkele seconden af te wachten voordat ik ga reageren. Wie weet is het weer wel zo`n ingesproken berichtje `dat er nog zoveel wachtende voor u zijn`. Het kan natuurlijk in het gestresste leefpatroon van onze moderne maatschappij best zo zijn dat er toevallig net een andere beller vóór jou aan de beurt is maar het gaat er bij mij absoluut niet in dat we voor het stellen van allerlei gewone vraagjes pas na twintig minuten en het indrukken van zo`n vijftien keuzetoetsjes te horen krijgen dat de betreffende persoon net even niet op z`n plaats zit. `Of we het later nog maar eens willen proberen?` Was deze gecompliceerde manier van moderne communicatie vroeger alleen bij grote multinationale ondernemingen gemeengoed, tegenwoordig maken ook eenmansbedrijfjes en zelfs particulieren al gebruik van deze ontmoedigingspraktijken. Ik ken zo`n moderne zakenrelatie die al jaren in zijn uppie handel drijft. Onlangs belde ik hem op voor het maken van een afspraak voor ons periodieke borreluurtje. Ik schrok me een hoedje toen ik aan de andere kant van de lijn plotseling een vreemde vrouwenstem hoorde zeggen `dat ik verbonden was met de handelsonderneming van Jaap Segers`. Ja, dat was nou ook net de bedoeling van mijn telefonisch initiatief mevrouw, beet ik haar vrijwel onmiddellijk toe. Stoïcijns ging de dame echter verder: ,,Voor administratie, toets `n 1. Voor de afdeling verkoop, toets `n 2. Voor de afdeling klantenservice, toets `n 3. Voor overige vragen toets `n 4.“ Volledig gedesoriënteerd volgde ik nog slaafs de instructie van de telefoonmevrouw op ook. Zou ik met mijn vraag over onze wekelijkse borrel nu eigenlijk bij de afdeling klantenservice moeten zijn of is dit item toch meer iets voor keuzeoptie 4, vroeg ik me af. ,,Ja joh, zo`n automatisch keuzemenu zorgt ervoor dat je bedrijf een heel stuk professioneler overkomt bij de klanten“, lachte mijn ouwe gabber Jaap. Oh, is dat werkelijk zo vroeg ik me vertwijfeld af. In mijn fantasie zag ik het beangstigende beeld al voor me van al die bankmedewerkers, de belastingdienst, verzekeringsagenten, overheidsdienaren, zorginstellingen, zakenmanagers en noem zomaar op. Zouden u en ik echt al jaren voor de gek gehouden zijn met hun standaardsmoesje `dat er nog zoveel wachtende voor u zijn`? Zouden de drukdoeners werkelijk achter hun krantje zitten gniffelen terwijl wij worden getrakteerd op zo`n vreselijk muziekje dat ongevraagd en eindeloos uit de hoorn galmt? Kippenvel rukt op tot onder mijn oksels bij het idee dat diegene die ik moet spreken over het een of ander, gewoon zit te duimendraaien of – nog erger – net verstrikt zit in een moeilijke doorloper in zijn of haar puzzelboekje of zoiets dergelijks. Zouden die mensen dat nou allemaal doen om professioneler over te komen bij ons simpele burgers? Ik denk, naïef als ik ben, dat we met z`n allen `aan het lijntje` gehouden worden omdat er gewoonweg veel te weinig mensen zijn om alle vaste en mobiele telefoons in ons land op te nemen. Misschien is een noodplan voor telefoonminnend Nederland wel een oplossing voor deze problematiek. De regering zou alle jongelui die in het bezit zijn van een mobieltje kunnen verplichten om (in ruil voor beltegoed) in hun vrije tijd bij te springen in grote kantoren, overheidsinstellingen en andere organisaties. Wij krijgen dan in ieder geval direct iemand aan de telefoon en de jeugd kan zich naar hartelust uitleven met hun populairste vrijetijdsbesteding anno 2002. Bellen!


6 reacties

Bakema_NL · 6 oktober 2004 op 13:19

Houd op, schei uit, gek word je van die telefoons. En wat zijn mensen hulpeloos zonder die dingen, hahaha. Laatst hadden we in ons bedrijf geen telefoonverkeer vanwege een storing. Lekker rustig, maar wat een paniek zeg.
Ik ben altijd heel kortaf over de telefoon, zeg wat je te zeggen hebt, laat het geen onzinnig telefoontje zijn en dan is het klaar, dat oeverloze gezwam zit ik niet op te wachten.

Mup · 6 oktober 2004 op 20:56

[quote]chagrijnig makende vrouwenstemmetjes, [/quote]

Wilde hier een weerwoord op geven, maar dat heeft Bakema al voor me gedaan 😛

Groet Mup.

ignatius · 6 oktober 2004 op 21:22

Wilde reageren maar alle lijnen waren bezet 😉

tontheunis · 6 oktober 2004 op 21:25

‘Wilt u een bommelding doen, toets dan een 1.’
‘Wilt u een bommelding annuleren, toets dan een 2.’

sally · 7 oktober 2004 op 11:34

Ik denk dat ik één van de weinige nederlanders ben die nog niet zo`n ding heeft.
Overal bereikbaar. Dat is toch een ware ramp.
En als ik zo`n keuzemenu krijg, haak ik onmiddellijk af.Echt irritant!
Ik vind het al erg genoeg dat m`n schoonzuster me met de vaste aansluiting kan bereiken.
Bakema, wil je met me trouwen?
Heerlijk die recht voor de raap meningen van jou!
leuke column
groeten Sally

melady · 7 oktober 2004 op 15:03

[quote]en de jeugd kan zich naar hartelust uitleven met hun populairste vrijetijdsbesteding anno 2002.[/quote]

Kun je nagaan: het was in 2002 al errug…

Melady 🙂

Geef een reactie

Avatar plaatshouder