Na een aantal inschrijvingen bij diverse universiteiten en hogescholen dacht ik dat het een fluitje van een cent moest zijn. Als een ervaren rot surfte ik niet eens naar IBstreepjeGroep, maar direct naar de nieuwe inschrijfsite StudielinkpuntNL. Met twee vingers in de neus, een duim in de mond en de vrije hand boven het toetsenbord ging dat gemakkelijk. “Simpel en snel,” volgens de flitsende informatiekaart van mijn hogeschool. Maar die had buiten de Universiteit Utrecht (UU) gerekend. Uw e-mailadres komt niet overeen met onze gegevens. Vul het juiste adres opnieuw in.

Twee medewerkers op twee locaties later, bemerkte ik dat ik niet gek was geworden. De eerste beschuldigende vingers vertelden mij dat de Universiteit Utrecht mijn e-mail voor inloggegevens had doorgegeven aan Studielink. Gegevens die iedere bekende student nodig heeft om zich in te schrijven voor het nieuwe studiejaar. Helaas is dat direct de enige snelle actie van de UU geweest.

Een geweldige site van de UU garandeert 24 uur per dag antwoord op vragen. Dus ik heb drie werkdagen met lichte paniek, beginnende hysterie, nagelkrimpende factoren, enige haaruitval en zeer sterke pitbullneigingen gewacht op een antwoord van qdeskpuntuupuntnl. Daarom heb ik zelf gebeld met Studentenservice Het Loze Lijntje. Meneer constateerde droog dat mijn account van de UU drie maanden na uitschrijving was vervallen. Hij noemde de helpdesk van Studielink vervolgens met een snelheid die het geluid makkelijk inhaalde. Mijn oren klapperden, maar van enige fouten van de UU wist hij niets.

U kunt het misschien een kinderziekte van Studielink noemen. Het is erg besmettelijk. Ik ben inmiddels schor, heb een verhoogde bloeddruk, haaruitval, zware frustraties en ik overweeg behandelingen bij een psychiater om telefonische wachtrijbandjesteksten uit mijn hoofd te krijgen. Maar Studielink wees toch echt met lichtbakens, alarmbellen en prikkende vingertjes naar de UU als schuldige voor inschrijfproblemen bij hun oud-studenten.

Ik ben dan ook buitengewoon gefascineerd door de administratie van uw universiteit. Na 3,5 jaar heeft u bijvoorbeeld nog steeds niet door dat ik geen student meer ben in Utrecht. U geeft zelfs niet bestaande e-mailadressen door aan overheidsinstanties, zodat oud-studenten zich door vele administratiemolens moeten worstelen, met gevaar om vermalen te worden en in samengeveegde stukjes in een doosje bij het ouderlijk huis bezorgd te worden. Chapeau. Zelfs als chaotische studente haal ik het niet bij deze achterstallige wanprestaties.

Ik wil u hierbij adviseren om uw excuses aan te bieden. Een telefoontje, een excuusmail van tenminste 250 woorden, een bos bloemen, chocola of een zonvakantie volstaat. Indien een van de bovenstaande opties is voldaan, zal ik op studiebeurzen overwegen een UU-positief antwoord te formuleren als studiekiezers mij als oud-student daarover hun mening vragen.

Hoewel ik gezien eerdere ervaringen met uw administratie niet binnen drie jaar een antwoord verwacht, hoop ik binnen enkele werkdagen op een wenselijk antwoord. Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Categorieën: Algemeen

5 reacties

pally · 7 juli 2008 op 12:20

Ha Neus, de bozigheid druipt van je column af. Die heb je goed en hier en daar geestig verwoord:[quote]ik overweeg behandelingen bij een psychiater om telefonische wachtrijbandjes uit mijn hoofd te krijgen[/quote]

Als ik de titel bekijk vind ik de inhoud wat verwarrend. Je richt je soms tot de lezer en soms tot de universiteit. Ik denk dat je had moeten kiezen: of een ‘echte’ brief of je frustraties aan de lezer uiten.
De laatste alinea is me niet duidelijk, en voegt eigenlijk niks toe. De voorlaatste is m.i. een mooie uitsmijter.

groet van Pally

arta · 7 juli 2008 op 14:04

Jeetje, het is best gevaarlijk tegenwoordig om student te zijn! 😀

Pally’s puntjes, daar ben ik het mee eens.

DriekOplopers · 8 juli 2008 op 10:30

Zo zie je maar weer: universiteiten zijn grote organen met maling aan de zorg voor hun klanten, hun (ex-)studenten. Bedroevend.

Maar laat je niet kisten!

Veel groeten,

Driek

SIMBA · 8 juli 2008 op 19:18

[quote]Studentenservice Het Loze Lijntje.[/quote]
:hammer: 😆

Dees · 9 juli 2008 op 10:29

Hmm, als je zoiets wilt laten slagen moet je heel effectief boos zijn, misschien zelfs gematigd in kwantiteit. En dan lekker fel uithalen voor kwaliteit. Hier is het eerder andersom, waardoor ik niet het medeleven krijg, ik word niet lekker boos met je, verlies onderweg mijn belangstelling min of meer. Wel leuke vondsten…

Geef een reactie

Avatar plaatshouder