Coca Cola Ja ik ben bedonderd. Ik ben merkvast.
Ik drink Coca Cola light Rij in een Citroën en internet al jaren bij Chello. Maar hoe merk vast ook… ik laat me niet belazeren. Ik rij al jaren Citroën. Ondanks gezeur en storingen, heb ik al jaren, chello als internet provider. Ik werk al sinds 1972 bij dezelfde baas, ook al is die niet altijd even vriendelijk voor mij. Mijn drank is Coca Cola Light. Dat drink ik zolang het op de markt is. Daarvoor was het gewoon Coca Cola. Ik ben merk vast. Wellicht zegt u nu wat kan mij dat nou schelen wat die Hans wel of niet rijdt en drinkt.
Dat zal ik u uitleggen. Coca Cola heeft nieuwe flessen. Direct waren er prettige reclamespots op radio en tv. Ja, ja…. dat kunnen die jongens wel. Maar zoals vaak bij reclame spotjes: we worden belazerd. Nu DE nieuwe cola fles. Vier halen slechts drie betalen. Heeeeeele mooooooie aanbieding denk je dan. En ik, ik Jan Lul koop vier van die nieuwe flessen bij grootgrutter, Bas van der Heijden. Thuis gekomen reken ik het even na. Die vier flessen waarvan er één gratis was kosten mij 3 euro en 75 cent. Mijn oude, alle vier betalen en niks gratis, flessen bij Bas van der Heijden kostte me 3 euro 56. Dus met gratis fles was ik 19 cent duurder uit. Koop je de fles los dan is het verschil tussen 89 cent en 1,25 gewoon 36 cent ruim 40% duurder.
Ik vond dat vreemd en logde in op de Coca Cola site. Hier stelde ik mijn consumentenvraag of ik het misschien verkeerd had begrepen. Het werd als volgt uitgelegd: U en ik, de consumenten dus, waren toe aan een nieuwe fles. Zo’n fles moet je ontwikkelen en ja dat moet de consument – zij wilden toch die nieuwe fles? – betalen.
Verder was er voor het kleine gezin nog een kleine fles ontwikkeld van één liter. Ja, ja ook dat kost geld. Beide verhaaltjes zijn gelogen. De nieuwe fles is al jaren in Frankrijk en België in gebruik en de één literfles is al jaren in Duitsland in gebruik.
Wat extrageld en extra kosten. Bull shit Coca Cola. Verder, aldus Coca Cola, was het zo dat nu het prijsniveau van voor de supermarkt oorlog weer was bereikt. Ook een leuk argument. De supermarkten leveren marge in en de stink rijke Coca Cola organisatie rekent zich nog rijker. Dit is voor mij het moment om over te gaan op Pesi Cola of Lidl cola 2 liter voor 36 cent. Met dit soort spelletjes krijg je zelfs een merkvast type als ik weg
Het is simpelweg stelen van de consument.
Coca Cola een product uit de USA het land waar je altijd door bedonderd wordt. Voor mij het begin om met een definitieve Coca Cola boycot te beginnen tot ze zich weer door het stof aan de consument, u en ik dus, zullen aanbieden.


9 reacties

Mosje · 11 maart 2006 op 13:58

Die rekenarij van jou deed mij duizelen. Verdorie Hans, je lijkt wel een vrouw, die doen dat ook.
😛

KawaSutra · 11 maart 2006 op 14:43

Dat is dus ook een ontwikkeling die mensen als jij, Hans, zelf in de hand gewerkt hebben. Die jongens weten natuurlijk al lang dat er zat mensen zijn als jij die tegen beter weten in zo vast zitten als een honk.
Gelukkig heb ik dat principe al jaren geleden verlaten, ik kijk nu naar de prijs-kwaliteitverhouding en maak dan een vrije keuze.
Overigens komen de B-merken vaak nog uit dezelfde fabriek ook maar daar zal Bakema ons alles over kunnen vertellen vermoed ik.

Leuke column wel al zou ik in het vervolg de samenvattende intro laten vervallen. Dat leest zo dubbelop. 🙂

Wright · 11 maart 2006 op 15:36

Je bent merkvast maar ook niet zo heel merk vast.Dan laat je merk los van vast. (Snap je het nog?) 🙄

@Mosje
Ik wil wel een keer met je shoppen hoor, Mos.Dan laat ik je zien dat ik helemaal niet reken… 😛

Ma3anne · 11 maart 2006 op 16:06

Die intro’s snap ik inderdaad ook niet echt. Wel apart, trouwens. 🙂

Als jij mij rekenles geeft, wil ik je wel les geven in weeeeeer die verdomde samengestelde woorden! Hans toch! 😛

Dees · 11 maart 2006 op 16:13

“Kijk en daar word ik nou effe niet goed van.” Stomme is, ik koop nooit coca cola. Maar ik heb wel die four-pack in handen gehad om te kopen, als koopje. Boycotten dus maar weer. Oh en ik vind het een goeie zaak om te rekenen en er een column over te schrijven. Ben een beetje verlakkerij-afzetterij-moe. Heb ik dat zo goed samengesteld Ma3?

😛

Li · 11 maart 2006 op 22:17

van dit soort praktijken krijg je toch acuut een koolzuuraanval. Onlangs moest ik 40 cent meer betalen voor een’vernieuwde’ deodorant. Je raadt het al: alleen de verpakking was vernieuwd. Geur en inhoud waren nog precies hetzelfde. 😡

Li

Bakema_NL · 12 maart 2006 op 12:08

Eerst de prijzenoorlog en iedereen stond te juichen en nu komt de onvermijdelijke afrekening, zoals voorspeld, en iedereen begint te zaniken………..we zijn ook echt Hollanders, nietwaar? 🙂
Met de nieuwe fles heeft het weinig tot niets te maken, al zit er absoluut wat van de kosten in, machines moeten aangepast worden etc. De grondstoffen zijn duurder geworden was de uitleg naar supermarkten toe……een makkelijke verklaring en amper te ontkennen. Inderdaad, de prijs is terug op niveau van voor de prijzenoorlog, had je echt anders verwacht? Coca cola was al die supermarkten die hen uitknepen een beetje zat. Al die inkopers die hen het mes op de strot zetten om hun produkten goedkoper te leveren. Want de supermarkt draaide geen winst meer op coca cola, maar puur verlies…..op de klant verhalen was geen optie, want er was toch een prijzenoorlog, dat kun je die koopjeslopers niet uitleggen natuurlijk. Dus mes op de keel bij coca cola. En die zei “stop, tot hier en niet verder, nu zijn we het zat”. Nieuwe fles kwam er toch aan, we verzinnen een 4-pack zodat het domme volk denkt dat we hen een aanbiedinkje geven en waarschijnlijk draaien we gewoon lekker verder.
Ik kan je zeggen dat ze niet gewoon lekker verder draaien, ze draaien op volle toeren verder, die 4-packs waren niet aan te slepen……wees snel er bij, ze zijn bijna op, dit terzijde.
Coca cola is een product gelijk aan suiker, heineken bier en DE koffie, dat moet je op de plank hebben staan anders breekt de hel los in je winkel. Deze aktie heeft coca cola bepaald geen windeieren gelegd. Briljant gedaan en bijna het ganse domme volk doet er aan mee, ik vond het geweldig om te zien. Coca cola boycot? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, ik moet even lachen, droom lekker verder. Ze komen nog sterker uit de strijd en het is wellicht een signaal naar andere merken toe om die prijsverlagingen niet langer meer te pikken (Heineken was al een tijdje terug weer omhoog gegaan trouwens).
Supermarkten betalen al een tijdje de prijs voor de prijzenoorlog (en eigenlijk vooral het personeel en dus uiteindelijk ook de klant die de uitkeringen zal moeten bekostigen van de mensen die op straat komen en niet meer aan de bak komen), alsmede fabrikanten……..3 x raden wie uiteindelijk de prijzenoorlog gaat betalen…..juistem, de klant en daar ga je niks tegen doen, ga je eten maar boycotten, ik wens je veel succes. 🙂

senahponex · 13 maart 2006 op 09:39

We worden al jaren voor de gek gehouden door de reclames, maar wel leuk dat er weer eens iemand een leuk stukje over pent. 😀

Hans · 15 maart 2006 op 12:29

ik vinnum leuk Bakema een column over mijn column. Wat een verhaal Sja ik zit nu eenzaam maar gelukkig aan mijn 33 cents 2 liter lidl cola Mijn oude vrienden heb ik ook de deur gewezen) Heb ook een nieuwe vriendin. Inderdaad je moet oude principes loslaten die vriending ging ook per pakket en één gratis. Is wel leuker dan dat traditionele gedoe.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder