In een kroeg hoor ik ‘Desperado’ van The Eagles en begin meteen lichtelijk te zweten. Mijn frustratie op dat nummer vloeit voort uit mijn eerste studio-ervaring. Lang geleden hadden we met de band een talentenjacht gewonnen en de hoofdprijs was…, precies; een dagje professionele studio-opname.

Onze zangeres begeleidde zich bij ‘Desperado’ altijd zelf op de piano. Maar, als toetsenist van de band mocht ik ook mee. Voor eventuele hand en spandiensten.
Was ik maar thuisgebleven. Tijdens take één bleek al dat zij geen tapijt kon leggen (muzikantenjargon voor een vioolpartij spelen). Of ik dat wilde doen. En als ik dan toch bezig was; ‘speel dan ook “even” de piano in.’
Had dat nummer godveedee nog nooit gespeeld! Dat deed zij toch?!
Maar ik moest.
Dus: ‘Band loopt na 3,2,1’, wijsvinger. Binnen ‘t kwartier begon ik al ranzig te ruiken. De bassist redde uiteindelijk mijn geloofwaardigheid als tapijtlegger. Hij kon tot vervelens toe één noot niet raken. Sukkel! Hierdoor zat er tevens anderhalf uur extra tussen mijn glij- en pingelpartij.
Vloekend bereidde ik in een andere ruimte mijn volgende partituur voor. Zoekend naar de bedoeling van de tekst.

Andermaal op het schavot, weer om vijf voor twaalf, zat ik als enige achter het glazen raam. Aan gene zijde hadden zich dertien mensen geschaard met een blik of ik even de marathon in vier minuten wilde lopen.
Mijn eerste drie opnames werden samengevat als te staccato. ‘3,2,1’, wijsvinger. Gelukkig waren ze in ‘het aquarium’ alleen op de hoogte van het geluid dat ik produceerde, want de muzikantenruimte rook inmiddels naar een Franse kaasboerderij.

Nu, 32 jaar later, voel ik mij weer even dat ventje achter die enorme vleugel en breekt het zweet me dus weer uit. Het videogeluid hieronder is van die dag. De kwaliteit is navenant aan de op een vochtige vliering bewaarde cassetteband.
———————————–

 


11 reacties

troubadour · 14 december 2014 op 08:18

Wat een sfeer weet je te scheppen! De sentimenten snelden toe uit alle kieren en spleten.

Meralixe · 14 december 2014 op 08:41

‘De tapijtenlegger’ had ook een mooie titel geweest. U opent voor de leek een venstertje op het technische deel van de muziekfabriek. :yes:

Spencer · 14 december 2014 op 11:02

Mooi stukje.

Mien · 14 december 2014 op 11:48

Mooi stukje. Persoonlijk, intiem en goed geschreven. Mooie vertaling van de opdracht ook. Ik was ook heel eventjes gefascineerd door het konijn op de schuifdeur. Desperado.

pally · 14 december 2014 op 14:19

Mooi!, de faalangst goed voelbaar gemaakt.

Ferrara · 14 december 2014 op 21:04

Pierken, song, beleving en wanhoop prachtig samengebracht

La_vie_en_rose · 15 december 2014 op 12:20

Hilarisch, Pierken :laugh:

Ik heb hier ook nog een tapijt liggen?
Dochterlief zal zorgen voor het gekraai-deuntje. 😀

Pierken · 15 december 2014 op 13:59

Dank voor jullie reacties! Ook nog eens allemaal positief, dat doet goed! Geinig om te zien hoe CX op maandag weer wakker wordt. Alhoewel…

@Meralixe: Had gekund, ‘De tapijtlegger’. Zou echter niet de hele lading dekken.
@Mien: Is een stresskonijn.
@Lavie: Als dochterlief M. een beetje toonvast is, dan kom ik leggen 😉 Met Nachtzuster op tweede viool. Pwoah, hitje!
:musicnote:

Mien · 15 december 2014 op 14:05

Aha, goed in knijpen dan, zou ik zeggen … 😉

arta · 16 december 2014 op 16:27

Pierken, ik zweette met je mee.

Goed stuk!

trawant · 17 december 2014 op 11:47

Had ik hem toch bijna gemist, klinkt lekker had iets meer up tempo gemogen van mij maar toch…
En die pianopartij niks mis mee hoor.
Zit er nog een ‘encore’ in de band?
Het stukje riekt alleen een beetje, zou dat nog kunnen na al die tijd?

Geef een reactie

Avatar plaatshouder