Hoewel we “Vrienden” van de schouwburg zijn, is het dit seizoen nog niet van een bezoek gekomen. Dat ligt niet aan het aanbod, maar aan onszelf. Soms komt het er niet van. We zijn dan ook verheugd als we worden uitgenodigd voor de musical “Fiddler on the Roof”, die lovende kritieken scoort. En dat is terecht. Dat is tevens praten achteraf. Vooraf horen toegangskaarten. Als ervaringsdeskundige mag ik die zien te bemachtigen via ons eigen theateraccount. Om onze gastvrouw financieel enigszins te ontzien zet ik in op zaterdagavond en drie kaarten in het lagere prijssegment. Wat schetst mijn verbazing: drie blauwgekleurde – vacante – stoelen naast elkaar vooraan op het balkon! Verder is het stoelenschema rood: bomvol. Ruim op tijd zoeken we onze plaatsen en eenmaal gezeten begrijp ik waarom deze stoelen beschikbaar waren: we zitten achter een of ander scherm dat ons noopt met gestrekte halzen naar het toneel te kijken. Om ons heen is het rustig. Allemaal stoelen van een hogere rang, besef ik. In een vlaag van burgerlijke ongehoorzaamheid schuiven we snel tien nummers door en de violiste op het dak begint te spelen. De even amusante als aangrijpende musical is gebaseerd op de Jiddische roman “Tevje en zijn Dochters” van Sjolem Alejchem en handelt over twijfels en keuzes in een veranderende wereld, waarbij tradities voor het evenwicht zorgen. Net zoals de violiste op het dak probeert het beste ervan te maken en tegelijkertijd te blijven staan. En de bezoekers op het balkon ernaar streven alles te kunnen meebeleven.

10 maart 2018  #BinnenDoorDenker

Categorieën: Algemeen

Robert

Robert

Robert Beernink is literair fictieschrijver en columnist met een luchtige, onverbloemd relativerende en tragi-hilarische fileerpen. Daarnaast heeft hij een omvangrijk oeuvre lied- en toneelteksten op zijn naam staan. De columns van 250 woorden dwingen bij het schrijven tot bondig formuleren en bij het lezen tot #BinnenDoorDenken

2 reacties

Karen.2.0

Karen.2.0 · 9 maart 2018 op 10:40

Dat klinkt als een avond van vallen en opstaan: een prachtige balkonscene die voor het overige publiek in een surround-belevenis had kunnen eindigen 😉
Leuk!

Mien · 9 maart 2018 op 12:16

Zeker weten dat je niet bij Romeo en Juliette zat?

Geef een reactie