Kort geleden ben ik met mijn vriendin een weekend naar Den Bosch geweest. Het is echt mooi om daar de Sint Jan te beklimmen. Vanaf de toren zie je hoe de stad opeens op houdt. Den Bosch is de enige stad die nooit buiten de stadsmuren gebouwd heeft. Maar, zoals altijd, is er wel iets waar je bedenkingen bij hebt. Op een van de terrasjes vroeg de serveerster of ik 30 cent bij kon passen. Even later liep ze weg met het muntje van 50 dat ik gaf. Ergens irriteerde het me en dat voor zo’n fooitje? Tja het is vakantie dus wat boeit het. Op ons laatste terrasje genoot ik van het eigen stads biertje en de hele trip was gewoon mooi.

Vorig jaar zat ik met een vriendin op een terras waar ze de ober terugriep voor 10 cent. “Als hij een fooi wil moet hij er maar voor werken!” zei ze tegen mij. Tja, als je daar vrede mee hebt, waarom niet?

Vroeger waren fooitjes de kruimels van de rijken waar het personeel van moest leven. Als zo’n voornaam heerschap wat te mekkeren had, dan kon de arme sloeber op staande voet ontslagen worden. Dit is al lag niet meer. Van 10 cent op elk kopje koffie kan een kelner in een paar jaar zijn eigen zaak beginnen. Ik betaal dat voor service en gastvrijheid.

Een neringdoende maakt graag eens een babbeltje met een vaste klant. Tenslotte zijn die mensen zijn gasten. Zoals een goed gastheer betaamd hoort hij een klant ook met respect op een fout te wijzen. Maar als ik nu eens een pak vloeitjes pik? Zoiets levert me een winkelverbod op en ik mag, voor 200 euro, voorwaardelijk zitten afkopen.

Eigenlijk is het best netjes zo’n personeelslid op zijn fout te wijzen.

Categorieën: Diversen

12 reacties

Dees · 17 juli 2005 op 13:44

Fooi is iets om te geven, niet om te nemen. 10 cent of 10 euro maakt dan toch niet uit?

Compacte fooitjescolumn 🙂

bert · 17 juli 2005 op 13:53

[quote]Eigenlijk is het best netjes zo’n personeelslid op zijn fout te wijzen. [/quote]
Aardig geschreven. Voor mij zou de slotzin beter over komen als hij eindigd in “op deze fout te wijzen” of in het algemeen gezegd “op zijn fouten te wijzen”.

Domicela · 17 juli 2005 op 13:57

Tjsa, die horeca van tegenwoordig 😉

Maar ja, je kreeg tenminste nog wat je bestelde … da’s hier in de buurt nog wel ’s anders!

Bakema_NL · 17 juli 2005 op 14:08

Fooien zijn onzin, ik krijg ook geen fooi op mijn werk. En als je salaris gebaseerd is, lees lager is, op het feit dat je fooi krijgt dan is het toch het overwegen waard om wat anders te gaan doen, zelf zou ik namelijk nooit er voor kiezen om op die basis te gaan werken. Ook geen vergoedingen en zo, gewoon bij het basissalaris en anders niet, teveel mensen laten zich nog foppen.

sally · 17 juli 2005 op 16:04

Nou, ik zeg het niet snel.
Maar ik heb helemaal niets met deze column.
Vind `m niet spannend, niet informatief, niet komisch,oké een tikkeltje kritisch.
Ik stap even in de huid van Shitonya.
Even voelen hoe dat voelt.
Maar ja, jij bent dan wel het slachtoffer.
Moeilijk kritiek te leveren. Vooral omdat ik er zelf heel erg slecht tegen kan.(ik geef toe)
Misschien dat je volgende weer net zo leuk word als je vorige.
liefs
Sally

Outsider · 17 juli 2005 op 17:37

[quote]Fooien zijn onzin, ik krijg ook geen fooi op mijn werk.[/quote]

Inderdaad. Ik ben zes jaar pakjesbezorger geweest en ik heb precies twee keer een fooi gekregen: de ene keer een appel en de andere keer een gulden.

Li · 17 juli 2005 op 18:41

Ik ben het met Sally eens.
Mijn tip:-P
Het onderwerp Fooi heeft niets met het beklimmen van de St Jan te maken en je had net zo goed bij de tweede alinea kunnen beginnen Eigenlijk had er meer in deze column gezeten. Het onderwerp leent zich er makkelijk voor 😉

Li

Mosje · 17 juli 2005 op 20:01

Nou beste e, geen fooi dus deze keer.
😉

KawaSutra · 17 juli 2005 op 20:53

Een wat matige column.
Ik begrijp ook niet helemaal wat er netjes aan is een personeelslid op zijn fout te wijzen. Wel verstandig denk ik.
En stelen mag domweg gewoon niet. Geen pakje vloei maar ook geen wisselgeld.

Louise · 17 juli 2005 op 22:10

Hé das ook toevallig; ik was laatst ook in Den Bosch. Gelukkig op een prima terras 😉
Gewoon een typisch gevalletje van pech dus.

emaessen · 18 juli 2005 op 14:26

Bedankt voor de reacties,

@li: Klopt, bij herlezing, dit is vleesch noch vis
@bert, kawa: “fout” Is beter, jatten van je gasten is een halsmisdaad
@mosje: Hopelijk is mijn volgende stuk (midlife-psychose) een toegift waard 🙂

Groet Eric

Stanislaus · 18 juli 2005 op 20:18

Slogan VVV stad ‘s-Hertogenbosch

DEN BOSCH HEEFT WEER WAT!

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder