Rome. Drama. Emoties. Tranen met tuiten. Een lach soms ook. Stilte met zo nu en dan applaus. Lawaai, maar wel sereen. Leven en dood. Pracht en praal. Wereldleiders en zwervers. Miljoenen bezoekers en honderden miljoenen tv-kijkers.
[i]Honderden miljoenen tv-kijkers?[/i] Ja, honderden miljoenen tv-kijkers. John de Mol schrikt wakker. Als over enige dagen witte rook omhoog kringelt uit de schoorsteen van de Sixtijnse kapel vliegt hij naar Rome om te onderhandelen over de uitzendrechten voor de eerstkomende tien pauselijke sterfgevallen. Met succes weet hij de publieke omroep te overtroeven. Deze moet zich voortaan tevreden stellen met het uitzenden van begrafenissen van kardinalen en bisschoppen. Toch wel de tweede divisie in kerkelijk uitvaartland.
Vaticaanstad verandert. Langs het Sint-Pietersplein verschijnt bordreclame, zoals ook langs voetbalvelden en schaatsarena’s, de witte rook uit de Sixtijnse kapel is voortaan rood – we praten tenslotte over kleurentelevisie – en de pausen en kardinalen zullen kazuifelreclame dragen. De met goud geborduurde letters HC, wat niet staat voor Holy Christ, maar voor Holland Casino natuurlijk.
Het plaatsen van zwevende reclameblokken tijdens de uitvaartdiensten is geen probleem. Blokje 1 komt tussen het Kyrie Eleison en het Gloria in Excelsis Deo. De pauze tussen het voorlezen van het epistel en het heilig evangelie blijkt een uitstekend tijdstip voor het tweede blok, en de duurste reclame bevindt zich vlak voor het moment dat het brood verandert in het lichaam van Christus, en de wijn in zijn bloed. Postbus 51 volgt op het Pater Noster.
De presentatie van het weerpraatje vormt in eerste termijn een probleem. Het Vaticaan denkt aan de man met de apostolische naam Paulusma, maar De Mol schuift Helga van Leur naar voren. Een vrouw nota bene. Dat zij de liefde op goddelijke wijze bedrijft overtuigt nog niet, maar dat zij het zonder condooms blijkt te doen, trekt de onderhandelende kardinaal over de streep.
Als altijd zullen de uitzendingen worden afgesloten met een sponsorboodschap.
[i]Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door r.k. inlegkruisjes.[/i]
Jawel dames, gebruik rooms-katholieke inlegkruisjes, in Nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
Amen.


Mosje

MOSje.iS van alles wat en zelfs dat niet helemaal

12 reacties

pepe · 14 april 2005 op 07:30

😛 😛 😛

Mosje bedankt, nu moet ik de spetters koffie van mijn toetsenbord poetsen, doe ik wel met de Latijnse slag dan 😉

Ma3anne · 14 april 2005 op 08:04

Je hebt de eucharistie behoorlijk chronologisch in je hoofd zitten, te zien aan de reclameblokjes. Hoekomtat? 🙂
De Urbi&Orbi-inlegkruisjes met bloemetjes zijn deze week overigens in de reclame bij de Mea Culpa 2000.

Wat een heerlijke column weer! 😀

champagne · 14 april 2005 op 08:13

Hoe verzin je het!
Erg leuke column, Mosje! 😀

Wright · 14 april 2005 op 08:14

[img]http://users.telenet.be/honeybee1/engeltjes.gif[/img]

Drie wees gegroetjes voor deze column! 😀

Louise · 14 april 2005 op 08:37

[quote]Als altijd zullen de uitzendingen worden afgesloten met een sponsorboodschap.[/quote]
Direct gevolgd door de film: [i]ook honden gaan naar de hemel[/i], speciaal voor de allerkleinsten.

Hij is weer hemels, Mosje 😉

Li · 14 april 2005 op 08:53

Ja fantastisch.:-P
Hierbij benoem ik jou tot Paus Mosje I.
Dan valt er in Vaticaanstad nog wat te lachen :-D.

Mosje · 14 april 2005 op 08:54

De meeste zorgen maak ik mij nog om het commentaar tijdens de diensten. Dat zal gegeven worden door Evert ten Napel.

Kees Schilder · 14 april 2005 op 10:57

Wist niet dat ik nog zo kon lachen!! Hemels Mosje!

WritersBlocq · 14 april 2005 op 17:13

Amen(opauze met reclameblocqje) wat een column!

KingArthur · 14 april 2005 op 17:18

Een mooi verhaal hoe John de Mol hemel en aarde samen laat komen.

sally · 14 april 2005 op 22:21

Gewoon weer een topper.

liefs Sally

Dees · 15 april 2005 op 21:06

Kylie ‘Eleison’ Minogue die de inlegkruisjes aanprijst, terwijl ze met Madonna tongzoent? Kwestie van tijd 🙂

Geef een reactie

Avatar plaatshouder