De buurtwinkel heeft plaatsgemaakt voor de multinational. Meer, mooier, goedkoper. Goede zaak! Geen verplicht praatje meer hoeven maken over het weer. Ronddwalen over hectaren winkelvloer zonder gezeur aan je hoofd. Probeer ook maar geen vragen te stellen want de goed geïnformeerde consument weet tegenwoordig dubbel zoveel als alle winkelbediendes op de uitgestrekte vloer bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met het aantal. Als je één keer google-t op wat je wilt gaan kopen weet je niet alleen meer maar hoef je niet eens meer naar de winkel.

Je laat het gewoon thuisbezorgen. Binnen drie werkdagen! Plus dan nog drie dagen achtereen een briefje op de mat vinden dat het maar niet wil lukken om je onder werktijd thuis aan te treffen en dat je het eerstvolgende maandag kunt komen ophalen op het dichtstbijzijnde postkantoor. Nouja, binnen 7 dagen in huis is ook niet gek. Jammer dat die dichtstbijzijnde postkantoren ook steeds groter worden, en dus steeds verder weg liggen. Die van mij is sinds kort verplaatst naar het autoluwe centrum. Dat wordt dus weer dokken voor de parkeergarage. Tja ach, het was tenslotte ook wat goedkoper dan in de winkel.

Ik trek een nummertje maar ik zie weinig overeenkomst met het getal op het grote digitale display. Direct zie ik mijn fout in: volgende keer toch maar niet tijdens lunchtijd doen. Ik ben blijkbaar niet de enige die dacht handig en efficiënt te zijn. Heel de stad komt hier tegelijk z’n boodschappen halen. Mijn maag rammelt, maar als ik nog een keer terugkom wordt het inclusief parkeergeld duurder dan in de winkel. Voor een Nederlander als ik is die optie niet eens het overwegen waard. Ik zal de rit moeten uitzitten.

Nog geen drie kwartier later heb ik mijn ondertussen felbegeerde pakketje. Ik maak het open zoals ik dat ook weleens deed op sinterklaasavond. Hmm, niet alles wat ik besteld had bleek op voorraad te zijn. De rest wordt kosteloos nagezonden. Ik kan mijn onverwachte geluk niet op, twee keer bezorgen voor de prijs van één! Toch nog een koopje, mijn dag is weer helemaal goed. Dat krijg je niet bij de buurtwinkel! Ik tracteer mezelf op een lekker broodje in de stad. De kantine op het werk is ondertussen immers alweer gesloten.

Categorieën: Diversen

8 reacties

Trukie · 4 oktober 2006 op 17:46

Met een voorzichtige ironie geef je met details aan dat goedkoop en gemakkelijk vaak anders is dan het lijkt. Iedere verandering is dus geen verbetering.
Je had er met een meer uitgesproken taalgebruik ook nog een bizarre vertoning van kunnen maken.
Leuke column

KawaSutra · 4 oktober 2006 op 18:17

Over hoe we ons toch steeds weer door o.a. reclame in de luren laten leggen. Goedkoop is dus toch vaak ‘lange duur’-koop. Geen bedorven waar bij je kadootjes?
Leuke, subtiel geschreven, column.

Eddy Kielema · 4 oktober 2006 op 19:14

[quote]Je laat het gewoon thuisbezorgen. Binnen drie werkdagen! Plus dan nog drie dagen achtereen een briefje op de mat vinden dat het maar niet wil lukken om je onder werktijd thuis aan te treffen en dat je het eerstvolgende maandag kunt komen ophalen op het dichtstbijzijnde postkantoor.[/quote]

Ging het maar zo gemakkelijk! Die luie donders van de TPG Pakketdienst of die sukkels van Select Vracht bezorgen je pakje doodleuk bij je buren en als die niet thuis zijn bij de ‘buren’ 5 straten verderop. Elke keer als je dan het pakje wil ophalen, zijn ze niet thuis. Hoogst irritant!! Ik heb zelfs meegemaakt dat zo’n onbenul van de TPG een verkeerd huisnummer had ingevuld op het briefje dat hij bij mij in de bus had gestopt. Daardoor moest ik bij de hele straat aanbellen om te vragen of ze toevallig mijn pakje hadden… Ik laat dus NOOIT meer thuis een pakje bezorgen, maar haal het zelf op bij een Kiala-punt. Die zijn gelukkig wel betrouwbaar en kennen geen lange wachtrijen, zoals je beschrijft in je overigens bijzonder amusante column. Of ik koop het gewoon in de winkel, dat is idd vaak het beste.

BrokenHalo · 4 oktober 2006 op 20:24

Kiala? Licht me in! Iemand! Dat klinkt als een uitkomst voor mij. Koop best wel spullen via het internet en irriteer me dood aan rijen en postkantoren die dicht zijn en nog meer van dat leed. Zo’n Kiala klinkt geweldig. Vertel, vertel, vertel…

Eddy Kielema · 4 oktober 2006 op 20:41

Voorwaarde is wel, Kim, dat de leverancier van de spullen een overeenkomst heeft met [url=http://www.kiala.nl/]Kiala[/url]. Uit mijn hoofd weet ik dat postorderbedrijven als Otto, Wehkamp en Neckerman leveren via een Kiala-punt. Gisteren zag ik een meisje dat iets besteld had bij H & M een pakketje ophalen bij ‘mijn’ Kiala-punt. En zo zullen er nog wel veel meer leveranciers zijn die via een Kiala punt leveren. Het Belgische [url=www.proxis.nl]Proxis[/url] levert bijvoorbeeld ook via Kiala. Meestal is dat punt een soort uitgebreide sigarenboer en doet het ook vaak dienst als postkantoor. Ik kan het iedereen aanraden. Zelf ben ik er erg tevreden over, want die punten zijn vaak tot 7 of 8 uur ’s avonds open, dus je hebt ruim tijd om het op te halen. En betalen kun je vaak ook in het Kialapunt. Helemaal handig, omdat je dan niet vantevoren geld hoeft over te maken en moet bidden en hopen dat je spullen wel geleverd zullen worden.

pally · 4 oktober 2006 op 22:37

Leuke column en inderdaad, ga gewoon je impulsieve inkopen voortaan opkialen bij zo’n punt.
Kun je daar je pakje openen en eventueel meteen achterlaten voor retour! 😀 😀 😀

Vtruvian · 4 oktober 2006 op 23:09

Bedankt allemaal. Hier en daar heb ik inderdaad wat kansen gemist om de column nog wat extra pit te geven.

Volgende keer neem ik wel zo’n ophaalpunt als dat mogelijk is.

Mug · 5 oktober 2006 op 14:17

Ha, weer zo’n leuke column van je. Blij te merken dat je het commentaar ter harte neemt en je column nu korter en krachtiger is.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder