De meeste mensen die zich Christen noemen vinden dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is en dat vinden ook de leden van ‘De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’. Als we gaan praten over het feit dat de Bijbel het volledige woord van God is dan komen vanzelf grote meningsverschillen tot stand. Toch geeft de Bijbel zelf op vele plaatsen aan dat erg veel schriftuur verloren is gegaan. Laten wij er eens een aantal opnoemen zoals:

Het boek des verbonds. Ex. 24:7

Het boek van de oorlogen des Heren. Num. 21: 14

Het boek des oprechten. Josua 10: 13

Het boek over het recht des koninkrijks. 1 Sam. 10:25

Het boek der geschiedenis van Salomo. 1 Kon. 11:41

De geschiedenis van Nathan en van God. 1 Kron. 29:29

Profetie van Ahia en de gezichten van Jedi. 2 kron. 9:29

De woorden van Semaja. 2 kron. 12:15

De geschiedenis van Jehu. 2 kron. 20:34

De geschiedenis van Uzzia. 2 kron 26:22

De woorden der zieners. 2 kron. 33:19

Slechts een gedeelte van wat Jezus gezegd heeft staat in de Bijbel. Joh. 21:25

Een vroegere bief van Paulus aan de Korinthiërs.  1 kor. 5:9

Een andere brief van Paulus aan de Efezièrs. Ef. 3:3

Een brief van Paulus uit Laodicéa.  Kol. 4:16

Vroegere brief van Judas. Judas 1:3

Profetie van Henoch. Judas 1:14

Zo te zien is dat toch een aardige opsomming waaruit blijkt dat de Bijbel nooit het volledige woord van God kan zijn en dat het ook niet de volheid van het evangelie kan bevatten.

Toen de omstandigheden juist waren heeft onze hemelse Vader opnieuw liefdevol zijn hand naar zijn kinderen uitgestrekt. Hij riep, een ongeletterde boerenjongen van 17 jaar, Joseph Smith genaamd, tot profeet. Hij was het middel door wie God de volheid van het evangelie van Jezus Christus op aarde heeft hersteld.

Onze hemelse Vader is een God van wonderen. In onze tijd van wetenschappelijke vooruitgang kost het velen moeite om alle wonderen uit de Bijbel te geloven maar wanneer we alle wonderen, alle engelverschijningen en alle profetieën uit de Bijbel zouden schrappen, dan bleef er helemaal niets meer over. Daarom was het ook nodig dat bij de herstelling van de volheid van het evangelie dit door middel van wonderen, engelverschijningen en openbaringen moest geschieden.

Deze wonderen zijn met de verschijning van God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus aan de profeet Joseph Smith in gang gezet en er werden andere hemelse boodschappers naar Joseph Smith en zijn metgezel Oliver Cowdery gestuurd. Johannes de Doper verscheen en verleende aan Joseph Smith en Oliver Cowdery het Aäronisch priesterschap. Petrus, Jacobus en Johannes (drie van de oorspronkelijke apostelen van Christus) verschenen en verleenden Joseph Smith en Oliver Cowdery het Melchizedekspriesterschap en zo kreeg Joseph Smith de bevoegdheid om via vertaling en Goddelijke openbaring Het Boek van Mormon, de Parel van Grote Waarde en de Leer en Verbonden voort te brengen en hiermee de Schriften en de kerk van Jezus Christus op aarde te herstellen en dit is mijn getuigenis in naam van Jezus Christus . Amen.

Categorieën: Liefde

Jan Cornelis

Ik ben geboren in een Rooms Katholiek gezin en ben een na de jongste en heb drie broers en drie zussen. Ik heb zo alles bij elkaar niet echt een rooskleurig leven gehad. In mei 2002 (ik was toen net 55 jaar oud geworden) werd er bij mij aangebeld. Toen ik de deur opende stonden daar twee Amerikaanse jongens van zo’n jaar of twintig voor de deur die in goed Nederlands vertelden dat zij Elders waren van 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen'. Er was op dat moment een troep in huis want ik was bezig om op de benedenverdieping laminaatparket te leggen. Ik dacht toen bij mezelf ‘wat kunnen die snotneuzen mij nog vertellen’. Ik vertelde hun dat ik geen zin had om naar hun verhaal te luisteren. Een van die Elders vroeg toen aan mij. “Gelooft u dan niet in God”? Ik antwoordde. “Ja ik geloof wel in God. Als ik buiten om mij heen kijk en kijk naar de mensen, bomen, struiken het gras, ja naar alles wat er groeit en bloeit dan moet ik de eerste nog tegen komen die zoiets kan maken”. De Elder vroeg niets meer maar deed zijn rugzak af en haalde daar het Boek van Mormon uit en gaf dit aan mij. Met andere woorden: Ik stond op eens met een mond vol tanden met het Boek van Mormon in mijn handen. Ik kon niets anders tegen ze zeggen dan, dat zij over zes weken maar moesten terugkomen. In gedachten was ik niet van plan om het boek te lezen. De Elders verdwenen en toen ik de voordeur wilde sluiten gleed er een briefje uit het boek en viel op de gangvloer. Eigenlijk is dit een wonder. Achteraf is het niet te verklaren hoe een briefje tussen de bladzijden van een boek zomaar er tussenuit kan raken. Toen ik het briefje opraapte zag ik dat er 23 vragen opstonden die het Boek van Mormon beantwoord. Vraag 5 luidde: wat is het doel van `s mensen bestaan? Vraag 8 luidde: hoe kan iemand zijn zwakheden doen verkeren in kracht? Vraag 13 luidde: wat is het evangelie van Jezus Christus precies? Hoe beantwoordde de Heiland zelf deze vraag? Vraag 15 luidde: in hoeverre zijn de mensen verantwoordelijk voor hun keuze en daden? Vraag 17 luidde: beschermt de Heer de rechtvaardigen altijd voor de onrechtvaardigen? Vraag 23 luidde: hoe kan iemand, in een wereld vol van tegenstrijdige stemmen, beoordelen wat goed en wat kwaad is? Om een lang verhaal kort te maken, lees mijn columns.

11 reacties

Robin Simon · 3 oktober 2013 op 19:41

Vroeger was de bijbel niet alleen een belangrijk boek voor het geloof maar ook voor onze cultuur.
Het hele leven en de samenleving was eromheen georganiseerd. Dat is nu niet meer zo. Mensen accepteren niet meer dat sprookjesachtige verhalen als de waarheid worden verkocht. Kerken staan steeds vaker leeg en de bijbel is niets meer dan een bundel prachtige verhalen. Verhalen die verloren zijn gegaan zullen niet veel verschillen van de reeds bestaande boeken. Gij zult moeten accepteren dat onze maatschappij een nieuw tijdperk is ingeslagen. Amen.

    brilmans · 3 oktober 2013 op 20:28

    Prachtige verhalen?! Staan een paar aardige in, maar ik ken er ook zat waarvan ik denk, tja. Bovendien zijn ze geschreven in een tempo van een rollator met lekke banden. Ik kom er niet door. :-))

    Jan Cornelis · 5 oktober 2013 op 10:41

    Dag Robin Simon,

    Bedankt voor je reactie en verder vind ik dat je groot gelijk hebt maar of uw en mijn Hemelse Vader daar zo blij mee is valt te betwijfelen.

brilmans · 3 oktober 2013 op 20:33

‘Deze wonderen zijn met de verschijning van God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus aan de profeet Joseph Smith in gang gezet en er werden andere hemelse boodschappers naar Joseph Smith en zijn metgezel Oliver Cowdery gestuurd. Johannes de Doper verscheen en verleende aan Joseph Smith en Oliver Cowdery het Aäronisch priesterschap.’ Wat had ik daar graag bij willen zijn!

Tot de volgende les!

    Jan Cornelis · 5 oktober 2013 op 10:44

    Dag Brilmans,

    Is het niet veel beter dat u ‘De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’ zodanig onderzoekt dat u het verlangen gaat krijgen om dat priesterschap zelf te ontvangen?

Blanchefort · 3 oktober 2013 op 20:40

Nadat Weybrandt van Vuurschen tot Breedendonck en Coenraedt het graf van Jezus in Kashmir hebben bezocht en weer in de bus naar het hotel zitten stelt Coenraedt de niet geheel onterechte vraag of Jezus wel een vergunning had toen hij water in wijn veranderde.

Nachtzuster · 4 oktober 2013 op 23:22

Ik moet er een beetje van zuchten. Sorry.

Harrie · 5 oktober 2013 op 18:42

Beste Jan,

Ik wacht nog op uw reactie. U zou mijn columns over deugden en zonden nog lezen. Is dat er nog van gekomen? En spraken ze u aan? Ik ben best benieuwd naar uw kijk daarop.

Harrie · 7 oktober 2013 op 15:47

Beste Jan Cornelis,

Ik heb helaas nog geen terugkoppeling ontvangen.
Misschien kunt U de columns niet vinden waar ik op doel.
Klik op deze[b] [url=https://www.columnx.nl/author/Harrie/]URL[/url][/b] en ga dan naar de columns die ik geschreven heb onder de rubriek ‘Maatschappij’.
Het zijn er in totaal 14.
Van onder af bekeken de oudste in data:
Zeven zonden beginnend bij ‘Lucifers’.
Zeven deugden beginnend bij ‘Prudens’.
Ben benieuwd wat U van de columns vindt.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder