Waarom klaagt het Nederlandse volk zoveel?

Zijn wij Hollanders dusdanig murw geslagen dat wij ons alleen nog laten leiden door negatieve gevoelens en dito gesprekken? Is het maanden achtereen slecht weer, dan klagen we steen en been: een te hoge energierekening, een te laag vitamine D-niveau, een verprutste oogst op het platteland waardoor we voor groenten van de koude grond de hoofdprijs moeten betalen. Ik kan nog wel even doorgaan. Is het daarentegen een lange periode warm weer, is het ook niet goed: we slapen dan slechter, de planten verpieteren in de tuin en we slepen ons dan iedere dag naar het werk, blij dat we daar wel airco hebben.

Onlangs was ik op vakantie in Macedonië, in Ohrid. Een gebied in voormalig Joegoslavië waar het voor ons westerlingen goedkoop vertoeven is. Het eten kost er nauwelijks iets, de mensen lopen de benen onder hun kont vandaan om het ons naar de zin te maken. En dat is moeilijk. Erg moeilijk. Ik hoorde gesprekken waarvan mijn tenen gingen krullen. Te weinig bestek, het eten te eentonig, de kamer verouderd en waarom is er geen animatie? Of is de aanwezige animatie te luidruchtig? En het personeel bleef minzaam vriendelijk lachen, hetgeen ik pas een echte prestatie vond.

Wat wil je nou zeurpiet? Een driesterren hotel is gebaseerd op de levensstandaard van de Macedoniërs zelf. Het is nog steeds ‘s lands wijs, ’s lands eer. Wil je een uitgebreid ontbijt, met alles erop en eraan en nog meer dan dat, moet je niet naar een dergelijke omgeving gaan. Al heb ik mijn twijfels of het mogelijk is om dergelijk klagende mensen het überhaupt naar de zin te kunnen maken. Die vallen onder de noemer ‘notoire klagers om maar aandacht te krijgen’. Wat zullen die een rotleven hebben, denk ik dan stiekem.

Met een lach denk ik af en toe terug aan een vakantie op Kos, twintig jaar geleden. Het was op dat moment Grieks paasfeest. Voor de Grieken een eeuwenoude traditie waarbij lamsvlees op het huiselijk menu staat. Geen wonder dat er in de restaurants geen lamsvlees te verkrijgen is gedurende die twee dagen. Een luid roepende, zeer gezette  toerist (jawel: een Hollander) in tuinbroek (Oh my God) en met rood aangelopen gezicht, bleef  maar schreeuwen naar het personeel dat hij lam wilde. Dat is toch typisch een geval van het niet willen begrijpen.

Klagen. Een tweede aard van heel veel mensen. Ik geef toe, ook ik doe hieraan mee. Alleen, klagen brengt zoveel negatieve gevoelens met zich mee die juist het klagen weer doen aanwakkeren. Een neerwaartse spiraal welke je het beste kunt doorbreken door zelf te veranderen. Waar heb je zelf invloed op? Focus je vervolgens daarop, speel hierop in en doe dat op meerdere vlakken. Je zult merken dat het klagen langzamerhand minder wordt. Waarom? Omdat je de regisseur over je eigen leven bent geworden in plaats van een marionet in het grote geheel dat ‘samenleving’ heet. Waarin we zoveel moeten wat we eigenlijk helemaal niet willen.

 

Categorieën: Algemeen

irma1969

Veelzijdig, ik wil niet in een hokje geplaatst worden. Turkije-gek, ben bezig de taal te leren en geloof me, dat is moeilijk. Gek op schrijven. Dat is begonnen in 2011, toen ik met mijn autobiografie (Ontheemd - Irma Puschnigg) ben begonnen. In 2012 is dit boek uitgekomen. Schrijf gedichten, korte verhalen en columns, heb mijn eigen blog. Grote wens: schrijven van een reisblog.

9 reacties

Libelle · 26 juni 2013 op 14:34

Mooi complete column, alleen ben ik het niet eens met de strekking. Veel mensen laten zo met zich sollen dat ze gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden. Dus als er lamsvlees op het menu staat…
Foeteren past bij mij net zo goed in een neerwaartse als in een opgaande spiraal.

Meralixe · 26 juni 2013 op 18:21

Een nog al klagerige column… 😎

Harrie · 26 juni 2013 op 19:28

Ach … in sommige landen bouwen ze er speciaal muren voor. Dus het valt eigenlijk best nog mee. En je moet maar denken zonder beklag en zelfbeklag ook geen trots en zelftrots. Groetjes Harrie.

Ferrara · 26 juni 2013 op 20:26

Het valt me op dat je de Nederlander beschrijft die zich het nodige kan permitteren wat betreft vakanties.
De Nederlander die echt te klagen heeft vind je niet op dergelijke locaties. Er is een knap verwend deel van onze bevolking dat nooit of te nimmer tevreden zal zijn.
Ik vermoed dat dit hetzelfde deel is dat op campings de afwaskeuken tot een bende maakt. Kan jou het schelen dat een ander jouw etensresten uit de gootsteen moet vissen. Om over het doucheputje maar te zwijgen
Wedden dat ze daar thuis anders mee omgaan.

Yfs · 26 juni 2013 op 22:33

En dan is er een mop die uitlegt dat Duitsers zo’n groot hoofd hebben, omdat die ‘grote bek’ er anders niet in past haha.
Leuk geschreven column die aangeeft hoe sommigen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten! Met plezier gelezen!! :yes:

irma1969 · 27 juni 2013 op 14:38

Bedankt voor alle reacties… enne Yfs, no offense, maar ik ben Duitse…
😀

    Yfs · 27 juni 2013 op 22:18

    Oeps.. heb ik weer met mijn grote mond….en mijn grote kaaskop! Bitte, entschuldigung! 😉

pally · 27 juni 2013 op 21:51

Goede column, alleen met dat ‘wij’ in de 1e alinea heb ik moeite. Ik denk dan meteen: ‘Wat ‘wij’? spreek voor jezelf.
De rest is goed opgebouwd met aardige conclusie.

Fem · 29 juni 2013 op 11:00

Ik klaag niet 😀

Geef een reactie

Avatar plaatshouder