De explosieve toename van de consumptie van allerlei energiedrankjes krijgt zo langzamerhand een ontwrichtende uitwerking op onze maatschappij. Dat constateert de Bronwater Leveranciers Unie voor de Bottelarijbranche (BLUB) in zijn jaarverslag. Merken als Spa en Chaudfontaine raakten in recordtijd in het vergeetboek, en sinds 2007 is het gebruik van energiedrankjes verzesvoudigd, zo meldt het Centraal Bureau voor Statistiek. De gevolgen in de samenleving zijn enorm. Met name onder senioren neemt de consumptie van energiedrankjes onrustbarende vormen aan. Er zijn inmiddels gevallen bekend van bejaarde dames die in een staat van euforie achter hun rollators door de gangen van verzorgingstehuizen racen, op jacht naar mannelijk verplegend personeel om met die ziekenbroeders uiterst verwerpelijke handelingen te verrichten. De Bond van Verzorgingshuisdirecteuren spreekt van een onhoudbare situatie.

Maar ook bij veel jongere consumenten levert het overmatig gebruik van energiedranken steeds grotere problemen op. Zo diende een discotheek in Geleen te worden ontruimd, nadat bij een groep bezoekers wegens een energie-overschot de stoppen waren doorgeslagen. Ver na sluitingstijd stonden de jeugdige bezoekers nog steeds als bezetenen op de dansvloer te hakken. Pas na zeer lang aandringen door de politie toonden de bezoekers zich bereid, het etablissement te verlaten. Een der gasten woonde maar liefst 70 kilometer verderop. Hij sloeg een lift naar huis af, en overbrugde de afstand te voet. In drie kwartier!

Breezersletjes worden niet meer waargenomen. Alcohol is immers geheel uit de gratie geraakt. Wel valt in menig achterstandwijk tumult te beluisteren, afkomstig uit garageboxen en dergelijke. De breezerslet is in de kansarme subcultuur inmiddels geheel vervangen door de cafeïnesnol. Onvermoeibaar gingen de aldus opgefokte jongedames tekeer, waarbij de morsige knullen die oorspronkelijk het initiatief hadden genomen, luidkeels om genade smeken. Politiewagens rijden af en aan om aan deze geluidsoverlast en onzedelijkheid een stevig halt toe te roepen.

Toch is het niet verwonderlijk, dat de energiedrankjes zo sterk opgeld deden in de Nederlandse samenleving. Nadat bedrijven als Nuon, Nederlandse Energie Maatschappij en Essent de markt van stopcontacten en gasaansluitingen hadden verdeeld, lag het voor deze energiereuzen in de rede om zich -in weerwil van protesten van de Eurocommissaris voor de Marktordening- op de zeer lucratieve markt van de energiedranken te storten. En tegen het marketinggeweld van deze multinationals is natuurlijk niets of niemand opgewassen. Geen krant, geen bushalte, geen internetsite, geen televisiezender bleef verschoond van opdringerige reclames om de energiedranken aan te prijzen. Shakend riep menig energieverslaafde, met een blikje in de beverige hand “Gewoon doen!” En er veranderde meer: koffiepads en dat soort producten verdwenen van de markt. Senseo-machines werden op Marktplaats gratis weggegeven, en van kofffiedopjesicoon George Clooney werd nooit meer wat vernomen. Pakken koffie verdwenen wegens schaarste uit de winkelschappen. Alle beschikbare koffie, immers, werd verwerkt in de energiedranken. Voor het vullen van een blikje met cafeïneconcentraat was zeker twee pond koffie nodig. Zelfs uit politiek-correctie hoek kwam een initiatief: Max Havelaar Energy Drink. Goedgekeurd en wel, van eerlijke bonen.

Uitsluitend de energiedranken van de bescheiden koffiebrander Kanis en Gunnik zijn op de Nederlandse consumentenmarkt op een jammerlijke mislukking uitgelopen. Niet verwonderlijk. Die waren gevuld met décafe…


4 reacties

SIMBA · 25 januari 2011 op 17:17

😆 :pint:

Mien · 25 januari 2011 op 23:08

.

Ik houd het bij Rivella.

[b][u][url=http://www.youtube.com/watch?v=Yuk5g1e_ogM&feature=related]Een beetje vreemd maar wel lekker.[/url][/u][/b]

arta · 27 januari 2011 op 18:05

Hilarisch, L!
😆

DreamOn · 28 januari 2011 op 00:11

Heel erg leuk! 😆 :pint:

Geef een reactie

Avatar plaatshouder