In dit stuk wil ik wat kwijt over de organisatie van de gemeente Rotterdam.
De gemeente is de derde bestuurslaag in het Nederlandse staatsbestel.

Wat mij op dit moment stoort is de organisatie achter de gemeente en de politie is het volgende.
Als er problemen zijn wat betrekking heeft tot de gemeente waarin je woont, neem je contact met de gemeente op voor eventuele hulp of advies. Wat vaak zo is, is dat ze jou alleen maar algemeen advies kunnen geven.
Soms word je goed geholpen, maar meestal niet. Vaak krijg je een standaard verklaring of advies voor het desbetreffende probleem. Neem nu afgelopen zondag. In Rotterdam is er op dit moment een rupsenplaag die bomen en alles wat er omheen staat omwikkelen in een rupsenrag. Miljoenen rupsen zaten overal en heel de omgeving was aangetast. Auto’s, huizen, heel het terrein. Mijn auto zat ook helemaal onder. Alsof je auto werd opgeslokt. Het zat helemaal onder de kleverige rupsenrag met duizenden rupsen erbij.

Uiteraard belde ik de gemeente hierover voor hulp of advies.
Als eerste werd ik tien keer doorverbonden voordat ik iemand aan de lijn kreeg die mij kon helpen. Ik kreeg uiteindelijk een standaard verhaal te horen. Het zou om een natuurverschijnsel te gaan en dat het niet gevaarlijk zou zijn voor de gemeente en de inwoners.
Ik legde mijn probleem uit en ik hoopte dat ik daar begrip voor kon krijgen. Ik vertelde dat mijn auto onder de rupsenrag zat met duizenden rupsen. Daarnaast vertelde ik dat huizen ook aangetast werden.

Ik vroeg of ik daarmee geholpen kon worden, want als het nog even zo door ging kon ik mijn auto naar de sloop brengen. Dat rupsen op je auto zitten is nog niet een drama, maar als ze eenmaal in je auto zitten is dat natuurlijk een groter probleem, laat staan in de motor.

Ik begrijp dat die mevrouw die achter de telefoon zat ook niet direct iets voor me kan doen en dat zei ik ook. Toch kreeg ik een standaard verhaal over de natuur en de functie van de gemeente hierin. Ze vertelde me dat er op dit moment niets aan gedaan kon worden en dat ik het moest afwachten.
Mij werd geadviseerd om de milieupolitie te bellen of eventueel de politie.

Ik nam vervolgens contact op met de milieupolitie en tot mijn verbazing konden zij mij ook niet helpen. Ik kreeg weer een standaard verhaal te horen over de natuur en de taak van de milieupolitie daarin. Er werd mij verteld dat ze me niet konden helpen op dit moment.
Ik vroeg vervolgens wat de functie van de milieupolitie dan was. Dit was niet zo’n slimme vraag. Ik kreeg een verhaal te horen van tien minuten waar ik verder ook niets mee kon.

Even later belde ik de politie en daar nam in eerste instantie niemand op. Dat vind ik erg slecht. Na een paar minuten aan de telefoon ging hij uiteindelijk over en kreeg ik een zuchtend persoon aan de telefoon. Ik had de situatie uitgelegd en je raad natuurlijk al wat mij verteld werd.
“In dit geval dient u contact op te nemen met de gemeente”.
Ik vertelde dat ik dit al gedaan had en dat ik niet goed geholpen kon worden. Daarnaast vertelde ik ook dat ik al contact op had genomen met de milieupolitie.

Dit gesprek eindigde ook zonder dat ik goed geholpen kon worden.

Hetzelfde gebeurde een tijd terug met de vuilniszakken die bij ons buiten staan die opgehaald dienen te worden. Wat ik heb geconstateerd, is dat deze zakken te laat opgehaald worden. De zakken worden opengescheurd door katten en vogels en dergelijke dieren wat resulteert in een rotzooi in de buurt. Vervolgens is het dan de bedoeling dat je het zelf op ruimt. De gemeente doet het niet.

Mijn conclusie hierbij is dat ik vind dat de organisatie achter de gemeente, politie en dergelijke instanties gewoon slecht geregeld is. Ik kan mij hier dan ook aan storen en het wekt enige frustratie op.

Geschreven door Frederik Werrij.


4 reacties

Mien · 27 juni 2009 op 18:00

Welkom bij CX.

Ik krijg spontaan jeuk van dit rupsenverhaal.

Of is het van al die ambtenaareieren.

No cure no pay zou ik zeggen.

Onmiddelijk je automatische incasso op gemeentegelden intrekken.

Gewoon overstappen op online betalen of desnoods per acceptgiro.

En alleen maar als een dienst goed verleend is.

Hoef je waarschijnlijk nooit meer te betalen. :hammer:

Mien weet raad

arta · 28 juni 2009 op 00:51

Nounou, Frederik, dat vuilniszakkenverhaal maakte het plaatje geheel af. Op de één of andere manier kreeg je mij niet mee in je verhaal. Vanuit een andere invalshoek was het waarschijnlijk een minder ‘cliché-lui-ambtenaar’-verhaaltje geworden.
In navolging van Mien een tip van Mona: Neem drie weken het OV, dan vliegt jouw probleem als motjes de lucht in, ff door de wasstraat en die auto is weer als nieuw!
Ga je toch rijden? Schraap die beesten van je motor af, gebakken rups schijnt een delicatesse te zijn in sommige landen! Eet smakelijk!:-D

Mup · 29 juni 2009 op 10:17

Meer een protestbrief die je naar de gemeente zelf of een plaatselijke krant zou moeten sturen, ik begrijp je frustratie, maar het geheel pakt me absoluut niet als column,

Groet Mup

eyalbeker · 30 juni 2009 op 22:21

Goed stukje!

goede inhoud, goede kern
het onderwerp grijpt me ook wel aan en ik begrijp je frustratie!

Geef een antwoord