Hier ben ik eerder geweest (badkamer). Dit heb ik gisteren ook zo gedaan (badjas opgehangen). Die volgorde komt me bekend voor (bier drinken, peuk roken, gaan slapen). Ik woon in een vierkant huis. Toch is er iets verdachts aan de hand.

Het begon ongemerkt. Als een fijne motregen. Randjes van de spiegels die niet kloppen. Maar als ik er recht inkeek verdween Het. Het begon te snoepen van de vormen in mijn huis. Het verbóóg. Eerst was het niet opvallend. Kleine scheurtjes hier en daar. Routine voorkwam dat ik het meteen zag. Maar door lekkages in het frame van mijn bewustzijn ging er plotseling een enorm brandalarm af. Wanneer ik mijn ogen bijna sluit, door mijn wimpers gluur, kan ik Het zien. Het is een flikkering. Het lijkt op een driehoek. Het scheurt. Inmiddels is de motregen tot een orkaan uitgegroeid. En ik zit in het oog van de storm.

Als het stil is kan ik Het horen. Het maakt een zacht tingelend geluid. Ik krijg er kippenvel van. Wanneer ik er te lang naar luister gaat mijn neus bloeden. Ik probeer Het voor te zijn. Door snel een andere richting op te gaan. Soms door te vertragen. Of onverwachtse sprongen te maken. Vaak haalt Het me weer in. En daarmee gaat er elke keer een hoek verloren. Het vernauwt mijn ruimte, verándert de regels.

Het wordt steeds sterker. Het krijgt steeds meer kracht. Dat kan ik voelen door de vernauwing. De opties van de ruimtes worden steeds minder. Er vallen frame’s samen die eerder een aparte ruimte waren. Alsof er een aangekoekt stel kaarten ligt die ik niet allemaal meer los krijg. Ik kan mij niet meer in hoeken verstoppen. Mijn huis wordt steeds minder. En daarmee ook minder van mij.

Ook de klok is gemanipuleerd. Door de samenpersing van de vormen in mijn huis loopt mijn klok niet meer netjes rond. De klok loopt wel, maar heeft zijn eigen willetje. Soms laat Het de klok stilstaan. Dat is het allerergste. Dan weet ik wat er gaat gebeuren. Het wordt kouder. De secondewijzer bibbert. En loopt achteruit. De kamer waar ik in sta kraakt en zucht. Ik zie een flinterdun plastic dat als een gordijn voor mijn ogen hangt. Daarachter zie ik een gezicht. Als ik mijn angst de baas ben stap ik dichterbij. Het gezicht doet hetzelfde, raakt tegelijkertijd met mij het plastic aan. Het plastic vervaagt als een nevel. Ik kijk in het gezicht en vorm met mijn mond ‘O’…Het gezicht is mijn gezicht en zij wil hetzelfde zeggen als ik. De minutenwijzer van de klok loopt nu ook achteruit. Er verschijnt een tweede ‘ik’ achter de eerste. Ook zij schijnt het met ons eens te zijn en wil ‘O’ zeggen. Deze tweede ‘ik’ kijkt geschrokken maar ook kwaad naar mij. Er zit bloed op haar handen. Ik wil me omdraaien. Dit klopt niet. Het is beangstigend. Maar als ik mij omdraai doen de dames dat ook. En ik tref ze weer aan de andere kant aan. Alsof ik een hele in plaats van halve cirkel ben gedraaid. Dan begint de urenwijzer aan zijn terugtocht. De ruimte flakkert. Vervaagt. Ook de dames doen dat. De muren vloeien in elkaar over. Ik voel een schok en verlies mijn bewustzijn.

Ik ga naar de badkamer om mijn badjas op te hangen. ‘Nog een peuk en dan naar bed’ is wat ik denk voordat ik zie dat er tientallen badjassen hangen. Van schrik laat ik de jas vallen. Boven op de andere jassen die op dezelfde manier op de grond terecht zijn gekomen. Één mouw binnenstebuiten. Dezelfde kleur. Dezelfde vlekken en slijtage. Een enkele minuut, die veel langer voelt dan hij duurt, staar ik vol afgrijzen naar deze tijd-fout. Een heel sterk gevoel van deja-vu kruipt over mijn rug. Net wanneer ik de badkamer wil verlaten wordt de deur opengetrokken. Er volgt een schreeuw vanaf de gang en voor ik het weet sta ik weer oog in oog met mezelf. Ik heb weer een badjas toegevoegd aan de steeds groter wordende berg aan mijn voeten. De andere ik wil wegrennen. Voor ik het besef heb ik een nagelvijl in mijn handen en steek het in haar hersenen via de linker oogkas. Ze zakt zonder geluid te maken in elkaar aan mijn voeten. De nagelvijl steekt nog uit haar oogkas. Mijn handen zitten onder het bloed. Ik sleep het lichaam weg naar de dichtstbijzijnde kamer. Ik maak de deur open en een fikse ontbindingslucht walmt mij tegemoet. Ik schreeuw het uit wanneer ik de berg lichamen zie in verschillende stadia van ontbinding, allemaal ik, allemaal gedood met een nagelvijl via de linker oogkas.

Ik ben gevangene in mijn eigen huis. Het heeft mij uit elkaar getrokken en tegelijkertijd samengeperst. Eerst probeerde ik er nog tegen te vechten. Door de klok het huis uit te smijten, de tuin in. Want met de klok begint altijd het gedonder. Inmiddels ligt de hele tuin vol klokken. Elke avond gebeurt hetzelfde. Ik maak mezelf opnieuw dood.

(met dank aan de gelijknamige film Triangle)

Categorieën: Fictie

evil-ine

Columns persen zich zo af en toe uit mijn hoofd, het is dan alsof mijn vingers een eigen leven leiden. Ik hou van schrijven recht uit mijn hart. Het is inspirerend om andermans werken te lezen. Ik hoop dan ook op mijn beurt iets toe te voegen. Wat mij doorgaans inspireert: oude thrashmetal, een goed boek van o.a. Bernlef, Sara Kroos, Dimitri Verhulst, stilte, mensen en hun verschrikkelijke menselijkheden en alle mooie pure dingen van het leven.

13 reacties

Pierken · 6 november 2014 op 17:57

Goed verhaal! Heb de film (nog) niet gezien, maar dit maakt mij wel nieuwsgierig. Een vriend van mij zit diep in de theorie van een dubbel heelal. Als die niet meer synchroon lopen, dan bedenk ik mij een verhaal als dit. Goed vormgegeven en fijn om weer eens een SF-ig stukske te lezen hier. Wel een overkill aan ‘ikjes’, maar ik neem aan bewust, omdat je ook schrijft ‘allemaal ik’.

    evil-ine · 7 november 2014 op 12:53

    Bedankt! Cool idee van je vriend. Het zou zomaar kunnen zijn… Nou die ikjes, deels bewust maar nu ik het na de comments nog eens lees vind ik het een overkill aan ikjes hier en daar. Leerpunt.

Meralixe · 6 november 2014 op 18:21

Meralixe en fictie zal wel nooit een goed huwelijk zijn. Ik gaf U het voordeel van ’t mag ook wel eens iets anders zijn en probeerde dan toch enige bewondering te krijgen voor uw fantasie. Toen ik de laatste regel las waar je uw bron verklapte viel die bewondering als een kaartenhuisje in elkaar. :no:
Ik blijf wel uw durf om eens iets anders te proberen steunen. 🙂

troubadour · 6 november 2014 op 18:51

Schrijftalent verkeerd benut. Verder kom ik niet. Het overkomt me meer..

Yfs · 7 november 2014 op 10:53

Tijdens het lezen stond ik tot 3 keer toe op het punt om te stoppen met lezen, simpelweg omdat de ouwe zeur in mij steeds zei : “ik hou niet an SF en ook niet van korte zinnetjes” Toch wist je me te boeien en mijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Knap en gewaagd geschreven!
:yes:

Mien · 7 november 2014 op 11:08

De titel moeizaam verklaard. Heel soms is de film beter. Zo ook nu. Zonder te zien zelfs. Villa Volta kwam eventjes in mijn hoofd. Maar dan zonder volta.

Dees · 7 november 2014 op 11:11

Heb de film niet gezien. Ik houd wel van foto, film of muziek als inspiratiebron, maar in dit geval heb ik wel het gevoel dat ik de film moet zien voor ik dit stukje kan verteren. In die zin ook voor mij iets minder geslaagd. Het feit dat je goed schrijft maakt het overigens wel deels goed voor mij.

evil-ine · 7 november 2014 op 12:59

Bedankt voor jullie (hier en daar moeizame) aandacht voor het lezen. Zat te twijfelen om de bron te noemen. Het leek me stom als het overkwam alsof ik het hele concept zelf had bedacht, als iemand de film heeft gezien.

Fijn om terug te zien dat er een schrijverstalent doorschemert voor sommigen. Verbeterpunten zijn toch weer het zo brengen dat de lezer goed genoeg geinformeerd en geboeid wordt. Hier en daar iets te-ver-van-de-bedshow… Uitgesloten van het genre, dat is denk ik persoonlijke smaak.

@dees; wat ben je toch steeds voorzichtig in het brengen van je feedback… :-))

    Dees · 8 november 2014 op 10:22

    Het feit dat je graag goed tegen een stootje kan betekent niet dat ik perse rechtse hoeken ga uitdelen evil specimen 😉

      Meralixe · 8 november 2014 op 11:50

      Een beetje onderbouwing is nooit verkeerd Dees! :chic:

suno · 7 november 2014 op 14:42

De korte zinnen maken het voor mij juist spannend en pakkend. De overdosis ‘ik’ viel mij niet op. (Maar daarom goed om van meerdere mensen feedback te krijgen.)

Ik ken de film niet, weet dus niet of je hier een scène hebt beschreven of slechts geïnspireerd bent door het verhaal.
Wel eerlijk van je dat je het benoemt en waarom zou het niet mogen? Het is een kunst om een scene dmv tekst beeldend te maken en dat is je, wat mij betreft, gelukt.
Ik vind je schrijfstijl mooi, mooie woordkeuzes.

    evil-ine · 8 november 2014 op 13:50

    Uiteenlopende reacties, de een vind het niks en jij spannend en pakkend :-))

    Het is geen scene uit de film, de film gaat over een schip in de bermuda driehoek met een groep mensen die er niet af kunnen komen. Er ztten wel wat elementjes in uit de film, maar ik zou zeggen: kijken die film, hij is echt gaaf! Mijn verhaal staat symbool voor de destructieve karaktereigenschappen van mij en het letterlijke gevecht tegen de klok. De film bracht me op een interessant jasje hiervoor.

Spencer · 8 november 2014 op 10:24

Ken de film niet, maar vind dit een intrigerend stukje. :yes:

Geef een reactie

Avatar plaatshouder